Pages

Wednesday, June 30, 2021

PENCEROBOHAN CHINA BERI MOMENTUM KEPADA MALAYSIA UNTUK MEMODENKAN ANGKATAN UDARANYA

FA-50 Korean Aerospace Industries

Pencerobohan pesawat-pesawat tentera China terhadap Zon Maritim Malaysia (ZMM) pada 31 Mei lepas telah memberikan momentum kepada Malaysia untuk memodenkan tentera udaranya, menurut media asing.

Pencerobohan pesawat-pesawat tentera China itu telah menghangatkan lagi isu pertikaian maritim  di antara kedua-dua negara.

Kementerian Luar Malaysia telah menghantar nota bantahan kepada China berhubung kejadian tersebut.

Beberapa hari selepas insiden pada 31 Mei itu, sebuah kapal pengawal pantai China dikesan berada hampir dengan Beting Patinggi Ali (Luconia Shoals) yang diperakui memiliki rizab minyak dan gas yang besar.

Media asing itu, “Voice of America” memetik kenyataan penganalisis yang berkata bahawa insiden penerbangan 16 pesawat pengangkut tentera China berhampiran ruang udara milik negara telah mengingatkan Malaysia tentang keperluan untuk memiliki pesawat-pesawat kombat yang moden.

“Saya merasakan bahawa secara amnya kelengkapan yang dimiliki oleh tentera udara kita adalah ketinggalan,” kata felo kanan di Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura Oh Ei Sun sebagaimana dipetik oleh media terbabit.

Pada 22 Jun lepas, Kementerian Pertahanan telah membuka tender untuk mendapatkan 18 buah pesawat jenis “Fighter Lead-In Trainer-Light Combat Aircraft” (FLIT-LCA), kira-kira tiga minggu selepas insiden pencerobohan pesawat-pesawat China.

Malaysia dijangka membeli 18 buah pesawat FLIT-LCA itu, menjadikan jumlah keseluruhan pesawat jenis yang bakal diperolehi oleh negara mencecah 36 buah.

Kementerian pertahanan Malaysia mungkin akan melihat pembelian pesawat baru dari Eropah, India, Pakistan, Rusia, Korea Selatan dan Amerika Syarikat, menurut laporan penganalisis dan media pertahanan.

Sementara itu, seorang lagi penganalisis berkata, nampaknya cabaran konvensional terbesar yang dihadapi oleh pihak tentera Malaysia ketika ini adalah peningkatan “kehadiran” tentera China di Laut China Selatan.

“Nampaknya cabaran konvensional paling besar yang dihadapi oleh tentera Malaysia adalah peningkatan kehadiran China di dalam bentuk kapal-kapal tentera laut dan pengawal pantainya serta ‘pulau-pulau’ buatan manusia China di Laut China Selatan,” felo kanan di Institut Kajian Polisi Lautan di Tokyo  Fabrizio Bozzato.

China mendakwa kira-kira 90 peratus daripada Laut China Selatan seluas 3.5 juta kilometer persegi adalah miliknya.

Laluan pencerobohan 16 pesawat dari China

Dalam kejadian pada 31 Mei itu, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) telah mengesan “penerbangan mencurigakan” 16 buah pesawat Tentera Udara Republik Rakyat China/ People’s Liberation Army- Air Force (PLAAF) memasuki ruang udara ZMM, Kota Kinabalu Flight Information Region (FIR) dan menghampiri ruang udara nasional.

Penerbangan pesawat-pesawat PLAAF tersebut telah dikesan oleh Radar Pertahanan Udara TUDM daripada Pusat Pertahanan Udara (CRC 2) di Sarawak pada jam 11.53 pagi.

Pesawat-pesawat tentera udara China itu telah dikesan terbang pada ketinggian di antara 23,000 kaki sehingga 27,000 kaki dengan kelajuan 290 knots melalui Singapore FIR sebelum memasuki ruang udara ZMM, KK FIR.

Ia seterusnya terbang menghala menghampiri 60 batu nautika daripada pesisir pantai Wilayah Sarawak yang dikhuatiri akan mengancam kedaulatan negara.

