Pages

Wednesday, December 29, 2021

ROYAL NAVY TUKAR MISIL SEA WOLF KEPADA MISIL SEA CAPTOR

Misil Sea Wolf yang dilancar dari kapal Royal Navy

Setelah lebih 8 bulan "berkampung" di Devonport, akhirnya HMS Portland iaitu salah satu dari 12 Friget Type 23 British Royal Navy bersedia kembali ke barisan hadapan.

HMS Portland Type 23 Duke Friget dilancarkan pada 15 May 1999 oleh Lady Heather Brigstocke di HMNB Devonport Dockyard, Plymouth. Setelah menjalani ujian laut/sea trial, ia secara rasmi memasuki perkhidmatan pada 3 May 2001.

Setelah 2 dekad berkhidmat, ia menjalani refit dan naiktaraf. Antaranya pemasangan Artisan 3D Radar dan penggantian misil SeaWolf kepada Sea Ceptor.

Commanding Officer HMS Portland, Tim Leeder menyifatkan pembaharuan setelah 8 bulan menukarkan kapal perang ini kepada state of the art warfighting machine.

Sea Wolf ialah misil dwi fungsi bagi memusnahkan sasaran udara atau memintas misil antikapal. Dibangunkan pada tahun 1979, ia memiliki kelajuan supersonik Mach 3 dan menjangkau jarak hingga 10km.

Misil Sea Captor

Manakala Sea Ceptor ialah misil generasi baru. Dikenali sebagai CAMM (Common Anti-Air Modular Missile). Terdapat 2 versi lain iaitu ASRAAM (misil udara ke udara) dan Land Ceptor iaitu sebahagian sistem pertahanan udara SHORAD Sky Sabre.

Seperti Sea Wolf, ia mempunyai fungsi yang sama. 

Namun Sea Ceptor boleh menjangkau hingga 25km bagi versi standard dan 40km (versi CAMM-ER). Walaubagaimanapun laporan IHS Janes menyebut ujian penembakan berjaya memusnahkan sasaran sejauh 60km.

Sea Ceptor juga dilengkapi dengan Aktif Radar Seeker dan Two Way Datalink. Ini menjadikan ketepatan pemusnahan sasaran setaraf dengan Aster 15.



SEAWOLF TLDM

misil Sea wolf yang dilancarkan dari Kapal KD Lekiu

KD Jebat dan KD Lekiu memiliki sistem pertahanan udara yang serupa dengan Friget Type 23 British Royal Navy.

Mula ditauliahkan secara rasmi dalam perkhidmatan pada 10 November 1999, ia merupakan aset tercanggih Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Setelah 2 dekad berlalu dan ancaman misil antikapal semakin canggih termasuk berkelajuan hipersonik, penggantian misil SeaWolf perlu diberi perhatian oleh perancang TLDM. Dengan pengenalan misil seperti Sea Ceptor, ia memberi ruang masa pemintasan atau window interception yang lebih kepada Skuadron 23 Friget ini.

Begitu juga dengan ancaman pesawat MPA (Maritim Patrol Aircraft) dan drone yang menjadi mata kepada kapal perang musuh. Doktrin peperangan terkini menekankan aspek pengesanan yang memberi kelebihan untuk melancarkan serangan terlebih dahulu. 

Dengan julat SeaWolf sekitar 10km, ia memberi tekanan kepada krew untuk mengelak daripada dikesan lebih awal. Namun situasi boleh berubah andai KD Jebat dan KD Lekiu mempunyai keupayaan memusnahkan sasaran lebih jauh, meminimakan risiko dikesan oleh aset2 udara musuh.

Dengan kemasukan kapal Littoral Combat Ship (LCS) kelas Maharajalela dijangka bermula pada tahun 2025, sudah pastinya KD Jebat dan KD Lekiu akan terus menjadi tunggak barisan hadapan TLDM.

Terbaru Kapal Korvet kelas Laksamana menjalani pembaharuan kerangka bagi memanjangkan jangka hayat operasi. 

sumber : Emmet Eebit - soldadu


Sunday, December 19, 2021

TLDM TERIMA KAPAL LMS KEEMPAT KD RENCONG

LMS keempat KD Rencong

KD Rencong kapal keempat dan terakhir kelas Keris akan menyertai Skuadron LMS ke-11 dengan KD Keris (LMS pertama), KD Sundang (LMS kedua) dan KD Badik (LMS ketiga). 

Keris dilancarkan pada April 2019 dan diserahkan pada Disember 2019 manakala KD Badik dilancarkan pada Oktober 2020 dan diserahkan pada Oktober. Perolehan kapal LMS ini dilaksanakan di bawah Kontrak Kementerian Pertahanan Malaysia dengan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd yang ditandatangani pada 23 Mac 2017 dengan kerjasama China Shipbuilding & Offshore International Co. Ltd. (CSOC), China.

Untuk rekod, kontrak pengambilalihan LMS telah ditandatangani pada 23 Mac 2017 antara Kementerian Pertahanan Malaysia dan Boustead dengan kerjasama CSOC, China. LMS ialah salah satu daripada lima kelas kapal dalam Program Transformasi Armada 15to5. 

Pembinaan LMS dicirikan oleh "fit for purpose ". Kapal peronda pantai ini adalah konsep modular yang mampu dikonfigurasikan untuk misi tertentu bergantung kepada keperluan.

Keempat-empat unit LMS akan menyertai Armada Timur TLDM di mana mereka akan memperkukuh kesediaan dan kedaulatan perairan maritim Malaysia timur. LMS juga akan menangani masalah keusangan aset serta kitaran jadual penyelenggaraan kapal TLDM sedia ada.

Pemerolehan LMS adalah melalui kerjasama dengan China, yang pertama dalam sejarah Tentera Laut Diraja Malaysia. Melalui pengambilalihan ini, Malaysia dapat mengukuhkan hubungan diplomatik dengan China dalam bidang pertahanan dan ekonomi.

Menurut Janes, kapal jenis LMS mempunyai masalah dengan sistem tempur mereka, TLDM telah menyusun senarai kekurangan yang diperhatikan semasa mengendalikan kapal dalam kelas pertama.

Spesifikasi LMS

Panjang keseluruhan  : 68.00 meter
Rasuk                         : 9.20 meter
Anak kapal                : 45 (+16)
Kelajuan maksimum : 22 knot
Julat                           : 2,000 batu nautika pada 16 knot
Ketahanan                 : Sehingga 15 hari di laut
Operasi                      : Sehingga keadaan laut 5

sumber : Navalnews.com


Sunday, December 5, 2021

UAE BORONG 80 JET PEJUANG RAFALE

Helikopter Caracal yang di operasikan oleh TNI AU juga dipesan oleh UAE

PARIS, 4 Dis – Emiriah Arab Bersatu (UAE) telah memesan sebanyak 80 buah jet pejuang Rafale F4 dari Perancis.

Syarikat pengeluar Rafale, Dassault Aviaiton dalam satu kenyataan berkata, kontrak perolehan pesawat telah dimeterai diantara pihak pembekal dengan kerajaan UAE. 

“UAE menjadi negara luar Perancis untuk mengoperasikan jet pejuang Rafale F4,” kata kenyataan itu.

Menurutnya, kontrak ini sekaligus memantapkan kerjasama antara UAE dan Dassault yang terjalin semenjak 45 tahun.

Rafale secara rasmi dibeli oleh UAE semasa lawatan rasmi Presiden Perancis Emmanuel Macron ke negara Teluk Parsi pada hari Jumaat, 3 Disember 2021.

Pesawat Rafale akan dihantar ke UAE mulai 2027, bertujuan untuk menyasarkan pesawat pejuang Mirage 2000 yang digunakan oleh tentera udara negara itu.

Selain Rafale, UAE juga bersetuju untuk membeli 12 helikopter Caracal daripada Airbus. Kontrak perolehan untuk jet dan helikopter itu bernilai sekitar €17 billion.

Rafale F4 merupakan standard terbaharu jet pejuang tersebut yang dilancarkan oleh Dassault Aviation pada tahun 2019.

