Monday, August 19, 2019

MYANMAR DIJANGKA TERIMA KAPAL SELAM KILO PERTAMANYA

INS Sindhuvir yang akan diserahkan kepada Tentera Laut Myanmar.
NEW DELHI: India dijangka menyerahkan kapal selam pertama Myanmar, iaitu kapal kelas Kilo yang kemungkinan akan dihantar pada tahun ini selepas diperbaharui atau di refit di India.

INS Sindhuvir akan digunakan oleh Tentera Laut Myanmar - yang sedang mencari untuk mendapatkan armada kapal selam sendiri pada tahun-tahun akan datang - untuk tujuan latihan.

Kapal selam kelas Kilo, yang dibeli dari Rusia pada tahun 1980-an, sedang dimodenkan oleh Hindustan Shipyard Limited (HSL) di Vizag dengan sumber mengatakan bahawa kemungkinan akan selesai sebelum akhir tahun ini.

Sumber memberitahu ET bahawa keizinan yang diperlukan telah diluluskan dari Rusia yang merupakan pengeluar asal kapal selam dan ia akan dilengkapi dengan sistem tempatan untuk melatih Tentera Laut Myanmar.

Terdapat siri pertukaran dan pertemuan peringkat tinggi antara kedua-dua negara dalam beberapa bulan kebelakangan ini, dengan Ketua Kanan Pertahanan Myanmar (CDS), Jeneral Min Aung Hlaing ketika ini sedang berkunjung ke India.

Kementerian Pertahanan India berkata bahawa perbincangan dengan Ketua Kanan bertujuan "meningkatkan kerjasama pertahanan, mengkaji semula latihan bersama dan latihan yang diberikan kepada Perkhidmatan Pertahanan Myanmar, mengukuhkan keselamatan maritim melalui pengawasan bersama dan pembinaan kapasiti ... dan membangunkan infrastruktur baru".

Pemindahan kapal selam itu mungkin berlaku dengan menggunakan Line of Credit (LoC) yang diperluaskan oleh India ke Myanmar untuk meningkatkan keupayaan ketenteraan. Inisiatif India, kata sumber, datang selepas rundingan dengan pemimpin Myanmar sejak empat tahun yang lalu untuk memahami keperluan pertahanan mereka.

sumber : Economic Times


1 comment:

Yaudah said...

ayo daftarkan diri anda di AJOQQ :D
menangkan jackpot dengan sebanyak-banyaknya :D