Pages

Wednesday, December 28, 2022

KOS OPERASI KAPAL LMS TLDM RM 1200 SEJAM.

LMS kedua KD Sundang (112)

Malaysia memperolehi empat buah kapal LMS yang dibina secara bersama antara Boustead Naval Shipyard (BNS) dan China Shipbuilding and Offshore Corporation (CSOC) di Wuchang Shipyard di Qidong, China dalam kontrak perolehan yang melebihi RM1 billion.

Anggaran kos operasi sehari bagi sebuah kapal Littoral Mission Ship (LMS) milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) adalah RM1,200 sejam atau RM28,800 sehari, sebagaimana yang dimaklumkan di dalam Dewan Rakyat Julai lepas.

Pada 2017, TLDM telah memuktamadkan perolehan kapal kelas LMS Batch Pertama dengan pembinaan empat buah kapal di China.

Kesemua kapal tersebut iaitu KD KERIS, KD SUNDANG, KD BADIK dan KD RENCONG dan telah memasuki inventori TLDM secara berperingkat mulai Januari 2020 hingga Disember 2021.

Kesemua kapal itu beroperasi sepenuhnya daripada Pangkalan TLDM Kota Kinabalu, Sabah mempertahankan perairan negara di timur Sabah dan Laut China Selatan daripada pencerobohan.

Malaysia memperolehi empat buah kapal LMS yang dibina secara bersama antara Boustead Naval Shipyard (BNS) dan China Shipbuilding and Offshore Corporation (CSOC) di Wuchang Shipyard di Qidong, China dalam kontrak perolehan yang melebihi RM1 billion.

“Manakala bagi kos pengoperasian kapal LMS, ianya merujuk kepada kos selenggaraan, kos alat ganti, kos bahan bakar dan kos rangsum. “

LMS ketiga KD Badek (113)

“Berdasarkan dapatan data pengoperasian kapal LMS dalam tempoh setahun iaitu dari 1 Julai 2021 hingga 30 Jun 2022, anggaran kos pengoperasian bagi sebuah kapal LMS ini adalah RM 1,200.00 sejam atau RM 28,800.00 sehari bagi sebuah kapal,” menurut jawapan lisan Kementerian Pertahanan di dalam Dewan Rakyat itu.

Tahap kesiagaan kapal LMS Batch Pertama berada di tahap yang baik di mana kesemua kapal berstatus beroperasi penuh dan kapal mampu melaksanakan penugasan operasi dengan berkesan apabila diatur gerak.

“Setakat ini tiada masalah besar yang dihadapi dalam pengoperasian kerana setiap perkara yang berlaku mampu dibaiki oleh anggota teknikal kapal sendiri di laut atau bantuan dari pihak depot setiba kapal di pangkalan.”

Program Transformasi Armada TLDM 15 ke5 telah diperkenalkan pada November 2017 untuk mewujudkan pengurusan keupayaan Armada TLDM yang kredibel, dinamik dan ekonomikal.

Selepas membekalkan empat buah kapal Littoral Mission Ship (LMS) kelas-Keris kepada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), syarikat pembuat kapal China Shipbuilding and Offshore International Company (CSOC) turut melihat peluang untuk memperolehi lebih banyak peluang di Malaysia.

Di atas rekod baiknya itu, syarikat CSOC daripada China itu kini bercita-cita pula untuk cuba menarik minat Kementerian Pertahanan dan TLDM untuk turut serta di dalam program pembinaan kapal LMS Batch Kedua pula dan Multi Role Support Ship (MRSS).

Pelan jangka panjang sehingga tahun 2050 ini dijangka akan dapat mengatasi cabaran dan kekangan yang dihadapi oleh TLDM dalam pengurusan aset yang usang melalui pengurangan 15 kelas kapal kepada hanya lima kelas kapal sahaja.

Lima kelas kapal TLDM itu adalah Littoral Combatant Ship (LCS), Littoral Mission Ship (LMS) Batch Kedua, Multi Role Support Ship (MRSS), New Generation Patrol Vessel. 

sumber : Defense Security Asia

Thursday, December 22, 2022

HTMS SUKHOTHAI KARAM DI TELUK THAILAND

Korvet HTMS Sukhothai - FS 442

Sebuah kapal perang Tentera Laut Diraja Thai (flagsgip) HTMS Sukhothai (FS-442) tenggelam di tengah-tengah ombak kuat dan angin kencang pada hari Ahad, dengan berpuluh-puluh kelasi masih hilang pada hari Isnin.

Lebih 100 kelasi telah diselamatkan pada petang Ahad dari kapal tersebut - satu daripada tujuh korvet tentera laut - selepas angin kencang menyebabkan bot itu condong mendadak ke arah air, kata jurucakap tentera laut Pokkrong Monthatphalin dalam satu kenyataan.