Pihak TUDM telah meletakkan pesawat Hawk 208 daripada No. 6 Skuadron, Pangkalan Udara Labuan di dalam keadaan siap sedia melalui Operasi Curiga TUDM.

sumber : Defence Security Asia



Thursday, June 24, 2021

TENDER UNTUK PESAWAT LCA TUDM DIBUKA

Pesawat Aermacchi M346 buatan Leonardo Aerospace 

Tanggal 22 Jun bermulalah “perlumbaan” yang dijangkakan amat sengit untuk membekalkan pesawat “Fighter Lead-In Trainer/Light Combat Aircraft” (FLIT-LCA) kepada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Ini kerana, Kementerian Pertahanan telah membuka tender antarabangsa untuk membekalkan 18 buah pesawat tersebut pada hari itu.

Tender antarabangsa bagi 18 buah pesawat FLIT-LCA untuk TUDM akan berlangsung sehingga 22 September apabila ia ditutup.

Selepas 22 September itu, Kementerian Pertahanan akan menjalankan evaluation terhadap mana-mana pesawat yang difikirkan mereka bersesuaian untuk memenangi tender terbabit.

18 buah ini adalah Batch Pertama, manakala 18 buah lagi akan diperolehi pada RMK-13, menjadikan kesemuanya 36 buah (jika mengikut perancangan dan jika tidak dihijack oleh keperluan lain).

Pesawat FA-50 buatan Korean Aerospace Industries

Apa yang di harapkan adalah, pemilihan pesawat adalah berdasarkan kepada faktor-faktor kemampuan kombatnya serta perkara-perkara yang berkaitan.

Makluman tentang tender yang dijangka menelan belanja berbilion ringgit itu boleh didapati di laman web Kementerian Pertahanan.

Tender terbabit itu juga meliputi pelbagai peralatan lain berkenaan pesawat-pesawat FLIT itu, tetapi ia tidak dijelaskan dengan lanjut.

Sebagaimana yang kita tahu, tender ini amat dinanti-nantikan oleh syarikat-syarikat pembuat pesawat kombat jenis itu kerana dalam keadaan dunia sedang dilanda pendemik  COVID-19 yang mencengkam ekonomi, kebanyakkan negara telah bertindak untuk mengurangkan belanjawan pertahanan.

Pengurangan belanjawan pertahanan ini telah menyebabkan kesukaran kepada syarikat-syarikat pembuat pesawat pejuang.

Tender untuk 18 buah pesawat FLIT-LCA bagi TUDM itu adalah untuk menggantikan pesawat-pesawat FLIT/LCA yang sedang digunakan pada ketika ini iaitu Aermacchi MB-339CM serta pesawat satu tempat duduk Hawk 108 dan pesawat dua tempat duduk Hawk 208.

Boeing T7 Red Hawk

Antara syarikat-syarikat yang dijangka menyertai “perlumbaan” untuk memenangi tender itu adalah seperti berikut:

 1. Aero Vodochody L-39NG                                                                                               2. Boeing T-7 Red Hawk                                                                                                   3. CATIC L-15B                                                                                                                   4. HAL Tejas LCA                                                                                                                 5. Irkut YAK-130                                                                                                                   6. KAI T/FA-50                                                                                                                     7. Leonardo M-346/FA                                                                                                         8. PAC JF-17

Walaupun beberapa pesawat disenaraikan, tetapi di percayai bahawa akan ada hanya beberapa yang betul-betul berpeluang untuk dipilih oleh Kementerian Pertahanan.

Frontrunner adalah Korea Aerospace Industries (KAI) dengan pesawat FA-50 mereka  diikuti oleh Leonardo M-346 dan diikuti oleh HAL Tejas serta JF-17 yang merupakan pesawat usahasama dibangunkan oleh Pakistan dan China.

