Friday, August 15, 2014

CASA/IPTN CN-235 PESAWAT PENGANGKUT TAKTIKAL KOS RENDAH

CN235 irish sedang membuat rondaan
CASA / IPTN CN-235 adalah pesawat pengangkut enjin berkembar jarak sederhana yang dibangunkan bersama oleh CASA dari Sepanyol dan IPTN Indonesia sebagai pengilang , sebagai sebuah pesawat serantau dan pengangkutan tentera

Dari segi ketenteraan peranan utama termasuk rondaan maritim, pengawasan, dan pengangkutan udara.

Projek ini adalah usaha sama antara Construcciones Aeronáuticas SA (CASA) dan Indonesia Aeroangkasa (PT. Dirgantara Indonesia), yang sebelum ini dikenali sebagai IPTN, yang membentuk Airtech untuk menguruskan program ini. 

Perkongsian hanya diterapkan pada Siri 10 dan Siri 100/110, dengan versi yang kemudiannya dibangunkan secara bebas.

CN235 mampu terbang pada ketinggian sehingga 25,000 kaki, dan mampu meningkatkan kelajuan sehingga 245kt @ 454 km / h, sambil mengekalkan ciri-ciri penerbangan tahap rendah yang luar biasa, Ia juga memiliki keupayaan berlepas & mendarat di landasan pendek (STOL). 

Dikuasakan oleh dua General Electric GE CT7-9CE, 1,750 enjin turboprop SHP, dipandu oleh empat bilah kipas kelajuan malar Hamilton Standard, preatasi yang tinggi serta penggunaan bahan api yang rendah.

Mampu membawa sehingga enam tan / 13.200lb muatan atau  51 orang penumpang. Untuk kegunaan ketenteraan membawa 35 personel pasukan payung terjun, tambah satu jumpmaster pada kerusi sisi boleh lipat.

CN235 TNI-AU Indonesia
Kehebatan pesawat CN235 dalam operasi ketenteraan terbukti apabila telah berjaya menyelesaikan misi dalam keadaan altitud yang panas dan tinggi, padang pasir, maritim, dan keadaan sejuk / berais, termasuk di negara-negara seperti Iraq dan Afghanistan, atau di persekitaran yang lain seperti di Amerika Tengah dan Selatan, atau di Afrika. 

Untuk peranan sebagai pesawat pengawasan CN235 berkemampuan untuk melaksanakan misi perisikan, pengawasan dan peninjauan paling mencabar termasuk:

1. Keselamatan Dalam Negeri (Anti-keganasan, anti-cetak rompak, penyeludupan   
    dadah )
2. Penguatkuasaan undang-undang (kawalan Imigresen, kawalan pencemaran  

    marin, pencerobohan nelayan luar)
3. Mencari dan Menyelamat (SAR)
4. Kawalan Zon Ekonomi Eksklusif (
Kawalan ZEE )
5. Sokongan untuk Bencana Alam dan
bantuan kemanusiaan. 
6. Pengangkutan kakitangan perubatan dan kecemasan 

Keunikan keupayaan rondaan dan pengawasan pesawat ini bergantung pada Sistem (FITS) Fully Integrated Tactical System yang disusun dan dikembangkan sepenuhnya oleh Airbus Military.
  
FITS berperanan mengintegrasi, mengawal dan memaparkan sensor misi, meningkatkan kesedaran misi dan memudahkan proses membuat keputusan.

Kepelbagaian fungsi CN 235 menjadikannya platform yang ideal untuk pelbagai misi ketenteraan dan banyak lagi tugas-tugas "sivik" untuk manfaat masyarakat
  

CN 235 TUDM
CN235-200M - TUDM
Pada awal tahun 1999, sebanyak 3 buah pesawat CN235-220M kumpulan pertama telah diterima dan dioperasikan di Pangkalan Udara Subang. Pesawat ini beroperasi di bawah No 21 Skn.

Pada penghujung tahun 1999 kumpulan kedua CN235 sebanyak 3 buah telah tiba dan ditempat dibawah No 21 Skn . 

Kerajaan Malaysia sekali lagi telah bersetuju untuk menambah pesawat CN235 dengan pembelian pesawat CN235 konfigurasi VIP dan telah tiba di Pangkalan Udara Subang pada tahun 2005. 

Sejak dari itu, No 21 Skn telah beroperasi di Pangkalan Udara Subang dan juga Pangkalan Udara Kuching. No 21 Skn di Pangkalan Udara Kuching dikenali sebagai Detasmen No 21 Skn.

Perolehan ini dibuat kerana TUDM amat memerlukan pesawat peronda maritim untuk memantau, mencari dan menyelamat serta mengawasi perairan negara yang luas.

Sebelum ini tugas pengawasan, pemantauan, mencari dan menyelamat bergantung sepenuhnya kepada empat pesawat Beechcraft Super King B200 yang telah di tingkatupaya dengan Thales Airborne Maritime Situation Control System (AMASCOS).



 

No comments: