Pages

Tuesday, May 30, 2023

MALAYSIA TANDATANGANI KONTRAK UNTUK UAV ANKA-S

Anka-S male UAV bakal dimiliki oleh ATM

Kementerian Pertahanan Malaysia (MoD) menandatangani kontrak dengan Turkish Aerospace untuk beberapa Pesawat udara tanpa pemandu (UAV) Anka medium-altitude, long-endurance  (MALE) di pameran pertahanan LIMA pada 25 Mei 2023.

Kontrak itu, yang merupakan perjanjian awal Fasa 1 bernilai lebih daripada RM 400 million (EUR 80.56 million), meliputi beberapapesawat udara tanpa pemandu (UAV) Anka dan stesen kawalan darat serta pakej latihan dan logistik. Penandatanganan ini menutup pertandingan tender terbuka yang berlangsung sekitar lima tahun.

Erol Oguz, pengurus program sistem udara tanpa pemandu di Turkish Aerospace, memberitahu ESD di LIMA bahawa jenis UAV yang dibekalkan ke Malaysia akan menjadi versi baharu Anka-S dengan sayap yang diubah suai. 

Oguz juga mengesahkan bahawa Anka-S tidak dilengkapi sistem senjata, tetapi akan membawa muatan risikan, pengawasan dan peninjauan (ISR) maritim yang termasuk radar apertur sintetik dan penderia elektro-optik/infra-merah.

Latihan anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Anka UAS akan bermula tahun depan, manakala penghantaran sistem akan mengambil masa dua tahun.

Walaupun nampaknya jelas bahawa TUDM akan memperoleh UAV tambahan dalam fasa kedua, Oguz memberitahu ESD bahawa ia "tidak 100% jelas" tentang apakah ini, tetapi jenisnya akan ditakrifkan semasa penyampaian Fasa 1 program.

Bercakap secara lebih umum mengenai peluang lanjut untuk UAV Aeroangkasa Turki di Asia Tenggara, Oguz berkata, “Kawasan ini amat memerlukan pengawasan maritim, jadi semua kuasa di rantau ini memerlukan aset ISR yang tahan lama, dan UAV adalah penyelesaian yang paling menjimatkan kos.

Dikuasakan oleh Tusas Engine Industries TEI-PD170 4-silinder, enjin diesel turbo sejukan cecair memacu kipas tiga bilah, Anka-S mempunyai kelajuan pelayaran 204 km/j, ketahanan selama 30 jam dengan muatan 350 kg , dan siling penerbangan 30,000 kaki (9,144 m). Pesawat udara itu adalah 8.6 m panjang, mempunyai lebar sayap 17.5 m, dan mempunyai berat berlepas maksimum 1,700 kg.

Walaupun Anka-S mempunyai julat pautan data 250 km, ia mempunyai antena komunikasi satelit yang membolehkan ia diterbangkan di luar garis penglihatan.

Anka-S telah berada dalam perkhidmatan Tentera Udara Turki sejak 2018.

sumber: European Security & Defence

MALAYSIA PESAN 2 PESAWAT MARITIM ATR-72 DARI LEONARDO

Pesawat MPA  ATR-72 dari Leonardo

Kementerian Pertahanan Malaysia menandatangani kontrak dengan Leonardo untuk mendapatkan dua Pesawat Peronda Maritim (MPA) ATR 72 pada LIMA 2023 yang berlangsung di Langkawi.

Perjanjian itu dibuat selepas pesawat itu dipilih sebagai aset pesawat maritim seterusnya negara pada Oktober 2022. Leonardo juga akan menyediakan sokongan logistik dan perkhidmatan latihan yang berkaitan.

Pesawat yang dipilih oleh Malaysia mengekalkan kebolehpercayaan, kebolehselenggaraan, kos kitaran hayat yang rendah dan ciri keselesaan berdasarkan baseline ATR 72-600.

Nilaian kontrak yang ditandatangani untuk dua pesawat tersebut dianggar bernilai RM 789 juta (USD 170.6 juta)

ATR 72 MPA ialah pesawat turbo-prop berkembar yang dibina untuk rondaan maritim. Ia adalah varian terbaru barisan pesawat pengangkutan serantau ATR Leonardo.

ATR 72 MPA dioptimumkan untuk rondaan maritim, pengumpulan risikan elektronik (ELINT), pengesanan dan pengesanan sasaran permukaan laut dan tenggelam, operasi SAR, menentang aktiviti haram seperti pengedaran dadah, cetak rompak, dan penyeludupan, dan melindungi perairan wilayah..

Sistem misi ATOS

Sub-varian lain ATR 72 MPA dilengkapi dengan sistem misi Pemerhatian dan Pengawasan Taktikal Bawaan Udara (ATOS) Leonardo, yang juga akan disepadukan ke dalam unit Malaysia.