Walaupun pesawat YAK-130 telah dipilih oleh beberapa negara jiran (Myanmar, Bangladesh, Laos dan Vietnam) tetapi faktor kemungkinan dikenakan CAATSA oleh Amerika Syarikat jika kita membelinya amat “menakutkan” pembuat-pembuat dasar kita.

Jadi kita boleh tolak ke tepi la YAK-130 Mitten tu.

Nampaknya, persaingan adalah di antara FA-50 dan Leonardo, manakala Tejas dan JF-17 berada di tempat ketiga dan keempat.

sumber : Defense Security Asia


Monday, June 14, 2021

TAUFAN GANAS TELAH KEMBALI

FA-18D Hornet dari 18 Skn

Ia adalah 6 tahun yang lalu ketika pesawat MiG-MAPO terakhir iaitu Mikoyan-Gurenvich Mig-29N / NUB (Nama Pelaporan NATO: Fulcrum) intersonik supersonik telah membuat penerbangan terakhirnya ke Kuantan. Setelah 22 tahun berkhidmat dengan baik, No 17/19 Skn "Taufan Ganas" telah berhenti kerana kos penyelenggaraan yang tinggi.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, banyak perkembangan baru berlaku. Yang paling mendesak mungkin adalah beban kerja armada pejuang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) terutama ketika melakukan penyelenggaraan dan latihan. Ini merupakan cabaran terbesar sejauh ini di tengah pencerobohan udara dan laut China yang semakin meningkat di wilayah Malaysia.

Sejak tahun 2017, berikutan ketidaktentuan program Multi Role Combat Aircraft (MRCA), TUDM telah menghasilkan dua strategi iaitu pemerolehan Light Combat Aircraft (LCA) yang akan mengambil beberapa peranan MRCA dengan kos perolehan, operasi dan penyelenggaraan yang lebih rendah serta pemerolehan Interim Strike Fighter (ISF) untuk menambah dan melengkapi pejuang serangan Boeing F / A-18D Mod 25X Hornet milik Angkatan Udara.

Baru-baru ini, sebagai langkah pertama untuk mewujudkan dua strategi tersebut, TUDM telah memulakan penyelarasan semula skuadronnya.

No 15 Skn, yang terkenal dengan peranan latihannya, menggantikan Pusat Latihan Penerbangan No 3 (Pusat Latihan Terbang 3 - PULATIBANG 3) di Kuantan AFB, meninggalkan No 18 Skn di Butterworth AFB. No 15 Skn akan menjadi yang pertama dari tiga skuadron yang mempunyai keutamaan untuk mengendalikan Fighter Lead In Trainer / Light Combat Aircraft (FLIT / LCA).

Kuwait Hornet

TUDM mengintai Boeing F / A-18C Hornets Tentera Udara Kuwait (KAF) selama bertahun-tahun. Mereka dihantar sedikit lebih awal dari Malaysian Hornets sama ada pada tahun 1992 atau 1993 tepat setelah Perang Teluk (Gulf War) tetapi telah ditingkatkan dalam modifikasi yang sedikit lebih rendah daripada Mod 25X.

Walaupun digunakan dalam pertempuran di Yaman, KAF Hornet ini masih memiliki banyak waktu penerbangan (flying hours) menjadikan mereka calon yang baik sebagai ISF memandangkan bahawa armada Hornet Malaysia yang ada akan tamat perkhidmatan antara tahun 2030 hingga 2035.

"Kenapa Kuwaiti Hornet?", Pembaca mungkin bertanya. Perkara terbaik mengenai Hornet ini adalah kerana ia akan tamatkan perkhidmatan pada tahun 2023 setelah Boeing F / A-18E / F Super Hornet Block II yang baru beroperasi dengan KAF.

Latter Of Interest (LOI) telah dikirimkan kepada Kerajaan Kuwait mengenai kemungkinan penjualan jet lebihan ini ke Malaysia. Ini mungkin memerlukan masa kerana pemindahan Artikel Pertahanan Lebihan seperti itu memerlukan persetujuan dari Kongres AS.