Air laut mengalir ke dalam kapal melalui paip, memotong kuasa Sukhothai dan menyebabkan anak kapal hilang kawalan, kata Monthatphalin. Air kemudiannya mengalir masuk ke dalam badan kapal dan bot itu mula terbalik.

Kapal itu sedang meronda kira-kira 32km (20 batu) dari Daerah Bang Saphan di tengah Thailand ketika itu. Ribut telah dijangka berlaku di Teluk Thailand, dengan perkhidmatan feri digantung selepas pakar meteorologi memberi amaran tentang gelombang tinggi dan hujan lebat pada Ahad dan Isnin.

gambar menunjukkan HTMS Sukhothai sedang karam

Tentera memulakan misi menyelamat dengan tiga kapal lain dan dua helikopter, dengan HTMS Kraburi tiba di Sukhothai sebelum ia karam kira-kira jam 11.30 malam. 

Walaupun tentera laut pada mulanya berkata semua anak kapal dianggap selamat, ia mengeluarkan kenyataan kemudian di Facebook mengatakan bahawa 31 orang masih menunggu penyelamatan di dalam air setakat tengah pagi Isnin.

Lokasi HTMS Sukhothai karam

Foto yang disiarkan di akaun Twitter rasmi Tentera Laut Diraja Thai menunjukkan sekumpulan kecil kelasi memakai jaket keselamatan ketika mereka duduk di dalam bot penyelamat bulat, walaupun tidak jelas bila ia diambil. 

Sementara itu, 11 anak kapal sedang dirawat di hospital tempatan manakala 40 lagi telah dibawa ke pusat perlindungan, kata tentera laut.

Insiden itu menandakan kapal perang Thailand pertama karam sejak perang dunia kedua, menurut media Thai Khaosod English, apabila sebuah kapal selam Amerika menembak tropedo ke HTMS Samui berhampiran Malaysia dan membunuh 31 kelasi.

Sukhothai - dilengkapi dengan pelbagai peluru berpandu, meriam tentera laut dan torpedo - telah ditauliahkan pada 1987 selepas dibina di AS. Tentera laut Thailand mengekalkan enam korvet lain, tiga daripadanya dibina secara tempatan, lapor Institut Tentera Laut AS.

sumber : theguardian.com

Sunday, December 18, 2022

IRAN BAKAL TERIMA SU-35 YANG DI BATAL MESIR

pesawat SU-35 buatan Russia
Penerimaan pesawat pejuang generasi 4++ buatan Russia itu berkemungkinan adalah sebahagian daripada “habuan” terhadap bantuan ketenteraan yang diberikan oleh Iran kepada Russia bagi membantu kempen ketenteraannya di Ukraine.

Iran dijangka mula menerima pesawat pejuang Su-35 daripada Russia pada awal tahun depan selepas sekumpulan juruterbangnya dihantar ke Russia untuk menjalani latihan mengendalikan pesawat generasi 4++  itu.

Pegawai-pegawai Amerika Syarikat yang mendedahkan perkara itu berkata, latihan yang diterima oleh juruterbang-juruterbang Iran itu menunjukkan kerjasama pertahanan lebih erat antara Teheran dengan Moscow.

Penerimaan pesawat pejuang generasi 4++ buatan Russia itu berkemungkinan adalah sebahagian daripada “habuan” terhadap bantuan ketenteraan yang diberikan oleh Iran kepada Russia bagi membantu kempen ketenteraannya di Ukraine.

Dron kamikaze Shahed keluaran Iran

Sejak beberapa bulan lepas, Teheran telah membekalkan ribuan dron-dron berani mati “Shahed-136” kepada Russia yang menggunakannya untuk membedil infrastruktur dan kedudukan tentera Ukraine.

Pegawai-pegawai perisikan Amerika Syarikat percaya Iran sedang bersiap-sedia untuk menghantar peluru-peluru berpandu balistik buatan industri pertahanan negara itu ke Ukraine untuk digunakan oleh tentera Russia.

Sejak kebelakangan ini, Russia telah menjadikan Iran serta Korea Utara sebagai sumber bekalan senjatanya berikutan sekatan ekonomi yang ketat oleh masyarakat antarabangsa telah membantutkan operasi industri pertahanannya.

Sekatan ekonomi oleh Barat itu juga menjejaskan usaha Russia untuk menyelenggara sistem pertahanannya.

Menurut pemerhati ketenteraan di Timur Tengah, penerimaan pesawat-pesawat Su-35 oleh Iran itu dijangka akan membantu sedikit-sebanyak usaha Teheran untuk membangunkan tentera udaranya yang pada masa ini terpaksa bergantung kepada pesawat-pesawat pejuang yang telah berusia.

