Pages

Tuesday, October 22, 2019

LMS KD KERIS SEDANG MENJALANI UJIAN DI LAUT

LMS KD Keris sedang menjalani ujian dilaut

SHAH ALAM: Keris on sea trial. LMS kelas pertama RMN, PCU Keris, sedang menjalani ujian di laut, menurut China base naval observer @Longnaval.

Beliau menyiarkan gambar keris yang sedang menjalani ujian di laut walaupun ia tidak bertarikh dan tidak ada lokasi ujian dijalankan..

Dari gambar resolusi tinggi, kami dapat mengesan di bahagian depan hanya meriam 30mm  yang telah dipasang. Kapal itu nampaknya dilengkapi dengan radar carian permukaan dan dua radar navigasi. Nampaknya tiada peranti elektro-optik dipasang di atas bridge walaupun ini mungkin tidak dipasang lagi.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, kemungkinan bahawa peralatan itu diperolehi oleh pengeluar China, walaupun tidak jelas jenis dan designasinya yang sebenarnya.

Pada bahagian belakang, pelancar RHIB kelihatan dipasang walaupun tiada kapal kelihatan dipasang. Kubah penerima satelit kecil juga dipasang di belakang bridge. Kapal itu kelihatan seperti CGI yang disediakan sebelum ini.

Oleh kerana RMN telah mengatakan Keris dan Sundang dijangka akan dihantar sebelum akhir 2019, kemungkinan kedua-dua kapal sudah menjalani ujian laut.

Keris seperti yang anda ketahui telah dilancarkan pada April lalu manakala Sundang hanya pada bulan Julai ini. Kedua-duanya dijangka diletakkan di pangkalan tentera laut Kota Kinabalu.

LMS KD Keris yang dibina di Wuchang Shipyard
Wuchang shipyard juga akan membina dua lagi LMS selepas kerajaan mengarahkan semakan semula kontrak asal. Dua daripada LMS sepatutnya dibina oleh Boustead Naval Shipyard.

Walau bagaimanapun, ternyata bahawa upacara pemotongan besi bagi LMS kelima tidak akan berlaku pada bila-bila masa pada tahun ini.

Dalam pengumuman Bursa pada 30 Jun, 2019, Boustead Heavy Industries Corportation menyatakan bahawa pemotongan besi untuk LCS kelima akan dijalankan pada suku keempat tahun (Oktober hingga Disember).

Walau bagaimanapun, setelah diperiksa dengan sumber industri menunjukkan tiada tarikh telah ditetapkan untuk upacara tahun ini. Upacara pemotongan besi bagi LCS keempat telah dijalankan pada bulan Oktober, tahun lepas.

sumber : Malaysian Defence





1 comment:

  1. ayo daftarkan diri anda di AJOQQ :D
    menangkan jackpot dengan sebanyak-banyaknya :D

    ReplyDelete