Sementara diplomat dan pegawai MINDEF sedang berusaha menyelesaikan masalah ini, TUDM telah melangkah maju dengan mengaktifkan semula No 17 Skn di Butterworth AFB. Ini adalah tanda yang jelas bahawa skuadron baru akan mengoperasikan jenis pesawat tempur yang serupa seperti No 18 Skn.

Memandangkan No 17 Skn berada dalam skuadron pemintas, kemungkinan besar pesawatnya akan dikerahkan ke Labuan AFB, Bintulu ataupun Tawau - sekurang-kurangnya sehingga LCA baru tiba .

Untuk menjimatkan kos, kemungkinan hanya Hornet satu kerusi yang akan diperoleh dari Kuwait yang membolehkan Hornet di No 18 Skn memberi tumpuan kepada serangan strategik dan juga peranan serangan maritim selain latihan.

ISF penting kerana akan mengagihkan waktu penerbangan yang berharga antara kerangka udara sehingga memungkinkan pengurusan yang lebih baik untuk latihan dan penyelenggaraan serta mengekalkan tempo operasi yang efektif.

Kuwait Eurofighter

Usaha Malaysia sudah jelas tetapi masih akan ada rintangan untuk mewujudkan rancangan ISF. Pertama sekali, bukan hanya Malaysia bersaing untuk Kuwait Hornet. Tunisia dikatakan telah berjaya memindahkan 12 Hornet dari Kuwait. Kor Marin AS yang mengendalikan Hornet dalam standard yang serupa dengan TUDM juga berminat dengan Hornet Kuwait.

Nasib baik, masih ada unit yang mencukupi untuk semua. Keperluan TUDM hanya antara 8 hingga 10 Hornet sahaja. Sebagai alternatif, terdapat juga lebihan Hornet model C dan D yang dikendalikan oleh Tentera Udara Finland yang mempunyai hubungan yang kuat dengan Malaysia.

Keduanya, Kuwait membeli pelbagai jenis pesawat tempur pada masa yang sama iaitu Super Hornet dan Eurofighter Typhoon yang bermaksud bahawa kelewatan penghantaran dari mana-mana dua pesawat ini ke pengendali akan mempengaruhi ketersediaan lebihan pesawat.

sumber: artikel Malaysiaflyingherald

Tuesday, June 8, 2021

TAHAP KEKUATAN ARMADA UDARA MALAYSIA DIPINTAS NEGARA MISKIN

Pesawat Hawk dan Sukhoi Su-30

PUTRAJAYA: Tahap kekuatan pasukan bersenjata udara negara pada ketika ini sudah pun ‘dipintas’ oleh banyak negara miskin yang lain di seluruh Asia.

Menurut laporan terbaharu yang diterbitkan portal Asian Community, Malaysia hanya berada di kedudukan ke-26 di benua berkenaan selain cuma posisi ke-60 di peringkat antarabangsa.

Lebih ‘mencuri’ tumpuan ramai warganet apabila kekuatan pasukan negara ini adalah keenam di Asia Tenggara selepas Thailand, Indonesia, Myanmar, Vietnam, Singapura dan Filipina.

Malahan, beberapa negara lain yang dianggap kurang maju dari segi status ekonomi, tetapi, megah, mampu memiliki keupayaan armada udaranya lebih baik berbanding Malaysia sendiri.

Antaranya, Afghanistan yang masih lagi bergelut perang saudara dengan puak pemberontak Taliban, namun, negara itu berada di kedudukan ke-16 di peringkat Asia dan ke-37 di dunia.

Tidak ketinggalan, Bangladesh yang dikritik antarabangsa kerana isu penempatan pelarian Rohingya, tetapi, pasukan bersenjata udaranya gah di posisi ke-23 di Asia dan ke-53 di dunia.

Asian Community menyenaraikan China masih unggul di benua ini dan di peringkat sejagat, diikuti India, Korea Selatan, Jepun, Pakistan, Korea Utara, Arab Saudi, Taiwan dan Thailand.