Standard ini merupakan varian tingkat upaya yang memperkenalkan penggunaan radar AESA Thales RBE2, pod sasaran jarak jauh Thales TALIOS dan pod peninjau Reco NG.

Selain daripada itu, varian F4 turut mempunyai system komunikasi yang ditingkat upaya, system paparan yang diperbaharu, sistem kawalan enjin baharu.

Rafale F4 turut dilengkapi dengan sistem persenjataan baharu iaitu misil udara-ke-udara Mica Next-Generation (NG) dan bom panduan Sagem Armement Air-Sol Modulaire (AASM).

Persetujuan UAE untuk membeli 80 pesawat pejuang Rafale telah dimeterai selepas usaha negara Teluk Parsi itu untuk mendapatkan pesawat pejuang F-35 dari Amerika Syarikat menghadapi masalah yang disebabkan oleh pendirian Presiden Joe Biden.

Penglibatan UAE, dalam konflik di Yaman dan penngunaan teknologi 5G yang dibangunkan oleh syarikat China Huawei menyebabkan Biden mengambil keputusan untuk mengkaji semula penjualan pesawat F-35 kepada negara itu.

sumber : airtimes.my & zonajakarta

Tuesday, November 30, 2021

SELAMAT TINGGAL PESAWAT AERMACCHI MB-339CM

Pesawat Aermacchi MB-339CM Malaysia

Pesawat Aermacchi telah ditamatkan perkhidmatannya walaupun baru 12 tahun.  Jangka hayat yang amat singkat bagi mana-mana pesawat pejuang mahupun pesawat latihan. 

Kesemua tujuh pesawat latihan lanjutan (advanced trainer) Aermacchi MB-339CM yang dibangunkan oleh syarikat Alenia Aermacchi SpA daripada Itali dikatakan telah mencapai penghujung jangka hayat perkhidmatannya dengan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Menurut Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz ketujuh-tujuh pesawat Aermacchi MB-339CM milik TUDM bakal digantikan dengan pesawat yang mempunyai keupayaan dwifungsi iaitu sebagai pesawat latihan lanjutan atau “Fighter Lead-In Trainer” dan pesawat tempur ringan “Light Combat Aircraft” (FLIT/LCA).

Ia merupakan antara fokus 10 tahun pertama iaitu dari 2021 sehingga 2030 di bawah Pelan Rancangan Pembangunan Keupayaan TUDM 2055 (CAP55).

Beliau berkata pesawat Aermacchi MB-339CM itu memasuki perkhidmatan TUDM pada 2009 tetapi kini digantung operasinya sejak 2018 berikutan kemalangan dialami pesawat latihan itu di Kuantan, Pahang dan beberapa masalah teknikal berkaitan enjin pesawat itu.

Menurut Datuk Seri Ikhmal lagi  tujuh pesawat berkenaan telah melengkapkan sebanyak 5,961 jam penerbangan.

Pada 17 Mei 2016, sebuah pesawat Aermacchi MB-339CM yang berpengkalan di Pangkalan TUDM di Kuantan terhempas di Nenasi, Pekan ketika melakukan penerbangan latihan.

pesawat MB-339 terhempas di Nenasi, Pekan Pahang

Bagaimanapun kedua-dua juruterbangnya terselamat selepas berjaya menggunakan kerusi anjal.

Menurut Panglima TUDM pada ketika itu,  Jeneral Tan Sri Roslan Saad, punca awal nahas dipercayai lebih menjurus kepada masalah teknikal.

Sejarah MB 339

MB-339 sudah mula dioperasikan oleh TUDM sebagai pesawat latihan jet lanjutan sejak era 80an dengan varian MB-339AB dengan sejumlah 10 buah pesawat.

Pada tahun 2006, Malaysia mengemukakan niat untuk memperoleh pesawat MB-339CM menggantikan siri AB yang telah terbang bersama TUDM sejak tahun 1980an, dengan sejumlah 8 pesawat MB-339CM diterima oleh TUDM pada tahun 2008 dan 2009 bagi melengkapi silibus latihan untuk juruterbang yang akan menerbangkan Su-30MKM.

Varian CM ini dilengkapi dengan ciri-ciri paparan kokpit digital, dengan dua tempat duduk untuk juruterbang pelatih dan jurulatih penerbangan, ciri-ciri aerodinamik yang setara dan mampu meniru keupayaan pesawat-pesawat pejuang generasi baharu.

Pesawat MB-339CM dilengkapi dengan pelbagai kelengkapan moden termasuk Head Up Display (HUD) dan Multi Function Display (MFD) di kokpit depan dan belakang bagi membolehkan latihan sebenar kepada bakal-bakal juruterbang pesawat pejuang.

Selain bertindak sebagai pesawat latihan lanjutan, MB-339CM ini juga mempunyai keupayaan serangan terhad, samada bagi tujuan pertempuran udara atau sebagai pesawat sokongan rapat udara.

sumber : Defence Security Asia & MMP

Wednesday, November 24, 2021

VARIAN M-346FA (FIGHTER ATTACK) DI TAWAR KEPADA MALAYSIA

Pesawat M346FA

Syarikat Leonardo  yang berpengkalan di Itali bukanlah asing di Malaysia serta Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) kerana ia telah lama bertapak di negara ini dengan beberapa produknya telah dan sedang digunakan oleh pelanggan-pelanggannya di negara ini seperti helikopter AW139 dan lain-lain lagi.

Selain helikopter, TUDM sememangnya bukanlah pengguna yang asing terhadap produk keluaran syarikat Leonardo kerana ia telah lama menggunakan pesawat latihannya, dengan yang terbaru adalah pesawat latihan Aermacchi MB-339CM. (baru sahaja ditamatkan perkhidmatannya oleh TUDM).

Disebabkan familiarity dengan TUDM dan pasaran Malaysia, syarikat Leonardo itu dikatakan adalah antara frontrunner dalam persaingan untuk membekalkan pesawat FLIT/LCA kepada Malaysia, walaupun penamatan khidmat lebih awal pesawat latihan lanjutan Aermacchi MB-339 itu telah sedikit sebanyak mencalar reputasinya.

Pesawat Aermacchi MB-339CM 

TUDM menggunakan sembilan buah pesawat latihan lanjutan Aermacchi MB-339CM bermula pada tahun 2009 sebelum perkhidmatannya digantung pada 2019 susulan insiden sebuah pesawatnya terhempas di Kuantan pada 2019 dan beberapa masalah teknikal yang lain.

Baru-baru ini,Kementerian Pertahanan mengesahkan ia telah menamatkan perkhidmatan pesawat latihan lanjutan itu,walaupun baru hanya menggunakannya selama 10 tahun.

Untuk tender FLIT/LCA TUDM, syarikat Leonardo dikatakan menawarkan varian M-346FA (Fighter Attack) yang telah diperkenalkan sekitar pertengahan tahun 2019 untuk pelanggan-pelanggannya yang mahu pesawat M-346 yang lebih berkemampuan dalam melaksanakan pelbagai misi umpama mini MRCA.

Pada ketika ini, pesawat M-346 mempunyai tiga varian iaitu M-346 AJT (Advance Jet Trainer), M-346 FT (Fighter Trainer) dan M346 FA (Fighter Attack).

Varian pesawat dua tempat duduk M-346FA keluaran syarikat Leonardo itu juga dilengkapi dengan digital glass cokpit.

Sistem persenjataan yang mampu dibawa oleh pesawat ini

Selain itu pesawat turut memiliki LCD multi-function displays, head-up display, alatan night vision goggle (NVG), sistem voice command, sistem self-protection, sistem helmet-mounted display (HMD), navigasi dan komunikasi serta sistem traffic collision avoidance.

Leonardo berkata, varian FA (Fighter Attack) yang ditawarkan untuk memenuhi keperluan TUDM itu boleh dikerah untuk melaksanakan pelbagai tugas di medan tempur seperti ground support termasuk untuk misi-misi serangan udara-ke-darat, taktikal, close air support (CAS) dan counter-insurgency (COIN).

Pesawat ini boleh beroperasi selama 2 jam dan 40 minit dengan menggunakan internal fuel tank dan berkemampuan melakukan air-to-air refuelling, salah satu spesifikasi yang digariskan oleh TUDM.

