Pages

Tuesday, December 31, 2019

4 SYARIKAT BERSAING UNTUK DAPATKAN TENDER BOT PEMINTAS LAJU (FIC)

Fast Interceptor Craft (FIC)
Portal Perniagaan, The Edge Market mendedahkan 4 buah syarikat pembinaan maritim Malaysia dikatakan sedang bersaing mendapatkan tender Kementerian Pertahanan Malaysia iaitu membekal 18 unit Bot Pemintas Laju (FIC) kepada Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) bernilai RM220 Juta.

Boustead Heavy Industries Corporation Berhad (BHIC) mendahului senarai syarikat yang bersaing untuk tender FIC. BHIC merupakan syarikat milikan secara perlaburan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dilihat calon utama untuk projek FIC berikutan berkaitan dengan TLDM.

Walaubagaimanapun, BHIC mengalami masalah untuk menyiapkan kapal "Littoral Combat Ship" sebanyak 6 buah yang ditempah TLDM yang sedang dibina di Boustead Naval Shipyard, Pangkalan TLDM Lumut. Ia mengalami kelewatan dari jadual asal dimana kapal pertama hanya diserahkan menjelang 2022 atau 2023.

Selain di Pangkalan TLDM Lumut, BHIC mempunyai 3 buah lagi limbungan di Pulau Jerejak, Pulau Pinang Pulau Langkawi, Kedah dan Pangkalan TLDM Teluk Sepanggar, Sabah.

Limbungan di Pulau Pinang adalah mengfokuskan baikpulih kapal kargo dan komersial termasuk Minyak dan Gas. Di Pulau Langkawi mengfokuskan pembinaan dan baikpulih kapal mewah, kapal layar serta bot alumunium serta laju. Manakala, Teluk Sepanggar mengfokuskan baikpulih Kapal Selam Scorpene milik TLDM.

Limbungan di Pulau Langkawi sebelum ini mengeluarkan 10 buah FIC Penggalang iaitu asas rekaan Onuk MRTP16 untuk APMM. Ia adalah kerjasama antara Boustead dan Yonca Onuk membentuk syarikat BYO Marine.

Destini Berhad turut memiliki Limbungan di Pulau Indah dan Pelabuhan Klang sebelum ini telah membina 6 buah "New Generation Patrol Craft" dan 3 buah "Offshore Patrol Vessel" untuk Agensi Penguatkuasan Maritim Malaysia (APMM) dengan kolaborasi bersama Tabung Haji Heavy Engineering Berhad (THHE).

Destini Berhad menerusi anak syarikatnya Destini Armada yang mengfokuskan pembinaan kapal dan laju fiber atau aluminium yang telah digunakan oleh Agensi Kerajaan dan Syarikat luar pesisit untuk minyak dan gas.

THHE merupakan anak syarikat perlaburan Tabung Haji sebenarnya mengfokuskan perkhidmatan baikpulih dan membekal alat ganti untuk Industri Minyak dan Gas.

Namun untuk tender FIC, dilihat THHE perlu berkerjasama dengan syarikat lain berikutan masalah dalaman dihadapi mereka melibatkan pemilik mereka iaitu Lembaga Tabung Haji. Dilihat hanya kerjasama dengan Destini dilihat berjaya yang kini sedang membina 3 buah OPV untuk APMM dijangka siap dalam masa terdekat.

Muhibbah Enginerring Berhad merupakan syarikat pembinaan kapal untuk komersial dan agensi kerajaan namun jarang terlibat dalam projek melibatkan ketenteraan dan keselamatan.

Dilaporkan pada 2016, Muhibbah telah memeterai perjanjian MOU dengan Daersan dari Turki melibatkan pemindahan teknologi serta. Daersan merupakan syarikat pembinaan kapal dari Turki yang mana turut membina kapal peronda untuk Tentera Laut Turki dan beberapa negara.

Media sebelum ini melaporkan proses tender terbuka FIC mengalami masalah dan kemungkinan disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berikutan terdapat syarikat gagal menepati kelayakan dilaporksn berjaya ke peringkat seterusnya.

FIC penting bagi TLDM untuk meningkatkan pengawasan dan rondaan di Timur Sabah terutama di pulau kecil sekitar Sabah yang menjadi ancaman militan selatan Filipina dan operasi mencegah penyeledupan dan pencerobohan pendatang asing tanpa izin.

sumber -MDR-


CV-17 SHANDONG KAPAL PENGANGKUT PESAWAT KE 2 CHINA

CV-17 Shandong 
China pada 17 Disember lalu secara rasmi memperkenalkan Kapal Pengangkut Pesawat baharu mereka iaitu CV-17 "Shandong" di Sanya, Wilayah Hainan, Selatan China.

