Pages

Monday, April 1, 2024

PT-91M "PENDEKAR" AKAN MENJALANI PROGRAM LANJUTAN HAYAT (LEP)

PT-91M Pendekar menjalani latihan penembakan

Pada 25 Mac 2024, Kementerian Pertahanan Malaysia mengumumkan pelancaran Program Lanjutan Hayat (LEP) untuk 48 kereta kebal tempur utamanya, "Pendekar" PT-91M. Inisiatif ini, yang didedahkan oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, menonjolkan komitmen Malaysia untuk mengekalkan dan meningkatkan senjata ketenteraannya.

LEP, dijangka dimasukkan sama ada dalam Rancangan Malaysia ke-12 atau ke-13 (RMK-12 atau RMK-13), bertujuan untuk menangani beberapa cabaran, terutamanya pemberhentian pengeluaran alat ganti oleh Pengeluar Peralatan Asli Poland (OEM) Bumar Laberdy. 

Keadaan ini menjadi lebih kritikal kerana kereta kebal "Pendekar" PT-91M telah diuji dalam konflik baru-baru ini, seperti perang di Ukraine, menunjukkan keperluan untuk kemas kini teknologi dan peningkatan keupayaan.

Kemusnahan PT-91 Poland yang diguna oleh Pihak Ukraine melahirkan kebimbangan mengenai ketahanan PT-91M dalam menghadapi konflik.

Diperolehi oleh tentera Malaysia antara 2007 dan 2011, "Pendekar" PT-91M berfungsi sebagai asas strategi pertahanan negara, memainkan peranan penting sebagai aset serangan utama. Ditugaskan di bawah komando Rejimen Perisai Diraja ke-11 di kem Syed Sirajuddin di Gemas, kereta kebal ini merupakan elemen penting dalam pencegahan tentera Malaysia.

Menghadapi potensi keusangan dan cabaran operasi, kerajaan Malaysia juga telah mengambil langkah untuk mengurangkan pergantungan kepada OEM dengan membangunkan kepakaran tempatan untuk bahagian penggantian dan penyelenggaraan. Langkah ke arah peningkatan autonomi dalam menguruskan peralatan ketenteraannya menandakan satu langkah penting, mencerminkan keinginan untuk memastikan daya tahan dan fleksibiliti yang lebih besar dalam operasi pertahanan.

Kontrak pembekalan penyelenggaraan dan alat ganti sedang dilaksanakan, memastikan tahap kesediaan operasi Kereta kebal sehingga September 2025. Selain itu, kajian bersama sedang dijalankan untuk mengenal pasti isu kritikal berkaitan penghantaran, komponen elektronik dan sistem kawalan tembakan, dengan keputusan dijangka oleh Mac 2024.

Perbandingan sistem yang digunakan oleh PT-91M dan PT-91 Poland

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa PT-91 Malaysia telah mengalami banyak pengubahsuaian berbanding versi Poland yang digunakan oleh Ukraine terhadap tentera Rusia. Boleh dikatakan bahawa versi PT-91 Malaysia adalah lebih moden dan baik berbanding yang digunakan oleh Ukraine.

Selain itu, versi akhir PT-91M dikuasakan oleh kumpulan pendorong baharu yang dibangunkan oleh PZL Wola dengan kerjasama syarikat Jerman Renk, yang terdiri daripada enjin S1000R dengan 1000 kuasa kuda dan sistem pemanduan SESM Renk ESM350M. Kereta kebal itu juga dilengkapi dengan meriam 2A46MS dari syarikat Slovak Konstrukta Defense, sistem penstabilan elektronik dari EADS, dan mekanisme baharu untuk ketinggian meriam dan putaran turet. Plat perisai hadapan dan konfigurasi turet juga telah diubah suai.

Tambahan pula, PT-91M menampilkan sistem kawalan tembakan Sagem Savan 12 dengan peranti pengawasan panorama VIGY-15 untuk komander. Perisai telah diperkukuh untuk perlindungan yang dipertingkatkan. 

Kereta kebal itu menggabungkan sistem pertahanan diri universal SSP-1 Obra 3 dari Pusat Optik Perindustrian, berfungsi dengan dua set pelancar bom tangan asap 81 mm 902A dari ZM DEZAMET. Persenjataan itu termasuk mesingan 7.62 mm dari syarikat Belgium FN Herstal, serta mesingan berat 12.7 mm M2HB-QCB yang dikendalikan oleh komander dan dipasang pada turet.

Komitmen Kementerian Pertahanan terhadap program lanjutan hayat ini menggariskan strategi pertahanan yang proaktif, bertujuan memastikan Malaysia kekal serba lengkap untuk menghadapi ancaman semasa dan akan datang. 

Ketika rantau ini menghadapi ketegangan yang semakin meningkat dan cabaran keselamatan yang kompleks, pemodenan keupayaan ketenteraan Malaysia adalah lebih relevan berbanding sebelum ini, menekankan peranannya sebagai pemain utama dalam keamanan dan kestabilan di Asia Tenggara.

sumber: Army Recognition

ARGENTINA BELI PESAWAT F-16A/B TERPAKAI DARI DENMARK

F-16 Milik Denmark yang dibeli Argentina

Akhirnya negara Amerika Latin, Argentina telah menandatangani perjanjian untuk membeli 24 buah pesawat pejuang terpakai F-16 milik Denmark, sekaligus menamatkan impian China dan India yang masing-masing cuba menjual pesawat pejuang JF-17 “Thunder” dan Tejas kepada negara kelahiran Lionel Messi itu.

Perjanjian penjualan pesawat terpakai F-16 milik Denmark itu mendapat lampu hijau daripada Amerika Syarikat sebagai pengeluar pesawat pejuang itu, sekaligus membolehkan kontrak penjualan itu direalisasikan.

Washington dipercayai telah menggunakan pelbagai tekanan terhadap kerajaan Argentina untuk memilih pesawat terpakai F-16 dan tidak memilih varian terkini pesawat JF-17 Block 3  yang ditawarkan oleh China bersama-sama pakej ekonomi menarik yang lain.

Amerika bimbang sekiranya Argentina memilih pesawat pejuang JF-17 itu, ia akan memberikan Beijing “tapak” di benua Amerika Latin bagi meluaskan lagi pengaruhnya di sebuah benua yang terletak berhampiran dengan Amerika Syarikat.

Menteri Pertahanan Argentina Luis Petri dan rakan sejawatannya daripada Denmark Troels Lund Poulsen telah menandatangani surat niat terhadap penjualan pesawat F-16 itu di Buenos Aires pada 26 Mac lepas.

“Denmark telah menyumbang 19 buah pesawat pejuang F-16 kepada Ukraine dan kerajaan telah memutuskan untuk menjual 24 buah F-16 kepada Argentina.”

“Penjualan pesawat pejuang F-16 milik Denmark itu dilakukan dengan kerjasama rapat daripada kerajaan Amerika Syarikat yang telah meluluskan penjualan itu,” kata Kementerian Pertahanan Denmark dalam satu kenyataan yang dikeluarkan baru-baru ini.

Argentina dipercayai terpaksa membayar US$320 juta (RM1.5 billion) untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang F-16 terpakai milik Denmark itu.

Mengambilalih tempat F-16 itu, Tentera Udara Denmark akan menggunakan pesawat pejuang generasi kelima, F-35.

Amerika Syarikat dilaporkan telah meningkatkan “tekanan” terhadap Argentina supaya menolak tawaran penjualan pesawat pejuang JF-17 buatan China/Pakistan dan Tejas LCA oleh India, sebaliknya memilih pesawat terpakai F-16A/B milik Denmark untuk tentera udaranya.

Sebab utama peningkatan tekanan oleh Washington supaya Buenos Aires memilih F-16 itu adalah untuk memastikan Argentina tidak memilih pesawat pejuang JF-17 Block 3 yang dibangunkan oleh China/Pakistan serta Tejas LCA oleh India.

Amerika Syarikat percaya sekiranya Argentina memilih pesawat pejuang JF-17, ia akan memberikan peluang kepada Beijing untuk “bertapak” di negara itu, sebelum meluaskan pengaruh politik dan ketenteraannya ke keseluruhan rantau Amerika Selatan.

Pentadbiran Presiden Jo Biden tidak mahu melihat Beijing meluaskan pengaruhnya di negara-negara Amerika Selatan dan sebab itulah ia bertindak menekan Argentina supaya membeli pesawat terpakai F-16 yang sebelum ini digunakan oleh Denmark.

Untuk memastikan perkara itu tidak berlaku, Washington menawarkan sejumlah 24 pesawat pejuang F-16A/B  milik Denmark yang telah tamat khidmat kepada Argentina, walaupun daripada segi teknikalnya adalah jelas bahawa pesawat pejuang JF-17 Block 3 yang dilengkapi oleh radar AESA dan pelbagai peralatan moden adalah jauh berkemampuan berbanding varian awal F-16 Amerika itu.

Argentina sedang berusaha mencari pesawat-pesawat pejuang baru untuk menggantikan pesawat pejuang Mirage yang telah ditamatkan khidmat oleh tentera udara negara itu pada 2015.

Pada ketika ini, Tentera Udara Argentina dilengkapi dengan sekurang-kurangnya 10 buah pesawat pejuang A-4 Skyhawk dan pesawat latihan IA-63 Pampa.

Pesawat latihan IA-63 Pampa milik Argentina

Argentina Skyhawk -photo by Keith Charlot

Sebelum ini, Buenos Aires bercadang membeli pesawat pejuang FA-50 daripada Korea Selatan tetapi cadangan itu tidak dapat diteruskan berikutan sekatan senjata yang dikenakan oleh United Kingdom terhadap Argentina akibat Perang Falklands yang berlaku sebelum ini.

Walaupun pesawat FA-50 itu buatan Korea Selatan, namun pesawat itu memiliki banyak komponen dan peralatan buatan syarikat-syarikat United Kingdom, menyebabkan ia tertakluk pada sekatan senjata oleh United Kingdom itu dan tidak boleh dijual kepada Argentina.

Sekatan senjata oleh United Kingdom itu menyebabkan Argentina telah melihat kepada pesawat-pesawat pejuang lain yang dihasilkan oleh China, Pakistan dan India serta MiG-35 yang dibangunkan oleh Russia, sebagai alternatif kepada pesawat-pesawat pejuang yang memiliki komponen syarikat United Kingdom.

Walaupun pesawat pejuang F-16 itu turut menggunakan komponen dan peralatan dihasilkan syarikat United Kingdom, namun Amerika Syarikat memberi jaminan bahawa United Kingdom bersetuju untuk menggugurkan sekatan senjata itu bagi membolehkan Argentina membelinya.

Kesemuanya adalah semata-mata untuk mengelak Buenos Aires memilih pesawat pejuang JF-17 buatan China dan Pakistan. 

Defense Security Asia