Grifo radar yang digunakan oleh M-346FA

M-346FA Leonardo ini menggunakan radar Grifo yang mana berlkeupayaan mengesan 10 sasaran serentak, 8 daripada 10 dipaparkan pada skrin.

Ia juga dilengkapi dengan tujuh stesen pylon bagi membolehkannya membawa pelbagai jenis senjata termasuk Iris-T, AIM-9L peluru berpandu udara-ke-udara, small diameter bomb,  JDAM  (Joint Direct Attack Munitions) pelbagai saiz, Paveway dan bom-bom biasa.

Sumber : DefenceSecurityAsia.com

Wednesday, November 17, 2021

PESAWAT HAWK 108 TUDM TERHEMPAS DI BUTTERWORTH

Pesawat Hawk 108, jenis pesawat yang terhempas di Butterworth

BUTTERWORTH: Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan seorang anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) maut manakala seorang lagi cedera dalam insiden melibatkan pesawat pejuang Hawk yang dipercayai terhempas kira-kira pukul 10.07 malam tadi.

Hishammuddin menerusi laman sosial Twitternya malam ini berkata, beliau telah menerima maklumat berhubung kejadian melibatkan pesawat jenis Hawk 108 itu daripada Panglima TUDM, Jeneral Tan Sri Ackbal Abdul Samad.

“Baru terima panggilan daripada Panglima @tudm_rasmi Jen TS Ackbal memaklumkan insiden pesawat Hawk 108 yg terhempas di Butterworth tadi.


“Seorang anggota kehilangan nyawa, seorang lagi cedera. TUDM telah diarahkan segera berikan laporan lebih terperinci dan siasat punca kejadian,” katanya.

“Takziah kepada keluarga anggota TUDM yang maut dan seorang lagi yang cedera. Amat sedih dan dukacita terima berita ini. Saya difahamkan anggota yang cedera telah dibawa untuk rawatan segera.

Kali terakhir pesawat pejuang dua tempat duduk jenis Hawk 108 M40-02 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) terhempas ialah pada tahun 2017 di Chukai Terengganu, telah mengorbankan dua juruterbang.

Malaysia menggunakan kombinasi pesawat Hawk 108 (dua tempat duduk)  dan pesawat 208 (satu tempat duduk) untuk tujuan FLIT/LCA.

sumber: Utusan Online

Tuesday, November 16, 2021

4 UNIT AW139 GANTI NURI

Agusta westland AW139

SHAH ALAM: AW139s untuk Penggantian Nuri. Nampaknya TUDM telah memutuskan helikopter enjin berkembar Leonardo AW139 untuk menggantikan armada Nuri yang telah bersara secara tidak rasmi. Empat AW139 akan mengambil alih peranan itu tidak lama lagi, kata ketua TUDM Jen. Ackbal Abdul Samad hari ini.

Bercakap kepada media pada penutupan Eks Paradise di pangkalan udara Kuantan, Jeneral Ackbal berkata AW139 akan diperkenalkan sebagai penyelesaian jangka pendek sebelum pemerolehan helikopter baharu untuk TUDM dalam RMK akan datang. 

Seperti yang dilaporkan sebelum ini dalam Pertahanan Malaysia, AW139 telah disenarai pendek bersama Black Hawks terpakai yang ditawarkan oleh anak syarikat syarikat tersenarai awam untuk tender penggantian Nuri.

Berdasarkan nombor – 4 – berkemungkinan sekurang-kurangnya dua helikopter akan ditempatkan di pangkalan udara Butterworth dan Kuching di bawah kontrak berasaskan prestasi di mana TUDM akan membayar mengikut kadar jam untuk helikopter yang ada. Yang kedua ialah sebagai spare.

Hornet Kuwait

Ackbal juga berkata beliau akan mengadakan perbincangan lanjut dengan pegawai Kuwait mengenai kemungkinan TUDM memperoleh F/A-18 Hornets terpakai untuk bersara daripada Tentera Udara Kuwait. Perbincangan itu dijangka berlangsung di Dubai Airshow yang bermula pada 14 November, di mana calon-calon untuk tender UAV, MPA dan FLIT/LCA juga dijangka mengambil bahagian.

Ketua TUDM berkata perbincangan lanjut dengan warga Kuwait adalah perlu kerana mereka perlu mengetahui sama ada Kuwait sanggup menjual Hornets. Ia juga berkemungkinan umum ingin mengetahui harga pesawat dan barang-barang lain yang mereka sanggup jual , barang-barang termasuk alat ganti dan barang-barang lain.

Perlu diingat bahawa walaupun pihak Kuwait sanggup menjual Hornet mereka kepada Malaysia, kebenaran mesti diberikan oleh AS.

Sumber : Malaysian Defence

Sunday, November 7, 2021

DAPATKAH PESAWAT L15B TARIK MINAT TUDM???

L-15B Hongdu

Dengan harga bagi sebuah pesawat L-15B buatan China ini dianggar diantara USD$10 juta hingga USD$15 juta sebuah (RM40 juta hingga RM60 juta), adakah ia mampu menarik perhatian TUDM?

Dari jauh pesawat Fighter Lead-In Trainer/Light Combat Aircraft (FLIT/LCA) “L-15B” buatan syarikat pembuat pesawat China,  Hongdu Aviation Industry Group Ltd (HAIG) kelihatan seperti pesawat pejuang mini F/A-18 Hornet atau F-16 Amerika Syarikat dengan rekabentuknya yang menarik.

Protaip pesawat supersonic L-15B “Falcon” yang dibangunkan oleh syarikat Hongdu berpengkalan di Nanchang itu mula terbang pada pada 2006, dijana oleh dua enjin yang diperbuat oleh syarikat Ukraine “Ivchenko-Progress”, AL-222 turbofans.

Pesawat L-15 Hongdu itu dipasarkan oleh China National Aero-Technology Import and Export Corporation (CATIC) yang merupakan agensi kerajaan China bertanggungjawab memasarkan produk-produk aviation keluaran pelbagai syarikat negara itu kepada pasaran dunia.

Pesawat L-15B itu direkabentuk dengan kelengkapan seperti pesawat generasi ke-4 termasuk glass cockpit dengan multi-fuction display, HOTAS dan lain-lain untuk menyediakan juruterbang-juruterbang Tentera Udara China menerbangkan pesawat-pesawat pejuangnya yang lebih canggih seperti Su-30, Su-35, J-10, J-16 dan J-20.

Dengan dua enjin turbofans buatan Ukraine itu, pesawat L-15B China ini mampu mencapai kelajuan sehingga 1.4 Mach, manakala radius operasi pesawat pula adalah sekitar 3,100km (bergantung kepada bebanan yang dibawanya. Jika semakin berat bebanan dibawanya, maka semakin pendeklah jarak operasi pesawat).

Tempat duduk instructor boleh diubahsuai untuk menjadi kokpit bagi WSO (Weapon System Officer) untuk membolehkan pesawat L-15B itu melaksanakan tugas-tugas sebagai pesawat pejuang ringan untuk membedil sasara-sasaran musuh.

Pesawat FLIT/LCA buatan China ini juga dikatakan berkemampuan untuk membawa peluru-peluru berpandu udara-ke-udara daripada jenis PL-10 (short range) dan PL-12 Beyond Visual Range (BVR) yang berkemampuan membedil sasaran udara sejauh 62 batu (100 km)

China dijangka akan mengemukakan pakej yang amat menarik daripada segi pembiayaan (financing) dan janji pemindahan teknologi daripada CATIC bagi memastikan ia memenangi kontrak daripada Malaysia.

Kapal Penyelidik China yang menceriboh Perairan ZEE malaysia

Bagaimanapun beberapa insiden pencerobohan pihak China di Zon Maritim Malaysia (ZMM) mungkin menyukarkan tawaran syarikat dari China itu, antaranya ;-
  
1. Insiden pencerobohan 16 buah pesawat tentera China di ruang udara Malaysia iaitu 60 nautika dari pantai Sarawak.

2. Pencerobohan kapal penyelidik China,  Da Yang Hao dan kapal pengawal pantai negara itu di kawasan perairan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) Malaysia terutamanya di Lapangan Gas Kasawari baru-baru ini turut menyebabkan ketegangan dalam hubungan Malaysia dan China. 