Shandong sebelum ini dikenali Type 001A merupakan kapal yang dibina sendiri oleh China menerusi Dalian Shipbuilding Industry merupakan anak syarikat China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC).

Pembinaanya bermula November 2013 diikuti perletakan lunas pada Mei 2015. Kapal ini siap sepenuhnya pada April 2018 dan menjalani ujian perlayaran pada Mei 2018 dan Ogos 2019 sebelum menyertai perkhidmatan Tentera Laut Rakyat China (PLAN) pada 17 Disember 2019.

CV-17 Shandong masih mengekalkan ciri-ciri CV16 Lioaning yang merupakan Kapal Pengangkut Pesawat Rusia, Kelas Kuznetsov, Varyag.

Mempunyai panjang 315 meter dan berat 55,000 tan, CV-17 Shandong dikuasakan dengan 8 unit stim turbin mampu mencapai kelajuan maksimum 31 knot.

Masih mengekalkan ciri perlepasan mengunakan "ski-jump", CV17 Shandong dilaporkan mampu membawa lebih 44 pesawat antaranya jet pejuang J-15, helikopter pengangkut Z-18 dan helikopter Anti-kapal Selam (ASW) Z-9.

Rekaan dalaman dan dek CV-17 Shandong memberi tambahan ruang serta memiliki kawasan penyimpanan bahan api dan amunasi lebih luas berbanding CV-16 Liaoning.

CV-17 Shandong dilaporkan dilengkapi radar AESA dengan persenjataan terdiri dari 3 unit CIWS Type 1130 meriam 30mm 11 barrel dan 3 unit pelancar 18 cell HQ-10 Sistem Pertahanan Udara Jarak Dekat.

Dalam masa yang sama, China dilaporkan dalam pembinaan 2 buah lagi Kapal Pengangkut Pesawat yang diberi nama kod Type 003 dan Type 004.

Kapal Pengangkut Pesawat yang baharu terbabit dikatakan akan mengendalikan jet pejuang generasi ke-5 China iaitu J-20 an J-31 mengunakan sistem perlepasan Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS).

Ia sebagai usaha China menjadikan Tentera Laut mereka berkelas Dunia. Mereka kini menyertai Amerika Syarikat, United Kingdom dan Perancis memiliki Armada Kapal Pengangkut Pesawat.

sumber -MDR-


Sunday, December 8, 2019

ANALISA PEMBENTANGAN KERTAS PUTIH PERTAHANAN BAHAGIAN 2 - MDR


Satu lagi dokumen dari Pembentangan Kertas Putih Pertahanan (KPP) telah diakses dan disebarkan kepada awam. Berbanding dokumen sebelumnya, dokumen tambahan ini disertakan maklumat tambahan antaranya melibatkan maklumat penambahan dan perolehan aset masa akan datang untuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

1. MRSS

Kapal Sokongan Pelbagai Guna (MRSS) dilihat sasaran utama dalam KPP untuk diperolehi untuk kegunaan operasi amfibia. 2 buah kelas MPSS iaitu KD Sri Indera Sakri dan KD Mahawangsa telah mencapai maksimum pengunaan yang digunakan sejak 1980an.

Kapal-kapal sokongan lain milik Tentera Laut DiRaja Malaysia pula tidak mempunyai ciri-ciri untuk.operasi amfibia lebih kepada sokongan logistik sahaja.

2. Artileri

KPP telah mengariskan keperluan buat Tentera Darat Malaysia (TDM) untuk mendapatkan sistem meriam 155mm "Self-Propelled Howitzer" (SPH) baharu untuk menambah kuasa tembakan serta pertahanan pantai.

Selain itu, Meriam 105mm sedia ada turut digantikan dengan platform lebih baik termasuk jarak jangkauan lebih jauh serta sistem moden.

3. SAM

Sistem Pertahanan Udara merupakan aset penting buat pasukan tentera menangkis serangan musuh. Kemajuan teknologi misil dan bom mampu dilihat persenjataan berkenaan lebih pintar dan mampu dilancarkan jauh dari jarak jangkauan radar pengesan musuh.

Buat masa ini, ATM hanya memiliki Sistem Pertahanan Udara Jarak Dekat (SHORAD) dan jinjing bahu (MANPADS). Dengan ancaman semasa dilihat Sistem Pertahanan Udara Jarak Sederhana (MERAD) adalah diperlukan pada masa akan datang.

4. Pengangkutan

Seperti "posting" sebelum ini, KPP mengariskan TDM bakal menerima kenderaan perisai baharu untuk digunakan dan mengantikan aset lama dan usang seperti Condor 4x4 di Malaysia Timur (Sabah & Sarawak) selain mengukuhkan pasukan armor dan mekanis.

Selain itu, Helikopter Pengangkut Taktikal turut diperlukan untuk mengaturgerak pasukan infantri, pasukan khas serta untuk logistik. Kenderaan Pembawa Trup juga bakal ditambah untuk meningkatkan daya mobiliti membawa pasukan infantri dan logistik.

5. LCA

Pesawat Tempur Ringan (LCA) dilihat perolehan utama untuk Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) berikutan kekurangan jumlah pesawat dan keupayaan.

Ia penting bagi mengukuhkan keupayaan tempur udara melibat Serangan Bantuan Rapat (CAS), melawan insurgensi (COIN) serta menyokong Pesawat Tempur Pelbagai Guna (MRCA).

LCA juga digunakan sebagai Pesawat Latihan Lanjutan (FLIT) memastikan juruterbang TUDM menerima latihan secukupnya selain mengantikan Hawk 108/208 dan MBB-339.

6. LMS

TLDM amat memerlukan Kapal Misi Pesisir (LMS) bagi menyokong operasi Cari dan Menyelamat (SAR), Misi Bantuan Kemanusiaan dan Bencana (HADR), anti-kegananasan, anti-perlanunan, risikan, peninjauan, hidrografi dan penyapu periuk api.

LMS direkabentuk secara modular membolehkan ia dilengkali pelbagai senjata dan pelbagI sistem berdasarkan penugasan.

7. LCS & NGPV

Perolehan Kapal Tempur Pesisir (LCS) dan Kapal Peronda Generasi Baharu (NGPV) dilihat elemen penting bagi TLDM menunjukkan sebagai penguasa di Perairan Malaysia.

LCS mempunyai sistem peperangan 4 dimensi iaitu Peperangan Anti-Udara (AAW), Peperangan Anti-Permukaan (ASuW), Peperangan Anti-Kapal Selam (ASW) dan Peperangan Elektronik (EW).

Manakala NGPV boleh dipasang persenjataan tambahan antaranya Sistem Misil Anti-Kapal (AShM), pelancar Torpedo Anti-Kapal Selam serta platform "Remote Weapon System" (RWS).

Kedua-dua kapal perang ini bakal mengantikan Frigat dan Korvet sedia ada dalam pegangan TLDM yang telah berusia.

8. Pesawat Operasi Maritim

Pesawat Rondaan Maritim (MPA), Pesawat Tanpa Pemandu - Jarak Jangkauan Jauh Altitud Sederhana (UAV - MALE), Helikopter Operasi Maritim adalah elemen penting untuk operasi maritim.

Aset-aset ini penting sebagai penderia bagi aset-aset tempur lain seperti jet pejuang dan kapal perang diselaraskan melalui "Network Centric Operation" (NCO) berikutan Zon Maritim Malaysia yang amat luas.

9. MRCA

TUDM dijangka terus mengunakan jet pejuang F/A-18D Hornet dan Su-30MKM sehingga pengantian dibuat pada Rancangan Malaysia ke-14 & ke-15.

Namun, TUDM mahu melengkapkan Skuadron F/A-18 Hornet dengan 18 buah pesawat berbanding 8 buah sedia ada dalam Rancangan Malaysia Ke-12. Dijangka pesawat berkenaan diperoleh dari negara sahabat antaranya Australia, Amerika Syarikat dan Kuwait.

10. Aset Sokongan Maritim

TLDM amat memerlukan Bot Pemintas Pantas (FIC) dan Bot Pasukan Khas (BSF) bagi menyokong operasi dikawasan pesisir untuk rondaan serta merapat untuk penguatkuasaan.

Selain itu, TLDM juga memerlukan Kenderaan Autonami Bawah Permukaan (AUV) serta Kenderaan Pemusnah Periuk Api (MDV) bagi menyokong operasi maritim mengesan dan memusnahkan ancaman di kawasan maritim.

Walaubagaimanapun, perolehan berdasarkan KKP masih belum muktamad dan ia masih diperingkat penilaian serta kajian.

Menteri Pertahanan Malaysia menyatakan Bajet Pertahanan bakal diperolehi berdasarkan 1% dari Kadar Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk RMK Ke-12 dan Ke-13.

Beberapa senaraian aset baharu dalam KPP dilihat perlu tindakan segera berikutan keperluan untuk operasi ATM.

sumber : Malaysia Defence Review


Wednesday, December 4, 2019

ANALISA PEMBENTANGAN KERTAS PUTIH PERTAHANAN BAHAGIAN 1- MDR

Foto : oleh Air Times
Pembentangan Kertas Putih Pertahanan Negara (KPP) oleh Menteri Pertahanan Malaysia semalam di Parlimen Malaysia adalah pertama kali dibentangkan tidak seperti kertas polisi pertahanan sebelum ini.