Sepuluh negara pula yang paling lemah pertahanan udaranya di Asia ialah Bhutan, disusuli Kyrgizstan, Mongolia, Nepal, Kemboja, Tajikistan, Laos, Lubnan, Turkmenistan dan Sri Lanka.

Kedudukan Malaysia yang agak sederhana itu secara tidak langsung mendedahkan kenapa pesawat tentera China mampu menceroboh ruang udara negara yang dianggap agak rapuh.

Situasi ini jauh berbeza apabila sejumlah jet China cuba ‘melintasi’ Kepulauan Natuna milik Indonesia di Laut China Selatan hampir digempur pesawat pejuang dari negara republik jiran itu.

Portal ini merujuk data terbaharu dikeluarkan laman sesawang berprestij antarabangsa dalam perbandingan kekuatan ketenteraan, Global Firepower yang berpusat di Amerika Syarikat.

Bagaimanapun, jika diambil kira kesemua pesawat yang dikendalikan tentera udara, laut dan darat, kedudukan Malaysia dalam indeks tersebut ialah ke-61 di dunia daripada 147 negara.

Laman tersebut melaporkan Malaysia ketika ini hanya ada 147 pesawat termasuk 26 jet gempur, 42 helikopter, 40 kapal terbang latihan, 18 pesawat pengangkut dan 13 jet penyerang. 

sumber : Utusan Online

Monday, June 7, 2021

TLDM ADAKAN LATIHAN DENGAN TENTERA LAUT PERANCIS

Latihan PASSEX antara TLDM dan TLP

LUMUT – KD LEKIR, kapal perang Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) mengadakan latihan Passage Exercise (PASSEX) bersama Tentera Laut Perancis di sekitar utara Selat Melaka.

 FS SURCOUF merupakan kapal perang dari negara Perancis dalam program pelayaran “Mission Jeanne D’Arc 2021” dari Perancis menuju ke Jepun. FS SURCOUF singgah berlabuh di jeti Awana Porto Malai, Langkawi pada 29 Mei hingga 1 Jun 21 bagi mengisi keperluan logistik sebelum meneruskan pelayaran ke destinasi seterusnya.

PASSEX merupakan salah satu inisiatif pihak TLDM dan Tentera Laut Perancis bagi mengeratkan hubungan diplomatik bagi kedua buah negara serta meningkatkan kebolehupayaan bersama. 

Latihan ini juga bertujuan untuk menguji dan memastikan kedua-dua kapal mampu berkomunikasi dan bekerjasama dengan baik di laut. 

Kejayaan latihan tersebut hasil daripada komitmen di antara kedua-dua buah pihak iaitu KD LEKIR dan FS SURCOUF dalam mewujudkan hubungan dua hala yang strategik. 

Bagi memenuhi objektif latihan tersebut, beberapa jenis latihan telah dilaksanakan iaitu Penembakan Sasaran Permukaan - Tactical Firing dalam Formasi Oscar dengan kedua-dua buah kapal menembak 10 butir peluru pada jarak 4 batu nautika dan sasaran Killer Tomato telah musnah dan tenggelam.

Selain itu, latihan RAS Approach merupakan evolusi yang dilaksanakan secara bergilir bagi memberi peluang kepada kedua-buah kapal menghampiri (approach) dengan jarak terhampir semasa merapat iaitu dengan jarak 40 meter.

Frigat stealth FS Surcouf (711) seberat 3600 tan

Latihan Boat Operation turut dilaksanakan di mana Bot Marlin 1 milik KD LEKIR telah diturunkan bagi melaksanakan pertukaran cenderahati. Tidak lengkap sekiranya latihan OOW Manoeuvre tidak dilaksanakan dan latihan pada kali ini 7 formasi taktikal telah berjaya dilaksanakan.

Latihan Sail Pass and Breakaway di mana FS SURCOUF telah melaksanakan Sail Pass di lambung sebelah kanan KD LEKIR sebelum latihan PASSEX tersebut selesai. Penggambaran dilakukan dari udara melalui pesawat FENNEC milik TLDM.