3. Saingan dari Syarikat pengeluar yang lain seperti  KAI, HAL, Turkish Aerospace Industries (TAI), Leonardo-Italy, Yukolev dan Rosoboronexport dengan tawaran dan pakej menarik masing-masing, juga akan menyukarkan syarikat dari China itu.

sumber : Defence security Asia

BAJET 2022 PENUHI KEPERLUAN KEMENTERIAN PERTAHANAN

foto kredit to Berita Harian

SHAH ALAM - Kementerian Pertahanan dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menyambut baik peruntukan yang diumumkan oleh Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz untuk sektor pertahanan dan keselamatan negara dalam pembentangan Bajet 2022 yang inklusif dan menyeluruh, pada Jumaat.

Kementerian Pertahanan menerima peruntukan sejumlah RM16.14 bilion bagi tahun 2022, iaitu meningkat kira-kira 1.78 peratus (%) berbanding peruntukan tahun lalu.

Daripada jumlah itu, sebanyak RM11.10 bilion diperuntukkan untuk Perbelanjaan Pengurusan (OE) dan RM5.04 bilion diperuntukkan untuk Perbelanjaan Pembangunan (DE).

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, peruntukan yang diterima kementeriannya tahun ini merupakan jumlah yang tertinggi sejak Rancangan Malaysia ke-9 (RMke-9).

Menurutnya, peruntukan itu bukan sahaja membolehkan kementerian meneruskan pelaksanaan inisiatif dan projek-projek sedia ada, malah meningkatkan lagi pelaksanaan inisiatif dan projek baharu merangkumi pelbagai agenda di bawah Teras-Teras Utama Kementerian Pertahanan. 

“Bagi Agenda Kesiagaan, kerajaan telah memperuntukkan sejumlah RM4.54 bilion khusus untuk perbelanjaan berkaitan aset. Penting untuk saya maklumkan, peruntukan ini meningkat 87% berbanding RM2.42 bilion tahun lalu.

“Tambahan ini amat penting dan selari dengan perancangan Kementerian Pertahanan untuk meningkatkan lagi usaha dalam memenuhi keperluan aset bagi ketiga-tiga cabang perkhidmatan ATM,” katanya dalam satu kenyataan media, pada Sabtu.

Mengulas lanjut katanya, selain aset, peruntukan Bajet 2022 turut akan digunakan untuk penggantian peralatan utama Pasukan Khas Laut (PASKAL) dan Pasukan Khas Udara (PASKAU) melibatkan jumlah peruntukan sebanyak RM14 juta.

Kerajaan juga bersetuju memperuntukkan sebanyak RM25 juta bagi program menangani keusangan sistem yang melibatkan aset-aset Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Kementerian turut menerima peruntukan sebanyak RM40.7 juta bagi pembangunan penyelidikan sains dan teknologi pertahanan yang akan dilaksanakan oleh Institut Penyelidikan Sains & Teknologi Pertahanan (STRIDE), bagi memenuhi Agenda Sains Dan Teknologi.

Sumber : Sinar harian

Monday, October 25, 2021

MIKOYAN MiG 33 (PROJEK 33)

Mikoyan MiG 33 ; foto internet
MiG-33 merupakan pembanggunan pesawat pejuang yang akhirnya diserahkan sebagai MiG-29. Ia merupakan salah satu varian daripada pembanggunan MiG-29 yang ditetapkan sebagai MiG-33. 

Penamaan MiG-33 telah dikaitkan dengan dua reka bentuk pesawat tempur Mikoyan yang berbeza. Ia bangunkan sebagai pesawat pejuang bermesin tempur ringan yang boleh dibandingkan dengan General Dynamics F-16 Fighting Falcon.

MiG-33 adalah permodenan dari MiG-29, dengan penambahbaikan di beberapa bahagian pesawat. Salah satu tujuan permodenan adalah menambahkan multifungsi dengan meningkatkan kemampuan udara ke udara dan udara ke darat dengan senjata berketepatan tinggi.

Ia menampilkan perubahan yang besar dalam jarak tempur berikutan peningkatan dalam kapisiti bahan api dalaman, papan antara-muka yang lebih baik dalam kokpit dan beberapa peralatan generasi baru yang lain.
Lebih formal untuk dikenali sebagai "Projek 33", kerja-kerja pembangunan reka bentuk bermula pada reka tahun 1980, tetapi dibatalkan pada tahun 1986 akibat dari perubahan keperluan Angkatan Udara Soviet ketika itu. 

Walau bagaimanapun, pada tahun 1998 China membeli data reka bentuk dan ujian dari Rusia untuk membantu mempercepatkan pembanggunan CAC/PAC JF-17 Thunder. 
 
Sebenarnya kesah MiG-33 mula diketahui ketika diperkenalkan di Farnborough Airshow 1994 sebagai nama pemasaran yang digunakan secara ringkas untuk model eksport MiG-29ME, MiG-29M Fulcrum-E, versi MiG-29 yang ditingkatkan secara komprehensif dan sepenuhnya. 

Walaupun hanya beberapa pesawat MiG-29M yang dibina (dan tidak ada yang dieksport), pesawat-pesawat ini telah berfungsi sebagai prototaip untuk pengembangan varian Fulcrum terbaru, paling maju, MiG-35.

MiG Izdeliye 33 : foto internet
Projek 33,

Sekitar tahun 1980, biro reka bentuk Mikoyan OKB memulakan program pembanggunan "strike fighter" ringan yang bermaksud menjadi pesaing langsung F-16 Fighting Falcon. Reka bentuk Mikoyan baru ini, yang diberi nama Izdeliye 33 (Izd 33) (dan diterjemahkan sebagai "Artikel 33", "Projek 33", "Produk 33", atau "Projek R-33"), adalah susun atur konvensional dan serupa dengan F-16. 

Ia dikuasakan oleh enjin turbofan Klimov RD-33 tunggal, mesin yang sama digunakan oleh MiG-29.

Walaupun pengujian terowong angin yang luas dilakukan pada reka bentuk, tidak ada prototaip yang dibangunkan sejak Angkatan Udara Soviet (VVS) menolak sokongannya terhadap konsep pesawat tersebut, sekitar tahun 1986. 

Program ini adalah salah satu daripada beberapa mangsa keperluan operasi VVS yang berubah, kekangan kewangan, dan keutamaan yang semakin meningkat untuk reka bentuk pelbagai peranan lebih menjadi keutamaan.

Super Fulcrum,

Pada awal 1990-an, Sukhoi dan Mikoyan menjadi popular seketika ketika menetapkan sebutan baru untuk model yang dipertingkatkan agar ia kelihatan "baru dan lebih baik" bukan sekadar "diperbaiki". VVS tidak menerima sebutan pemasaran tersebut dan kebanyakannya segera dihentikan. 

Berikutan inisiatif Sukhoi dalam pendekatan ini, tawaran pertama Mikoyan adalah MiG-29ME, yang pertama kali muncul sebagai MiG-33 di Pameran Udara Farnborough 1994. MiG-29ME adalah versi eksport MiG-29M (Produk 9.15) "Super Fulcrum", versi MiG-29 yang ditingkatkan secara komprehensif dan sepenuhnya.

Kesimpulanya MiG-33 adalah projek yang terhenti, dan dibangunkan dari projek Mikoyan MiG-29M (export model). - Mikoyan

sumber : Uniforms Conversation Group By Salman Al Farisy




Tuesday, October 19, 2021

SAMBUTAN FPDA YANG KE 50 TAHUN

Perjanjian Pertahanan Lima Negara (FPDA) : foto Kementerian pertahanan 

Orang ramai khususnya yang tinggal sekitar Lembah Klang dinasihatkan supaya tidak cemas dan bimbang sekiranya melihat pesawat pejuang terbang rendah serta terdengar bunyi deruman enjin pesawat berkenaan.