Namun KPP tidak lebih seperti Dasar Pertahanan Negara yang diolah berdasarkan objektif dan visi dari perancangan Program 15 to 5, CAP55 dan Tentera Masa Depan.

KPP juga adalah perancangan 10 tahun Kementerian Pertahanan (2020-2030) dengan permohonan bajet pertahanan negara sebanyak 1% dari Keluaran dalam negara kasar (KDNK) atau 6.5% dari Belanjawan Tahunan Negara.

Walaupun tiada penyenaraian mengenai perolehan aset masa akan datang. Dilaporkan ia tidak akan didedahkan secara am kepada awam.

Namun KPP mengenal pasti 9 keperluan keupayaan iaitu:

1. Memperkukuhkan perisikan Pertahanan Angkatam Tentera Malaysia (ATM)

2. Membangunkan keupayaan aktiviti elektomagnetik siber

3. Membangunkan ' Network Centric Network ' (NCO)

4. Komunikasi Satelit untuk meningkatkan kemampuan perintah dan kawalan bersama

5. Mengekal dan meningkatkan keupayaan dan tempo Pasukan Khas ATM

6. Domain Maritim :- Meningkat keupayaan tempur maritim dan keupayaan daya tahan operasi maritim.

7. Domain Udara :- Keupayaan Pertahanan Udara dan Serangan Udara

8. Domain Darat :- Meningkatkan kuasa tembakan, mobiliti, komunikasi dan keupayaan logistik

9. Membangunkan keupayaan amfibi

Selain itu, KPP juga bakal mengubalkan Dasar Industri Pertahanan Negara dengan 5 teras utama iaitu Pembangunan Modal Insan, Pembangunan Teknologi, Pembangunan Industri, Ke Arah Keupayaan Berdikari serta Tembusi Pasaran Global.

Untuk merealisasikan 5 teras terbabit 5 inisiatif dibentuk antaranya:

1. Pemantapan kerangka strategi ekonomi untuk sains, teknologi dan industri pertahanan untuk menfokuskan bidang khusus

2. Penstrukturan semula organisasi berkaitan industri pertahanan

3. Penubuhan Jawatankuasa Perlaburan Pertahanan

4. Perangsangan Penyelidikan & Pembangunan (R&D) dan inovasi melalui pembiayaan mampan

5. Pengukuhan Program Pembangunan.

Dijangka perolehan akan datang akan dibahagi dua bahagian iaitu Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur (Sabah/Sarawak).

Walaupun belum diputuskan lagi, kelihatan Tentera Darat Malaysia seperti mahu menubuhkan Brigad Armor di Malaysia Timur yang mana dijangka akan menerima Kereta Kebal Utama, Kenderaan Perisai malahan Sistem Artileri Bergerak (SPH).

Selain itu, untuk keperluan operasi amfibi, dijangka Tentera Laut DiRaja Malaysia mungkin akan menerima Kapal Bantuan Pelbagai Guna berkonsepkan 'Landing Platform Dock' (LPD) dalam tempoh 5 tahun akan datang.

Sebelum ini, beberapa pembina telah menawarkan pelbagai rekaan dan model LPD untuk Malaysia. Antaranya Turkey TAIS Shipyard, Japan Mitsui Engineering & Shipbuilding (Mitsui E&S), Damen Shipyard, France Naval Group dan China Shipbuilding Industry Corporatin (CSIC).

Setelah beberapa kali ditangguhkan, Program Perolehan Pesawat Rondaan Maritim (MPA) bakal diteruskan berikutan keperluan untuk operasi maritim untuk pengawasan serta serangan maritim.

Beberapa model dan platform dilihat bakal dinilai untuk peringkat seterusnya antaranya ATR72 MPA, C-295 MPA, P8A Poseidon, Q400/Global 6000 Swodfish MPA dan CN-235 MPA.

Selain itu, Program NCO ATM dijangka bakal memasuki fasa baharu yang mampu meningkat keupayaan ATM dalam pengunaan teknologi baharu serta pengunaan teknologi komunikasi satelit.

Jadi, dengan tiada pembentangan penyenaraian aset, dijangka ia menjadi teka-teki selain jumlah pembelanjaan untuk perolehan baharu juga tidak diterangkan secara lanjut dilihat perlu menunggu sehingga pengumuman bajet melalui Rancangan Malaysia Ke-12 dan Ke-13.

Manakala KPP hanyalah dasar dan polisi kerajaan dalam pertahanan negara untuk dilaksanakan dalam 10 tahun. Dilihat komitmen kerajaan dituntut untuk melaksanakan KPP.

sumber : Malaysia Defence Review (MDR)