Pages

Thursday, January 1, 2015

MIKOYAN MIG 29

MiG-29 dengan persenjataan
Mikoyan MiG-29; Kod NATO: "Fulcrum" adalah jet pejuang  yang direka oleh Rusia (Soviet Union). Dibangunkan oleh Mikoyan Design Bureau sebagai air superiority fighter pada tahun 1970.

MiG-29, bersama-sama dengan Sukhoi Su-27, telah dibangunkan sebagai saingan kepada pesawat pejuang Amerika yang baru seperti McDonnell Douglas F-15 Eagle, dan General Dynamics F-16 Fighting Falcon. 

MiG-29 memasuki inventori Tentera Udara Rusia pada tahun 1983. Sebanyak 30 buah negara telah mengoperasikan MiG-29, dimana India menjadi negara operator yang terbesar. Malaysia juga adalah negara di rantau Asia Tenggara yang pertama mengoperasikan pesawat pejuang dari blok komunis ini.

Pada 1980-an, Mikoyan menambah baik MiG-29 kepada MiG-29S untuk menempatkan peluru berpandu jarak jauh udara-ke-udara jenis R-27E dan R-77.  

Selain itu ia menambah 'bonggol' dorsal untuk fiuslaj di bahagian atas dan menempatkan sistem jamming dan beberapa kapasiti bahan api tambahan

Bebanan senjata juga telah meningkat kepada 4,000 kg (8,800 lb) dengan pengukuhan kerangka pesawat udara . Ciri-ciri ini telah dimasukkan ke dalam pembinaan pesawat pejuang baru dan penambahbaikan untuk pesawat pejuang MiG-29 yang lama.

Terdapat beberapa versi tingkat upaya yang dilakukan oleh Mikoyan design Bureau. Antaranya ialah versi Naval iaitu MiG-29K. Ia hanya dibangunkan untuk kegunaan kapal Pengangkut Pesawat Tentera Laut India (INS Vikramaditya) dan Tentera Laut Rusia (Admiral Kuznetsov)

Versi tingkat upaya yang lain ialah MiG-29M/M2 dan MiG-29SMT. Pada 15 April 2014, Tentera Udara Rusia telah menempah sebanyak 16 pesawat pejuang versi MiG-29SMT.

Sistem Enjin dan Prestasi

MiG-29A dilengkapi dengan  2 enjin Klimov RD-33 turbofan. Setiap satunya diberi rating pada 50.0 kN (11240 lbf) kering dan 81.3 kN (18277 lbf) dalam afterburner. 

MiG-29 boleh mendaki pada kadar 330m / s. Jarak penerbangan tanpa bahan api tambahan ialah 1500km dan boleh mencapai jarak 2,400km dengan tangki tambahan. Kelajuannya ialah Mach 2.3 

Pesawat ini mempunyai berat sekitar 11,000kg dan semasa berlepas maksimum beratnya ialah 18,000kg.
Enjin MiG-29
 
Persenjataan dan Sistem radar

MiG-29 asal dilengkapi dengan mesingan 30-mm GSH-30-1 dengan kadar tembakan peluru 150biji / pusingan.
 
Bebanan senjata untuk 3000 kg (6614lb) mampu memuatkan enam AAMs, bom, bom berangkai, pod pelancar roket , roket berkaliber-besar , tangki minyak tambahan dan pod ECM, yang diletakan pada enam hardpoint yang terdapat pada sayap dan badannya.

 
Mesingan GSH301-30mm

Pelbagai jenis bom dan misil yang boleh dibawa

Manakala sistem radar ialah Phazotron RLPK-29 sistem radar kawalan kebakaran yang merangkumi N019 Sapfir 29 (look down/ shoot down) lihat dan tembak /  radar denyut Doppler coherent dan komputer digital Ts100.02-02 .  

Sistem penjejakan terhadap pelbagai sasaran pesawat pejuang bersaiz hanya kira-kira 70 km (38 NMI) dalam aspek pandangan hadapan dan 35 km (19 NMI) dalam aspek pandangan belakang.


Versi MiG-29S sistem radar N019S telah ditingkat upaya kepada N019M Topaz. 

Radar versi baru N010 Zhuk-M mampu meningkatkan lagi keupayaan MiG-29 dari segi pengesanan jarak, keupayaan memproses data lebih baik dan banyak, mampu mengesan lebih banyak sasaran pada sesuatu masa dan keserasian dengan penggunaan peluru berpandu Vympel R-77 (atau RVV-AE).

MiG-29N - Malaysia

MiG-29N dan SU-30MKM

MiG-29N adalah versi eskport dengan konfigurasi Malaysia. MiG-29N adalah dari jenis MiG-29SE versi eskport daripada MiG-MAPO Rusia. Malaysia menerima versi MiG-29SE iaitu tanpa penambahan dorsal spine. (Fatback)

Pada bulan Jun 1994, kerajaan Malaysia telah menandatangani kontrak dengan MiG-MAPO untuk 16 MiG-29N (satu tempat duduk) dan 2 MiG-29N UB versi latihan (dua tempat duduk). Kontrak pembelian yang dipersetujui ini bernilai kira-kira $600,000,000 USD

Penyerahan MiG-29N bermula pada bulan julai 1995. Ianya beroperasi di bawah Skuadron 17 dan skuadron 19 yang berpengkalan di Kuantan Pahang.


MiG-29N merupakan pesawat yang memiliki keupayaan yang sangat tinggi dalam pertempuran jarak dekat atau within visual range (WVR) ini disebabkan oleh aerodinamiknya dan sesuai diberi peranan sebagai pesawat pemintas.


MiG-29N mempunyai sistem radar jenis N019M/ME radar yang telah ditingkat upaya dan mampu mengesan 10 target  dalam sesuatu masa.

Selain itu juga dilengkapi dengan sistem Jammer aktif yang baru serta boleh di link dengan Radar Penerima Amaran dari barat iaitu IFF (Identified Friend or Foe) - kenalpasti kawan atau musuh

Bahagian persenjataan  juga diupgrade supaya MiG-29 dapat menggunakan Misil BVR dan Vympel R-77 (atau RVV-AE)

MiG-29N Malaysia dari Skuadran 17/19
Setiap yang bermula mesti ada akhirnya, pada 28 Oktober 2009 Menteri Pertahanan Datuk Dr. Zahid Hamidi telah mengesahkan bahawa perkhidmatan pesawat tempur MiG-29N dari Rusia yang sedang digunakan oleh Tentera Udara Diraja Malaysia akan ditamatkan pada penghujung tahun 2010.

Alasan penamatan pesawat yang hampir 20 tahun berkhidmat dengan TUDM ialah ianya banyak mendatangkan masalah terutama sekali berkaitan dengan kos baik pulih yang terlalu tinggi.

Adalah difahamkan secara puratanya kerajaan Malaysia terpaksa membelanjakan sehingga RM260 juta setahun hanya untuk senggara 16 MiG-29N iaitu satu nisbah kos senggara per pesawat antara paling tinggi di dunia. 


Pembelian pesawat baru akan diteliti dari negara pengeluar pesawat dari blok barat seperti Amerika Syarikat, Perancis, Sweden dan Itali.

Sama-sama kita tunggu pesawat dari negara pengeluar manakah yang mampu mengisi kekosongan yang akan ditinggalkan oleh MiG-29N.

Pada ketika ini hanya 8 buah pesawat yang diaktifkan dan akan ditamatkan sepenuhnya pada hujung tahun 2015.


No comments:

Post a Comment