Kementerian Pertahanan dalam satu kenyataan berkata, pesawat dengan pelbagai formasi penerbangan rendah dan taktikal itu sedang menjalani latihan yang dijadualkan bermula hari ini untuk acara terbang lintas sempena 50 tahun Perjanjian Pertahanan Lima Negara (FPDA) pada Khamis ini.

Katanya, pada tahun ini, Malaysia menjadi tuan rumah bagi acara sambutan 50 Tahun FPDA dan 11th FPDA Defence Ministers Meeting pada 21 Oktober 2021 di Kuala Lumpur.

"Sambutan ini juga akan diraikan dengan satu acara terbang lintas (fly-past) membabitkan pesawat pejuang negara-negara anggota FPDA yang akan berlangsung pada 21 Oktober 2021 jam 5.45 petang di Pangkalan Udara Subang.

"Bagi menjayakan acara berkenaan, pesawat-pesawat berkenaan akan melaksanakan latihan penerbangan membabitkan formasi-formasi penerbangan rendah serta taktikal di ruang udara sekitar kawasan Lembah Klang bermula pada 19 Oktober 2021.

"Orang ramai dinasihatkan supaya tidak cemas dan bimbang sekiranya melihat pesawat-pesawat terbang rendah serta terdengar bunyi enjin pesawat sepanjang tempoh latihan sehingga hari sebenar acara tersebut," kata kenyataan itu.

FPDA ialah perjanjian hubungan pertahanan antara lima negara Komanwel yang ditandatangani pada tahun 1971 bagi memberikan pertahanan udara kepada Malaysia dan Singapura.

Lima negara yang terbabit dalam perjanjian FDPA adalah Malaysia, Singapura, New Zealand, United Kingdom dan Australia.

sumber : careta.my



Monday, October 18, 2021

BANGLADESH SEDANG TELITI PESAWAT EUROFIGHTER TYPHOON

Eurofighter Typhoon

Dengan ekonominya yang berkembang pesat, Bangladesh memulai rancangan pemodenan, yang meliputi pembelian pesawat tempur Barat untuk pertama kalinya dalam sejarahnya. 

BAF (Bangladesh Air Force) mencari pesawat tempur yang baru yang dikuasakan oleh dua enjin dengan sekurang-kurangnya 5,500 kg tujahan kering dan lebih dari 8,000 kg afterburner dan dengan sekurang-kurangnya lapan point pemasangan senjata beserta muatan minimum 5,000 kg.

Eurofighter Typhoon diyakini sebagai pelopor utama sementara Dassault Rafale dilihat sebagai pilihan kedua, menurut pakar.

Sekutu dan jiran yang dipercayai oleh Dhaka, India mengendalikan jet 'omnirole' Rafale buatan Perancis. Pada masa ini, Angkatan Udara Bangladesh memiliki armada sederhana hanya 44 pesawat tempur, di antaranya lapan adalah MiG-29 BM / UB sementara selebihnya adalah F-7BGI / BG / MB yang dibekalkan oleh China.

Walaupun MiG-29 baru-baru ini dimodernisasi oleh Belarus, pesawat ini tidak setanding dengan pesawat tempur generasi moden ke-4.5. Manakala F-7, MiG-21 yang di reverse-engineered dari China, semakin ketinggalan zaman.

pesawat F-7BGI Bangladesh Air Force

Ash Rehman, menulis untuk Dhaka Tribune, berpendapat bahawa Angkatan Udara Bangladesh (BAF) harus mencari pesawat yang tidak dimiliki oleh jirannya. Ia berpendapat :

1.  Memiliki pesawat yang serupa dengan "musuh" adalah kelemahan kerana mereka mengetahui kemampuannya seperti Rafale oleh India dan Sukhoi 30 oleh India dan China.

2. Jika BAF membeli Rafale dan jika atas sebab tertentu hubungan antara Perancis dan Bangladesh bermasalah, maka survival  pesawat tersebut segi alat ganti, persenjataan, maintenance dan lain-lain akan terjejas.

3. Beliau mencadangkann Typhoon di pilih kerana ia dihasilkan di pelbagai negara.

Bagaimanapun pendapat beliau disangkal oleh pakar aviation EurAsian Times dengan memberi hujah:-

1. Kedua-dua IAF dan PLAAF China menerbangkan versi Su-30 yang berbeza dan kedua-dua negara tersebut sudah lama berselisih faham. Sekiranya mempunyai pesawat yang serupa adalah kelemahan, mengapa IAF dan PLAAF masih menerbangkan pesawat asal Rusia tersebut?

2. Bangladesh mempunyai hubungan baik dengan India dan China. Mempunyai pesawat yang sama tidak akan menjadi masalah.

3. Jika Bangladesh membeli Rafale atau bahkan Sukhoi Su-30, ia merupakan satu kebaikan kerana IAF dapat membantu BAF dalam menjaga pesawat-pesawat ini kerana telah menyediakan kemudahan canggih di mana kedua pesawat dapat diperbaiki dan diselenggara dengan baik.

4. Eurofighter Typhoon dibina oleh sebuah konsortium negara-negara Eropah seperti UK, Jerman, Itali dan Sepanyol. Semua membuat bahagian yang berbeza untuk pesawat dan tidak ada satupun yang membina keseluruhan pesawat. 

Oleh itu, jika Bangladesh membeli Typhoon, itu harus dilakukan dengan baik dengan masing-masing dari empat negara ini kerana walaupun hubungan tegang dengan satu negara, pemeliharaan jet akan tetap terjejas. 

Bangladesh memerlukan lebih banyak pesawat pemintas dengan kemampuan serangan sekunder dan untuk itu, Typhoon dibuat khusus untuk peranan tersebut.

Tetapi jika Dhaka berperang pada masa akan datang, maka Rafale dengan kemampuan membawa muatannya yang mengagumkan dan rangkaian perlindungan diri SPECTRA adalah pesawat yang boleh digunakan untuk tujuan tersebut.

Baik Rafale mahupun Typhoon, kedua-duanya mempunyai peranan penting dalam "air to air role" yang merupakan advantage kepada penggunanya.

sumber :eurasiantimes.com



Sunday, October 10, 2021

KAPAL SELAM NUKLEAR AMERIKA TERLANGGAR OBJEK DIBAWAH LAUT

 Kapal Selam penyerang USS Connecticut

Sebelas orang krew kapal selam berkuasa nuklear kelas-Seawolf Tentera Laut Amerika Syarikat, USS Connecticut (SSN-22) mengalami kecederaan selepas kapal selam itu terlanggar suatu “objek” tidak diketahui di dasar Laut China Selatan.

Menurut jurucakap 7th Fleet Tentera Laut Amerika Syarikat, insiden tersebut berlaku pada 2 Oktober lepas ketika kapal selam terbabit sedang menjalankan operasi di kawasan perairan antarabangsa di Laut China Selatan itu.

Sejurus selepas kemalangan itu, USS Connecticut telah belayar balik ke Guam, yang merupakan pangkalan tentera laut utama Amerika Syarikat di Indo-Pasifik.

Setakat ini, tidak diketahui objek apakah kapal selam kelas-Seawolf Tentera Laut Amerika Syarikat itu terlanggar.

Bagaimanapun pegawai-pegawai tentera Amerika Syarikat menafikan bahawa USS Connecticut itu berlanggar dengan sebuah lagi kapal selam atau insiden itu berpunca daripada tindakan China.

Ada spekulasi mengatakan kapal selam itu terlanggar dengan Unmanned Underwater Vehicle (UUV) milik China, tetapi ia tidak dapat disahkan.

Kapal-kapal pengangkut pesawat Amerika Syarikat, Britain dan Jepun serta kapal-kapal perang daripada enam negara sekutu turut mengadakan latihan di Indo-Pasifik pada ketika itu.

Insiden menimpa USS Connecticut itu juga berlaku ketika China mengerahkan puluhan pesawat-pesawat tenteranya untuk menceroboh Air Defence Identification Zone (ADIZ) Taiwan.

Rekabentuk 3D kapal selam Nuklear kelas Seawolf

USS Connecticut merupakan satu daripada tiga kapal selam berkuasa nuklear daripada kelas-Seawolf tinggalan era Perang Dingin.

