Kereta Kebal Utama T-80UD varian dari T-80 |
Apabila ia memasuki perkhidmatan pada tahun 1976, ia adalah MBT pertama di dunia untuk menampilkan enjin turbin multifuel yang berkuasa sebagai enjin propulsi utama.
T-80 merupakan evolusi ke atas pendahulunya, T-64, sebagai reka bentuk kereta kebal yang paling moden pada akhir tahun 1960-an dan awal 1970-an,
Susun atur dalaman T-80 adalah serupa dengan T-64; kompartmen pemandu berada di garisan tengah di hadapan, Two man -turet berada di tengah dengan penembak di sebelah kiri dan komander di sebelah kanan, dan enjin dipasang di belakang.
Reka bentuk T-80 yang asal menggunakan turbin gas 1,000 kuasa kuda bukannya enjin diesel 750-kuasa kuda, walaupun sesetengah varian T-80 kemudiannya kembali kepada penggunaan enjin diesel.
Penggunaan meriam utama masih lagi 125 mm 2A46 smoothbore seperti yang digunakan oleh kereta kebal T-72, yang mana mampu melancarkan peluru berpandu anti kereta kebal dan peluru biasa yang lain (APFSDS, HEAT dan HE-Frag)