​Secara keseluruhan, semua latihan yang dirancang telah berjaya dilaksanakan dengan jayanya dan selamat. Latihan pada kali ini telah berjaya mencapai objektifnya serta dapat menguji kemampuan aset TLDM dalam beroperasi bersama aset-aset dari negara lain. 

Ini membuktikan, bahawa visi TLDM untuk menjadi Tentera Laut bertaraf dunia adalah tidak mustahil untuk dikecapi berdasarkan kemampuan dan kebolehan sedia ada sekarang.

sumber : TLDM

Sunday, June 6, 2021

PENCEROBOHAN CHINA VS NOTA BANTAHAN MALAYSIA DAN PENAFIAN CHINA

Peta yang menunjukkan laluan 16 pesawat China yang menceroboh ruang udara Malaysia

Awal Jun baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita pencerobohan ” 16 buah pesawat Tentera Udara Republik Rakyat China/ People’s Liberation Army- Air Force (PLAAF) memasuki ruang udara ZMM, Kota Kinabalu Flight Information Region (FIR) dan menghampiri ruang udara nasional. 

Penerbangan pesawat-pesawat PLAAF tersebut telah dikesan oleh Radar Pertahanan Udara TUDM daripada Pusat Pertahanan Udara (CRC 2) di Sarawak pada jam 11.53 pagi.

“Pesawat-pesawat tersebut telah dikesan terbang secara formasi taktikal in-trail pada jarak 60 batu nautika di antara satu sama lain. Formasi panjang tersebut juga telah terbang dengan paten dan haluan yang sama menggunakan satu titik laluan masuk dan keluar."

Menurut TUDM, pesawat- pesawat itu kemudian terbang kearah ruang udara Beting Patinggi Ali yang berkepentingan kepada negara. 

Pihak TUDM telah melancarkan beberapa pesawat hawk 208 untuk melaksanakan pemintasan dalam Operasi Curiga TUDM. 

Hasil dari pemintasan tersebut didapati ia merupakan pesawat pengangkut taktikal jenis Ilyushin IL-76 dan Xian Y20.

pesawat china yang dipintas oleh Hawk TUDM

Ekoran dari peristiwa ini seperti biasa Kementerian Luar atau Wisma Putra akan memanggil Duta China dan mengeluarkan Nota Diplomatik sebagai menyatakan bantahan terhadap tindakan pencerobohan oleh pesawat-pesawat tentera udaranya terhadap Zon Maritim Malaysia (ZMM). 

Datuk Seri Hishammuddin Hussein dalam kenyataannya, bahawa ia akan memanggil Duta China ke Malaysia untuk menjelaskan pencerobohan terhadap ruang udara dan kedaulatan negara ini oleh 16 buah pesawat tentera udaranya.

Adakah Hishammudin berani bertegas dengan "Big Brother" mengenai isu ini..wallahua'lam.

Di sebalik bantahan yang dihantar oleh Malaysia mengenai peristiwa tersebut, China seperti biasa akan menafikannya

China dengan segala mekanisme perhubungan awamnya masih cuba menafikan fakta yang dikemukakan oleh kerajaan Malaysia dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) berhubung insiden pencerobohan 16 buah pesawat pengangkut, Ilyushin Il-76 dan Xian Y-20 tentera udara China terhadap Zon Maritim Malaysia (ZMM) .

Beijing gunakan akhbar-akhbar seperti Global Times dan The South China Morning Post serta medium lain untuk menafikan tindakkannya itu.

Malaysia merupakan negara di Asia Tenggara yang paling awal menjalinkan hubungan Diplomatik dengan China iaitu era PM Tun Abdul Razak dan merupakan negara yang paling baik hubungannya dengan China.

Namun sikap China yang suka menceroboh ruang udara dan juga lautan negara, seolah-olah dilihat mengambil kesempatan diatas sikap baik Malaysia. Big Brother tengah dok buli little brother.

Di harapkan Pihak Wisma putra patut mengkaji semula dasar hubungan luar kita dengan China dalam memasti perkara pencerobohan yang serius ini tidak berulang lagi.

sumber : Defence Security Asia