Ia direkabentuk untuk memburu kapal-kapal selam Soviet Union di laut-laut dalam.

USS Connecticut bersama-sama kapal-kapal selam kelas Seawolf yang lain, USS Sea Wolf (SSN-21) dan USS Jimmy Carter (SSN-23) ia adalah kapal selam penyerang yang paling berkemampuan di dalam inventori Tentera Laut Amerika Syarikat.

Kali terakhir di mana kapal selam Amerika Syarikat terlanggar objek bawah permukaan adalah pada 2005 apabila USS San Francisco (SSN-711) terlanggar gunung bawah laut ketika dalam kelajuan maksimum menyebabkan seorang anak kapal maut.

Kapal selam Seawolf ini adalah sepanjang 107 meter dan membawa lebih daripada 100 krew.

sumber : Defense Security Asia


Tuesday, October 5, 2021

MALAYSIA MENGORAK LANGKAH UNTUK PEROLEHI SISTEM PERTAHANAN UDARA JARAK SEDERHANA

sistem pertahanan udara jarak sederhana S-350 Vityaz: foto military today

Malaysia akan memulakan perancangan untuk memiliki Sistem Pertahanan Udara Jarak Sederhana (Medium Range Air Defence System – MERAD) di dalam Rancangan Malaysia ke-12 (RMK12) yang bermula pada tahun ini hingga tahun 2025.

Sistem Pertahanan Udara Jarak Sederhana (MERAD) negara itu akan dioperasikan oleh Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Menurut Panglima TUDM Jeneral Tan Sri Ackbal Abdul Samad dalam temuramah dengan majalah pertahanan berbahasa Inggeris, Asian Defence Journal (ADJ)  keluaran Julai-Ogos berkata, perancangan untuk memperolehi sistem pertahanan udara jarak sederhana itu adalah selaras dengan program CAP 55 (Capability Development 2055)  yang dirangka oleh TUDM.

Beliau berkata, perolehan sistem pertahanan udara jarak sederhana itu akan menjadi pemangkin dalam meningkatkan kemampuan TUDM untuk menjadi sebuah angkatan udara yang lengkap dalam semua spectrum peperangan.

Pada ketika ini, sistem pertahanan udara TUDM hanya mampu melaksanakan pertahanan “point defence” kerana kemampuan yang dimilikinya adalah terbatas iaitu sistem peluru berpandu pertahanan udara jarak dekat “VShorad” (Very Short Range Air Defence).

Dengan perolehan sistem pertahanan udara jarak sederhana katanya, ia bakal menjadikan TUDM memiliki kemampuan “area defence” bertujuan memberikan perlindungan terhadap aset-aset kritikal dan strategik negara daripada segala bentuk ancaman udara.

Ackbal juga berkata,Angkatan Tentera Malaysia telah memutuskan supaya pihak TUDM merupakan pihak yang bertanggungjawab dalam mengoperasikan sistem pertahanan udara jarak sederhana.

Sistem Jernas Rapier ATM : foto Military of Malaysia

Pada ketika ini, Malaysia menggunakan kombinasi pelbagai sistem pertahanan udara jarak dekat, antaranya sistem Jernas, Starstreak, Igla, Anza dan FN-6 serta meriam Oerlikon 35mm.

Untuk sistem pertahanan udara jarak sederhana ground-based, Malaysia mempunyai beberapa pilihan seperti sistem ASTER 30 SAMP-T yang dibangunkan oleh firma MBDA yang pada ketika ini digunakan oleh Angkatan Tentera Singapura.

Keupayaan sistem ASTER 30 ini adalah peluru berpandunya menjangkaui lebih daripada 100km jaraknya.

Selain itu, ada sistem-sistem lain seperti mungkin SA-17 Grizzly atau S-300/S-400 daripada Russia manakala China juga mungkin akan menawarkan sistem mereka.

Syarikat-syarikat pertahanan Amerika Syarikat tidak akan ketinggalan dan akan juga mempertaruhkan sistem pertahanan udara jarak sederhana mereka serta syarikat-syarikat daripada negara lain.

Sistem pertahanan udara jarak sederhana Spyder di miliki Singapura

Walaupun Singapura nampak canggih dengan sistem ASTER 30 dan Spyder buatan Israel untuk pertahanan udara jarak sederhananya, tetapi negara yang paling berpengalaman di dalam mengoperasikan sistem ini adalah Vietnam.

Dalam perang Vietnam tentera Vietnam Utara telah menembak jatuh pesawat-pesawat pejuang Amerika Syarikat menggunakan sistem pertahanan jarak sederhana seperti SA-2 buatan Soviet.

So daripada segi pengalaman dan pengetahuan menggunakan sistem MERAD, Vietnam jauh ke depan berbanding negara-negara lain di Asia Tenggara ini.

Dalam pengoperasian sistem MERAD di Asia Tenggara, Vietnam bolehlah dianggap sebagai “abang besar” di Asia Tenggara ini. 

sumber : Defence Security Asia


Monday, October 4, 2021

KAPAL FRIGATE NEGARA-NEGARA ASEAN 2021 - PART 2

Frigate kapal perang paling banyak dioperasikan oleh armada tentera laut. Hampir semua negara didunia memilikinya. Direka untuk manuver cepat dan dapat digunakan untuk mengawal dan melindungi kapal yang lebih besar dari ancaman udara, permukaan dan bawah air, yang menjadikan kapal ini landasan penting untuk menjamin pertahanan dan kawalan semua bidang di bawah kedaulatan sebuah negara.

Berbanding dengan Destroyer, saiz dan berat frigate adalah lebih kecil sedikit, begitu juga dengan sistem persenjataan dan pertahanan.

Frigate merupakan kapal perang pilihan utama bagi negara Asean untuk dioperasikan oleh tentera Laut masing-masing. Mungkin disebabkan kos pengoperasian dan penyelenggaraan yang murah dari Destroyer serta sistem persenjataan yang boleh dikatakan sekarang ini padu dan canggih dari segi menangani ancaman udara, permukaan dan dasar laut. 

INDONESIA - 7 Frigate

Kelas Martadinata - 2

KRI I Gustu Ngurah Rai (332)








Merupakan frigat peluru berpandu Angkatan Laut Indonesia dari jenis SIGMA 10514 keluaran Belanda, dinamai sempena nama Laksamana Indonesia Raden Eddy Martadinata.

Pada masa ini hanya dua Frigat kelas Martadinata telah dibina dan berkhidmat dengan TNI Angkatan Laut   
1. KRI Raden Eddy Martadinata (331)
2. KRI I Gusti Ngurah Rai (332)

Berat 2365 tan, panjang 105.11 meter, kelajuan maksima 28 knot (52 km/h) dan jarak rondaan 3600 batu nautika (6700 km) pada kelajuan 18 knot.

Sistem senjata:

1 x meriam utama OTO Melara 76 mm 
2 x meriam ringan Denel GI-2, 20 mm
1 x Rheinmetall Oerlikon Millennium Gun
12 x VL MICA (peluru berpandu permukaan ke udara) 
8 x Exocet MM40 Blok III (peluru berpandu anti kapal)
2 x triple Torpedo launching system EuroTorp B515, EuroTorp A244/S Mod.3 Whitehead.

Helikopter : Eurocopter AS565 Panther


Kelas Ahmad Yani - 5

KRI Ahmad Yani (351)












Frigate Kelas Ahmad Yani (351) salah satu dari lima kapal frigat pelbagai peranan diperolehi oleh Angkatan Laut Indonesia pada tahun 1980-an dari Belanda. Asal kapal ini ialah dari kelas Van Speijk Royal .Netherlands Navy. 

TNA AL mengoperasi 5 buah kapal kelas ini iaitu :
1. KRI Ahmad Yani (351)
2. KRI Yos Sudarso (353)
3. KRI Oswald Siahaan (354)
4. KRI Abdul Halim Perdanakusuma (355)
5. KRI Karel Satsuitubun (356)

Berat 2850 tan, panjang 113.4 meter, kelajuan maksima 28.5 knot (52.8 km/h) dan jarak rondaan 4500 batu nautika (8300 km) pada kelajuan 12 knot.