"ATOS menguruskan sistem penderia dalam pesawat, menggabungkan maklumat yang dikumpul dan mempersembahkan gambaran taktikal yang komprehensif dan dikemas kini secara berterusan kepada pengendali sistem misi," kata Leonardo.

Operasi selanjutnya platform boleh digunakan termasuk pengumpulan risikan elektronik, keselamatan wilayah dan operasi penyeludupan balas.

Negara lain yang mengoperasikan  ATR-72 MPA dalam armada mereka ialah Tentera Laut Pakistan dan Tentera Laut Turki.

Pesawat Misi Khas berasaskan ATR telah menunjukkan keupayaan mereka untuk memenuhi pelbagai keperluan pelanggan di seluruh rantau Asia-Pasifik (APAC), dengan beberapa pengendali tempatan turboprop serantau ATR mendapat manfaat daripada sokongan logistik yang diperluaskan.

sumber : airforce-technology.com

Thursday, May 18, 2023

INDONESIA MUNGKIN BAKAL MILIKI KAPAL SELAM SCORPENE

Pesawat AEWCS dan UAV Anka dalam rencana TNI

Portal pertahanan antarabangsa, Janes dalam laporannya mengatakan bahawa Kementerian Kewangan Indonesia telah meluluskan permohonan Kementerian Pertahanan negara itu untuk mendapatkan pinjaman luar berjumlah US$2.16 bilion (RM8.64 bilion) bagi membeli dua buah kapal selam.

Indonesia dikatakan bakal mengikut jejak langkah Malaysia untuk memperolehi kapal selam “Scorpene”, sekaligus menjadi negara kedua di Asia Tenggara menggunakan kapal selam buatan Perancis itu.

Mungkin selepas melihat keberkesanan kapal selam Scorpene milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), telah mendorong Indonesia untuk memilih kapal selam yang sama.

Portal pertahanan antarabangsa, Janes dalam laporannya mengatakan bahawa Kementerian Kewangan Indonesia telah meluluskan permohonan Kementerian Pertahanan negara itu untuk mendapatkan pinjaman luar berjumlah US$2.16 bilion (RM8.64 bilion) bagi membeli dua buah kapal selam.

Walaupun laporan portal itu tidak menyatakan jenis dua buah kapal selam yang akan dibeli oleh Indonesia, tetapi negara jiran itu sejak beberapa tahun lepas telah pun menyatakan hasratnya untuk memperolehi kapal selam “Scorpene.”

Ia selepas cadangan perolehan tiga buah lagi kapal selam buatan Korea Selatan berhadapan dengan masalah.

Indonesia berkemungkinan akan ikut jejak Malaysia beli Scorpene

Menurut Janes, pengesahan tentang perolehan kapal selam oleh Indonesia itu terkandung dalam sepucuk surat daripada Menteri Kewangan Indonesia Sri Mulyani Indrawati kepada Menteri Pertahanan Prabowo Subianto pada 15 Mac lalu.

Surat itu didedahkan kepada Janes ketika pameran IMDEX di Singapura baru-baru ini.

Selain kapal selam, Kementerian Pertahanan Indonesia turut menyenaraikan 25 perolehan aset pertahanan  akan dibeli menggunakan kaedah pinjaman luar pada tahun ini, yang sebagaimana dilaporkan oleh media negara itu termasuk pesawat amaran awal (AEWC) dan sistem pesawat tanpa pemandu, Bayraktar TB2 serta Anka.

Menerusi kaedah pinjaman luar itu, Jakarta dijangka memperolehi dua buah pesawat amaran awal buat permulaan,dengan siling pinjaman luar dianggarkan sebanyak US$800 juta (RM3.2 bilion).

Menurut portal pertahanan antarabangsa itu, Indonesia bercadang membeli kapal selam yang memilik berat sekitar 1,800 tan (di permukaan) dan 2,800 tan (menyelam) serta dilengkapi dengan sistem AIP (Air Independent Propulsion).

Pakej pembelian kapal selam oleh Indonesia itu turut termasuk lojistik dan penyelenggaran, latihan dan pemindahan teknologi.  

Selain Indonesia, Filipina juga telah menunjukkan minat yang mendalam terhadap perolehan kapal selam “Scorpene” untuk tentera lautnya.

Kedua-dua kapal selam kelas-Perdana Menteri, KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak milik negara telah ditauliahkan ke dalam TLDM pada 2009. 