Pada masa yang sama, negara-negara pro-Amerika di Timur Tengah juga gusar akan kehadiran pesawat-pesawat moden Tentera Udara Iran yang akan memberikan saingan terhadap pesawat moden mereka.

Kali terakhir Iran membeli pesawat pejuang adalah pada pertengahan 1990-an apabila ia memperolehi sejumlah pesawat MiG-29 Fulcrum.

Jenis pesawat yang masih dioperasikan oleh Iran pada masa kini

Pada ketika ini, Tentera Udara Iran masih lagi bergantung kepada pesawat-pesawat lama buatan Amerika Syarikat seperti F-4 Phantom, F-14 Tomcat dan F-5 yang diperolehi ketika Iran masih berada di bawah pemerintahan Shah Iran yang pro-Barat.

Pemerintahan Shah Iran tumbang dalam satu revolusi pada 1979 dan diambilalih oleh Ayatollah Khomeini.

Selain pesawat-pesawat buatan Russia dan Amerika Syarikat, Tentera Udara Iran turut mengoperasi pesawat-pesawat pejuang lama buatan Perancis dan China.

September lepas, komander Tentera Udara Iran Brig Jen Hamid Vahedi mengesahkan bahawa Iran sedang di dalam perbincangan aktif dengan Russia berkenaan perolehan pesawat baru.

Iran dijangka akan menjadi pemilik baru kepada 24 buah pesawat Su-35SE yang sebelum ini dibina untuk Tentera Udara Mesir.

Mesir enggan menerima pesawat-pesawat pejuang itu kerana bimbang akan kesan daripada CAATSA serta tekanan diplomatik daripada Washington.

Sebahagian daripada pesawat Su-35 milik Mesir itu kini tersadai di kemudahan pemasangan pesawat milik KNAAPO di Russia dan bersedia berpindah-milik kepada Tentera Udara Iran.

sumber : Defence Security Asia



Monday, December 12, 2022

KAPAL PENYAPU RANJAU (MCMV)

Kapal Penyapu Ranjau TLDM - kelas Mahamiru
Periuk api laut atau ranjau merupakan senjata tentera laut anti-akses, penafian kawasan (A2/AD) yang paling  kos efektif. Pusat Kecemerlangan Peperangan Ranjau Tentera Laut NATO mentakrifkan ranjau sebagai alat peledak yang kecil, mudah disembunyikan dan murah yang memerlukan penyelenggaraan yang minimum. 

Ini membolehkan ia diletakkan dengan mudah di dalam air atau di dasar laut dari hampir semua jenis platform. Ranjau telah digunakan oleh tentera laut dalam cara pertahanan dan serangan. Ia boleh digunakan untuk menyerang secara langsung kapal atau kapal selam musuh atau untuk melindungi kapal sendiri, kapal selam, atau kawasan laut kritikal, pelabuhan, atau laluan air.

Kedudukan periuk api yang dipasang dalam laut

Risiko medan periuk api yang dirasakan memerlukan penggunaan cara khusus untuk mengesan, mengelas dan meneutralkan periuk api – atau mengesahkan ketiadaan mereka – mengenakan kelewatan yang tidak dapat ditoleransi kepada operasi dinamik dan menjadikan taktikal ranjau sebagai utiliti strategik.

Kemajuan dalam teknologi ranjau telah membawa kepada tindakan balas yang membahagikan kepada dua cabang utama, penyapuan (sweeping) dan Pemburuan (hunting), dengan Kapal Tindakbalas Ranjau (MCMV) dibangunkan untuk melaksanakan salah satu atau kedua-dua peranan.

Kapal penyapu ranjau dilengkapi dengan "penyapu mekanikal" atau "penyapu pengaruh" untuk memadamkan ranjau. Kapal penyapu ranjau moden direka untuk mengurangkan kemungkinan kapal yang lalu lalang akan meletupkan ranjau mereka sendiri. Ia dibina kalis bunyi untuk mengurangkan jejak akustik; dan badan kapal selalunya dibina menggunakan kayu, plastik (glass-reinforced plastic atau GRP), logam selain daripada logam ferus, atau melalui proses degaussed.

Kapal penyapu ranjau berbeza daripada pemburu ranjau; yang secara aktif mengesan ranjau dan meneutralkannya. Dalam banyak kes, penyapu ranjau adalah pelengkap kepada pemburu ranjau; walaupun ia masih bergantung kepada operasi dan persekitaran operasi. 

Kapal MCMV Navy Singapura - RSS Bedok
Kapal penyapu ranjau khususnya lebih sesuai untuk membersihkan kawasan perairan terbuka, dengan sejumlah besar ranjau. Kedua-dua jenis kapal ini secara kolektif dipanggil kapal tindakan balas ranjau (MCMV), istilah yang juga digunakan untuk kapal yang mempunyai peranan gabungan kedua-duanya.