Sistem senjata : 

1 × meriam utama OTO Melara 76 mm
1 x Simbad berkembar Pelancar untuk SAM Mistral (Asalnya dilengkapi dengan Seacat)
4 × SS-N-26 SSM (KRI Oswald Siahaan) (Angkatan Laut Indonesia)
4 × C-802 SSM (Misil anti kapal) 
2 × 3 - Tiub torpedo anti-kapal selam 32

Helikopter : Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105


SINGAPURA - 6 Frigate

Kelas Formidable - 6

Frigate peluru berpandu RSS Steadfast













Frigat stealth peibagai peranan, kelas-Formidable adalah platform permukaan terkini yang beroperasi dengan Angkatan Laut Republik Singapura, dan merupakan derivative dari kapal frigat kelas La Fayette Tentera Laut Perancis. Enam kapal itu membentuk Flotilla Pertama RSN.

Ciri -ciri  pengurangan keratan rentas radar (RCS) telah dimasukkan ke dalam reka bentuk kelas Formidable. Ini menjadikan ianya  sukar dikesan oleh radar.

RSN mengoperasi 6 buah kapal kelas ini  :
1. RSS Formidable (68)
2. RSS Intrepid (69)
3. RSS Steadfast (70)
4. RSS Tenacious (71)
5. RSS Stalwart (72)
6. RSS Supreme (73)

Berat 3200 tan, panjang 114.8 meter, kelajuan maksima 27 knot (50 km/h) dan jarak rondaan 4200 batu nautika (7780 km) pada kelajuan 18 knot.

Sistem senjata : 

1 x meriam utama Oto Melara 76mm Super Rapid (dipasang stealth cupola)
8 × RGM-84C Harpoon SSM (misil anti kapal
2 × Sylver A50 8-sel VLS untuk MBDA Aster 15/30 (anti udara)
2 × Sylver A43 8-sel VLS untuk MBDA Aster 15 (anti udara) 
2 × B515 tiub tiga kali dengan muatan semula untuk torpedo EuroTorp A244 / S Mod 3 (ASW)
4 × STK 50MG 12.7 mm (0.50 in) HMG, 
2 × 25mm Mk38 Mod2 Typhoon Weapon Station Stabilized Gun
Peranti Akustik Jarak jauh 500 Xtreme (LRAD500X)

Helikopter : S-70B Seahawk (pelbagai misi)


MALAYSIA - 4 Frigate

Kelas Lekiu - 2

Frigat KD Lekiu (30)














Frigat kelas Lekiu adalah kelas frigat Tentera Laut Diraja Malaysia. Merupakan kapal tempur  permukaan paling moden di miliki Tentera Laut Diraja Malaysia, sehingga kapal frigat kelas Maharaja Lela selesai dibina.

Kapal-kapal itu dibina di United Kingdom oleh Yarrow Shipbuilders dari Glasgow (sekarang BAE Systems Surface Ships) dari reka bentuk  Frigat F2000. 

Kelas ini terdiri daripada dua kapal, :
1. KD Jebat (29)
2. KD Lekiu.(30)

Berat 2300 tan, panjang 106 meter, kelajuan maksima 28 knot (52 km/h) dan jarak rondaan 4200 batu nautika (7780 km) pada kelajuan 18 knot.

Sistem Senjata :

1 × meriam utama Bofors 57 mm
2 × meriam ringan MSI DS30M 30 
16 × VLS untuk Sea Wolf SAM (misil anti udara)
8 × Exocet MM40 Blok 2 SSM (misil anti kapal)
2 × tiga tube torpedo Eurotorp B515 dengan torpedo A244-S ASW

Helikopter : Super Lynx 300


Kelas Kasturi - 2

KD Lekir (26)












Kelas Kasturi terdiri dari dua kapal yang berkhidmat dengan Tentera Laut Diraja Malaysia. Kapal-kapal itu dianggap sebagai Light fregat atau large korvet.

Kelas itu dipesan pada Februari 1981, dan dibina oleh Limbungan kapal Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) Jerman. Kedua-dua kapal itu dilancarkan serentak pada 14 Mei 1983 dan mula beroperasi pada 15 Ogos 1984.

Kelas Kasturi  di bina berdasarkan reka bentuk FS 1500 HDW. Terdiri dari dua buah kapal iaitu:
1. KD Kasturi 
2. KD Lekir

Berat 1850 tan, panjang 98 meter, kelajuan maksima 28 knot (52 km/h) dan jarak rondaan 5000 batu nautika (9300 km) pada kelajuan 14 knot.

Sistem senjata :

1 × Bofors 57 mm (meriam utama)
2 × MSI DS30M 30 mm (meriam sekunder)
1 x MANPAD SAM (misil anti udara)
8 × Exocet MM40 Blok 2 (misil anti kapal)
2 × tiga tube torpedo Eurotorp B515 dengan torpedo A244-S ASW

Helikopter : Super Lynx 300



FILIPINA  - 2 Frigate

Kelas Jose Rizal - 2

BRP Jose Rizal (FF-150)













Di bina oleh Hyundai Heavy Industries Korea Selatan berdasarkan reka bentuk kapal FFX-I/HDF-3000, merupakan Frigat pelbagai peranan.

kapal pertama BRP Jose Rizal (FF-150) dihantar pada Mei 2020 sementara BRP Antonio Luna (FF-151) tiba pada 21 Mac 2021.

Keupayaan misi frigat termasuk peperangan anti-udara (AAW), peperangan anti-permukaan (ASuW), perang anti-kapal selam (ASW) dan peperangan elektronik.

Berat 2600 tan, panjang 107 meter, kelajuan maksima 25 knot (46 km/h) dan jarak rondaan 4500 batu nautika (8300 km).

Sistem senjata : 

1 × meriam OTO Melara 76 mm Super Rapid 
1 × meriam ringan 30 mm Aselsan SMASH RWS 
4 × mesingan S&T Motiv K6 .50 cal (12.7 mm) 
1 × Close-in weapon system (FFBNW)
4 × LIGNex1 Haeseong (C-Star) SSM-710K misil anti kapal pada canister berkembar.
2 × MBDA Mistral-3 Simbad-RC pelancar berkembar
8 unit cell Vertical Launching System (FFBNW)
2 × SEA triple-tube 324mm pelancar torpedo untuk torpedo Blue Shark K745

Helikopter : Helikopter tentera laut AW159 Wildcat 


Sumber : Wikipedia, Naval technology & army recognition


Sunday, October 3, 2021

KAPAL FRIGATE NEGARA-NEGARA ASEAN 2021 - PART 1

Frigate kapal perang paling banyak dioperasikan oleh armada tentera laut. Hampir semua negara didunia memilikinya. Direka untuk manuver cepat dan dapat digunakan untuk mengawal dan melindungi kapal yang lebih besar dari ancaman udara, permukaan dan bawah air, yang menjadikan kapal ini landasan penting untuk menjamin pertahanan dan kawalan semua bidang di bawah kedaulatan sebuah negara.

Berbanding dengan Destroyer, saiz dan berat frigate adalah lebih kecil sedikit, begitu juga dengan sistem persenjataan dan pertahanan.

Frigate merupakan kapal perang pilihan utama bagi negara Asean untuk dioperasikan oleh tentera Laut masing-masing. Mungkin disebabkan kos pengoperasian dan penyelenggaraan yang murah dari Destroyer serta sistem persenjataan yang boleh dikatakan sekarang ini padu dan canggih dari segi menangani ancaman udara, permukaan dan dasar laut. 

VIETNAM  = 9 Frigate

Kelas Gepard 3.9 - 4 

Frigate Dinh Tien Huang (HQ-011)
Buatan Russia. Ditauliah dalam tentera Laut vietnam pada tahun 2011. Di kenali dengan Kelas Dinh Tien Hoang (HQ-011) 

2 unit HQ-015 dan HQ-016 dilengkapi dengan kemampuan anti-kapal selam dan 2 unit lagi HQ-011 dan HQ-012 tidak mempunyai kemampuan anti kapal selam.