Wednesday, May 10, 2023

KEJAYAAN OBSOLESCENCE PROGRAM (OP) KD PERKASA LAKAR SEJARAH TLDM

program refit dan rehull KD perkasa. Perbezaan KD perkasa yang lama (atas) dan yang telah melalui OP program

KEMAMAN, 9 Mei - OP KD PERKASA melakar sejarah sebagai program unik, pertama kali dilaksanakan di planet ini. Unik disebabkan aktiviti OP seolah-olah membuat sebuah kapal baharu mengguna kembali sebahagian kecil peralatan legasi.

Di atas keberhasilan projek ini, Panglima Logistik Barat Laksamana Pertama Ts. Shaiful Bahari bin Baharuddin telah menyempurnakan majlis penerimaan OP KD PERKASA di limbungan Geliga Shipyard Sdn Bhd. Majlis diserikan dengan kehadiran Setiausaha Bahagian (SUB) Kewangan KEMENTAH, Datuk Muhamad Zamani bin Mohd Ali dan SUB Pembangunan, Encik Mohd Radzuan bin Abdul Manaf. 

Program ini merupakan inisiatif terkini cetusan idea warga Navy People iaitu kapal dilaksanakan projek senggaraan in-lieu kepada refit, tetapi melibatkan penukaran secara total badan kapal (re-hull), sistem kuasagerak, penjanaan tenaga elektrik, sistem distribusi elektrik, hotel services” serta konfigurasi semula General Arrangement (GA). Hanya peralatan yang tidak usang akan di salvage, diselenggara dan dipasang semula di hull yang baharu. 

OP KD PERKASA ini boleh dianggap breakthrough, inovasi luar kotak yang berhasrat mengubah persepsi terhadap tatacara pelaksanaan selenggaraan berjadual kapal TLDM di limbungan. Ini kerana secara tradisinya, kapal akan menjalani selenggaraan berjadual refit apabila tiba rutinnya.  Namun disebabkan 3 faktor utama iaitu best value for money, memastikan jangka hayat aset lebih panjang dan Belanja Mengurus (Operating Expenditure - OE) akan datang tidak membebankan Kerajaan, maka pendekatan alternatif yakni OP telah dilancarkan. Selain KD PERKASA, OP melibatkan 2 lagi projek iaitu KD PERDANA dan KD GANYANG di mana projek kini sedang giat diteruskan. 

Delegasi dari Unit Perancang Ekonomi (EPU), Kementerian Ekonomi yang terlibat di peringkat awal OP turut hadir di majlis penerimaan.  Delegasi tersebut amat terkesima dengan inisiatif warga Navy People. Ini disebabkan putik-putik Success Story 1 daripada 3 projek OP telah dicapai, walaupun menghadapi cabaran sepanjang pandemik Covid-19 selama 2 tahun, termasuk impak Shanghai lock-down semasa endamik yang telah menjejaskan rantaian supply-chain. 

Success Story OP KD PERKASA ini membuktikan bahawa:

1.  Limbungan tempatan berkeupayaan penuh untuk membina kapal bersaiz kurang dari 80 meter tanpa perlu bantuan pihak luar negara, kecuali full-fledged sistem kombat. 

2. Terdapat beberapa design-house tempatan yang mampu merekabentuk kapal dengan baik, khususnya kapal jenis non-combatant.

3.  Rekabentuk in-house membolehkan lebih banyak produk pribumi (indigenous product) serta bahan tempatan yang type approved digunapakai,  berbanding jika menggunakan rekabentuk limbungan luar negara yang dikesan menetapkan syarat yang ketat. 

4.  Kos perolehan tanpa sistem kombat bagi sebuah kapal berdasarkan rekabentuk rakyat Malaysia dan dibina oleh limbungan tempatan adalah lebih kompetitif iaitu lebih kurang:

4.1 Satu pertiga (1/3) kos perolehan jika menggunakan rekabentuk luar negara, tetapi kapal dibina di Malaysia. 

4.2 Satu perempat (1/4) kos perolehan jika berdasarkan rekabentuk limbungan luar negara dan kapal dibina di premis mereka.

5. Peningkatan penglibatan pemain industri Bumiputera di projek ini.

Warga  Navy People wajar berbangga dengan inisiatif terkini serta unik yang dihasilkan, di mana sebelum ini boleh dianggap a dream within a dream atau angan-angan Mat Jenin. Namun inisiatif tersebut yang berpaksikan mantra new way of doing things membuktikan angan-angan Mat Jenin boleh menjadi kenyataan sekiranya terdapat inovasi atau kreativiti, pushing-through with relentless effort serta komitmen yang tinggi oleh semua pihak yang terlibat.

Sehubungan itu, warga Navy People perlu terus berinovasi secara agresif untuk menghasilkan penambahbaikan berterusan demi memastikan TLDM lebih unggul, cemerlang, gemilang dan terbilang.  

Sumber : Markas Tentera Laut, Bahagian Kejuruteraan, RMN Chief Engineer Office