TLDM memiliki skuadron pemburu dan penyapu ranjau laut dari skuadron ke-26 memiliki 4 buah kapal MCMV (mine counter measure vessel) kelas Lerici yang dinamakan KD Mahamiru (11), KD Jerai (12), KD Ledang (13) dan KD Kinabalu (14). 

Kapal-kapal ini telah ditempah dari firma Intermarine SpA, Itali pada 20 Feb 1981, ditauliahkan pada 11 Dis 1985 dan tiba di Malaysia pada 26 Mar 1986. Ia bertanggungjawab memastikan kawasan perairan negara yang sibuk dengan laluan kapal dagang pelbagai negara itu, bebas dari ranjau atau periuk api laut.

sumber : Janes

TDM RANCANG DAPATKAN 59 UNIT HMLTV

Nimr Ajban 4x4 dari UAE

Tentera Darat Malaysia (Tentera Darat Malaysia – TDM) sedang mencari 59 Kenderaan Taktikal Ringan Mobiliti Tinggi (HMLTV) untuk meningkatkan keupayaannya. HMLTV mungkin berada dalam kategori Kenderaan Taktikal Ringan Bersama (JLTV) yang sama yang dihasilkan oleh Lockheed Martin, Nimr Ajban dari Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan MILDEF Rentaka.

Sama ada ia akan digunakan untuk penempatan di selatan Lubnan di bawah misi pengaman UNIFIL atau untuk meningkatkan keselamatan pantai timur Sabah yang terletak di bawah tanggungjawab Kawasan Keselamatan Sabah Timur (ESSCOM) masih belum didedahkan.

Terdahulu, kontinjen pengaman Malaysia dikenali sebagai MALBAT akan menerima 15 Nurol Makin Ejdar Yalcin 4×4 Armored Personnel Carrier (APC) daripada 20 yang ditempah oleh TDM untuk bersama 9 IAG Guardian 4×4 XTreme APC yang akan menggantikan 39 (daripada 42). ) Radpanzer Condor 4×4 APC dihantar sejak 2010.

Kenderaan MRAP Ejder Yalchin  digunapakai oleh anggota Malbatt

Pada 9 Oktober 2022 sehari sebelum Parlimen dibubarkan, Menteri Pertahanan mengumumkan bahawa 136 APC dan pelbagai Kenderaan Jenis B (Kenderaan Jenis B – KJB) akan diperoleh sebagai sebahagian daripada peruntukan bajet yang lebih besar iaitu USD440 juta yang ditetapkan di bawah Bajet 2023 diumumkan. beberapa hari lebih awal. Tiada jenis APC khusus telah didedahkan.

Walaupun begitu, DEFTECH mempromosikan Pars 4×4 APC bersama-sama dengan FNSS yang berkongsi reka bentuk dan komponen tertentu dengan FNSS/DEFTECH AV-8 Gempita 8×8 Armoured Wheeled Vehicle (AWV). MILDEF sebaliknya mempromosikan Tarantula 4×4 High Mobility Tactical Vehicle (HMTV) untuk memenuhi keperluan APC TDM.

Prototaip Tarantula dan Rentaka telah dipamerkan di pelbagai acara yang melibatkan TDM termasuk Perarakan Hari Merdeka yang diadakan di Dataran Merdeka di Kuala Lumpur pada 31 Ogos 2022 sempena 65 tahun kemerdekaan Malaysia daripada penjajahan British.

K200A1
TDM juga tidak sabar untuk memodenkan dan menaik taraf Daewoo K200A1 Malaysian Infantry Fighting Vehicle (MIFV) serta FNSS/DEFTECH ACV300 Adnan menjejaki Armored Infantry Fighting Vehicle (AIFV). Baru-baru ini ASELSAN dan FNSS telah mendedahkan peningkatan ZMA-15 ACV-15, yang mana reka bentuk ACV-300 diperolehi.

ZMA-15 menampilkan turet tanpa pemandu dengan meriam 30mm serta loji kuasa dan perlindungan yang lebih baik. Kemungkinan beberapa, jika tidak semua ciri ZMA-15 akan dimasukkan ke dalam projek Adnan Gen 2 Malaysia.

Sekali lagi, kedua-dua MILDEF dan DEFTECH akan bersaing untuk mengeluarkan program peningkatan terbaik untuk Adnan AIFV. Tanpa mengira pemenang, FNSS akan menjadi kontraktor utama projek itu.

Dengan Kerajaan “perpaduan” baharu di bawah Anwar Ibrahim telah ditubuhkan, kemungkinan besar program itu akan dikaji semula di bawah Bajet 2023 yang disemak semula untuk dibentangkan ke Parlimen tidak lama lagi. Ia masih harus dilihat program pertahanan mana yang akan dikecualikan dan diberikan ibu jari untuk meneruskan seperti yang dirancang.

sumber : malaysiaflyingherald