Berat 1930 tan, panjang 104.14 meter, kelajuan maksima 28 knot (52 km/h) dan jarak rondaan 4000 batu nautika pada kelajuan 10 knot

Sistem senjata : 

8 Peluru berpandu Anti-Kapal Kh-35, 
1 x sistem peluru berpandu permukaan-ke-udara  Osa-M
1 unit mesigan automatik AK-176, 76.2 mm kaliber 59, 
2 unit mesingan  AK-630, 30 mm 6-barel, 
4 tiub torpedo 533 mm (dua pelancar kembar)
1 × Pelancar roket 12-laras RBU-6000 Anti-Kapal Selam

Kelas Petya - 5 












Frigate kelas ringan yang dibina untuk Tentera Laut Soviet pada tahun 1960-an. Lima Frigate kelas ini masih aktif dalam tentera laut Vietnam.
Tiga kapal dilengkapi dengan kemampuan anti-submarine warfare (ASW).dan 2 kapal lagi sebagai gun boat.

Setiap kapal dikenali dengan nombor HQ09, HQ11, HQ13, HQ15 dan HQ17

Berat 1150 tan, panjang 81.8 meter, kelajuan maksima 30 knot dan jarak rondaan 4870 batu nautika pada kelajuan 10 knot

Sistem Senjata :

2 x meriam double barrel 76mm (1 dihadapan dan 1 dibelakang)
4 x pelancar roket anti-kapal selam RBU 6000 
5 tiub torpedo anti-kapal selam 406mm 


THAILAND = 7 Frigate

Kelas Gwanggaeto the Great - 1 unit

HTMS Bhumibol Adulyadej -FFG471













HTMS. Bhumibol Adulyadej (FFG-471) dibina oleh Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. (DSME) dari Korea Selatan. Ditauliahkan pada 7 Januari 2019.

Kapal ini dibangun berdasarkan kapal pemusnah kelas Gwanggaeto Tentera Laut Korea Selatan (KDX-I). Ia berkeupayaan melakukan operasi tempur 3Dimensi di permukaan, bawah air dan udara. 

Memiliki keupayaan dalam peperangan elektronik seperti dapat mengesan, memintas, menganalisis dan mengganggu isyarat elektromagnetik sasaran.

Berat kapal 3700 tan, panjang 124.1 meter, kelajuan maksimum 33.3 knot (61km/h) dan jarak rondaan 4000 batu nautika pada kelajuan 18 knot.

Sistem senjata :

1 × OTO Melara 76 mm/62 Super Rapid (senjata utama)
2 × 30mm DS30M Mark 2 Automated Small Calibre Gun
2 × M2 Browning .50 caliber
1 × 20 mm Phalanx CIWS
8 × RGM-84L Block II Harpoon anti-ship missile
2 x SEA Torpedo Launching System Mk 32 torpedo tubes
8-cell Mk. 41 VLS terdiri dari :
32 × RIM-162 ESSM Block II in quadpacked max loadout
8 × RUM-139C VL ASROC
Fitted for but not with SM-2MR Standard Missile
Helikopter - 1 × S-70B Seahawk atau MH-60S Knight hawk


Kelas Naresuan - 2

Frigate HTMS Naresuan (421)












Ditauliahkan pada tahun 1995, adalah versi modifikasi dari frigat Type 053 buatan China, rekaan bersama antara Royal Thai Navy dan China tetapi dibina oleh China State Shipbuilding Corporation di Shanghai.

Terdiri dari dua buah kapal iaitu HTMS Naresuan (421) dan HTMS Taksin (422)

Berat kapal 2985 tan, panjang 120.5 meter, kelajuan maksimum 32.0 knot (59km/h) dan jarak rondaan 4000 batu nautika pada kelajuan 18 knot.

Sistem senjata :

1 × meriam utama 5 in/54 (127 mm) Mk-45 Mod 2 
2 × 30mm MSI-DSL DS30MR automated small calibre gun
8 x sel Mk.41 sistem pelancar menegak (VLS) untuk 32 x RIM-162 ESSM
8 × sel misil anti kapal RGM-84 Harpoon SSM 
2 × triple 324 mm Mk-32 Mod.5 tubes
Helikopter - 1 x Super Lynx 300


Kelas Chao Phraya - 4

HTMS Chao Phraya











Frigate kelas Chao Phraya yang dioperasikan oleh Tentera Laut Thailand merupakan Frigate Kelas Jianghu (Type 053HT) dari China. Di tauliahkan dalam perkidmatan pada tahun 1991 dan 1992

Empat kapal tersebut adalah HTMS Chao Phraya (455), HTMS Bang pakong (456), HTMS Kraburi (457) dan HTMS Saiburi (458).

Dua daripada kapal ini iaitu HTMS Chao Phraya dan HTMS Bang Pakong tidak mempunyai dek pendaratan helikopter.

Berat kapal 1960 tan, panjang 103.2 meter, kelajuan maksimum 28.0 knot. 

Sistem senjata:

8 x peluru berpandu anti-kapal YJ-8 jarak pendek atau jarak sederhana YJ-81 , 
Pelancar roket anti-kapal selam, 
2 meriam berkembar 100mm 
4 senjata anti-pesawat 37mm. 


MYANMAR - 5 Frigate

Kelas Aung Zeya - 1

Frigate peluru berpandu Aung Zeya










UMS Aung Zeya (F-11) adalah kapal frigat peluru berpandu yang pertama dihasilkan oleh Myanmar. 

Ditauliahkan pada 2010 dan masih aktif dalam tentera Laut Myanmar. 

Berat kapal 2500 tan, panjang 108.0 meter, kelajuan maksimum 30.0 knot (56 km/h). Jarak rondaan 

Sistem senjata :

1 × meriam utama OTO Melara 76mm/62cal 
4 × AK-630 6-barrel 30 mm CIWS 
2 x mesingan gaitling 2 x 14.5 mm 
8 × Peluru berpandu anti-kapal Kumsong3
6 × SA-N-5 peluru berpandu permukaan ke udara (boleh dimuat semula)
2 x pelancar torpedo Triple untuk torpedo 32W mm YU-7 ASW
2 x pelempar Depth charger Besar (LDC)
2 x pelancar roket RBU-1200Anti kapal selam. 
2 x Senjata Mesingan Berat Browning  M2
1 Helikopter - Mil Mi-17


Kelas Kyan Sittha - 2

UMS Kyan Sittha - F112












UMS Kyan Sittha (F12) adalah frigat Tentera Laut Myanmar pertama yang mengurangkan ciri keratan rentas radar pada reka bentuknya.
Merupakan frigate stealth kelas peluru berpandu. Di tauliah pada 2014. 

Kapal kedua UMS Sin Phyu Shin (F14) memasuki perkhidmatan pada 2015. 

Berat kapal 3000 tan, panjang 108.0 meter, kelajuan maksimum 30.0 knot (56 km/h). Jarak rondaan 6100 km.

sistem senjata :

1 × meriam Oto Melara 76 mm Super Rapid.
8 x C-802 misil anti kapal
3 x mesingan CIWS  AK-630 30 mm 6-barrel
6 x peluru berpandu permukaan ke udara Igla
Torpedo ASW (ASROC)
Pelancar Roket, mungkin roket ASW atau roket umpan



Kelas Maha Bandula - 2

Frigate Mahar Bandoola















Adalah frigat Jenis 053 Tentera Laut PLA. Dia dijual ke Angkatan Laut Myanmar dan berganti nama menjadi Maha Bandula (F22).

Kapal kedua ialah UMS  Maha Thiha Thura (F23).' Kedua-dua kapal ini ditauliahkan pada April 2012.

Berat kapal 1730 tan, panjang 103.2 meter, kelajuan maksimum 26 knot. Jarak rondaan 2700 batu nautika (5000 km).

Sistem senjata :

2 × meriam 3.9 inci (100 mm) / 56 (berkembar) buatan China
8 × meriam  37 mm / 63 (6 berkembar)
2 × 4 C-802 peluru berpandu anti kapal
2 × pelancar torpedo anti kapal selam RBU-1200 (5 tiub)
2 x  pelancar mortar jarak dekat yang melancarkan chaff atau umpan inframerah


sumber : Wikipedia, army recognition