Monday, February 25, 2008

PELANCAR ANTI-KERETA KEBAL CARL GUSTAV

Carl Gustav merupakan nama yang sinonim bagi Senjata Anti Kereta kebal 84mm dari Bofors Anti Armour AB di Sweden. Mula diperkenalkan pada tahun 1946, dan sementara senjata yang hampir sama jenis dan sezaman dengannya sudah hampir luput tetapi Carl Gustav masih lagi digunakan sehingga sekarang dikebanyakan negara.

Carl Gustav telah dihasilkan oleh Hugo Abramson and Harald Jentzen dari Royal Swedish Arms Administration (KAFT). Diguna pakai oleh tentera Sweden pada tahun 1948 dan dikenali sebagai 8.4 cm GranatgevÃĪr m/48 (Grg m/48), mempunyai peranan yang serupa dengan US Army Bazooka, British PIAT and German Panzerschreck.

Carl Gustav kemudiannya di ekspot ke seluruh dunia dan menjadi salah satu senjata anti kereta kebal utama untuk kebanyakan tentera Eropah Barat. Dalam tahun 1964 versi yang telah ditingkat upaya diperkenalkan, dikenali sebagai M2 untuk menggantikan versi asal. Manakala versi terbaru dikenali sebagai M3 diperkenalkan pada tahun 1991.

Posisi penembakan Carl Gustav boleh dilakukan secara berdiri, melutut, keadaan duduk dan juga posisi meniarap. Apabila penembakan dilakukan diatas permukaan rata kebiasaanya ia disokong dengan bipod yang dilekapkan dibahagian hadapan tempat letak bahu. Ianya boleh dikendalikan oleh dua orang anggota, anggota pertama membawa dan melakukan penembakan manakala anggota kedua membawa dan mengisi peluru. Peluru yang digunakan ialah dari jenis HEAT, HEDP untuk memusnahkan kubu (Bunker), HE dan Peluru Asap (flare atau starshell).


Antara negara-negara asia yang masih menggunakan Carl Gustav ialah India, Thailand, Indonesia, Kemboja, Myanmar, Singapura, Jepun dan Malaysia.







             




Spesifikasi Pelancar Carl Gustav

Kaliber: Pelancar 84mm rifled (24 lands/progressive twist).
Anggota: 1 minima, 2 optima
Berat : 14.2 kg (M2); 8.5 kg (M3); 0.8 kg (mount)
Panjang: 1,065 mm.
Sistem suapan :Hinged Breech
Kadar tembakan : 6 butir peluru per minit.
Alatan pandang: Optical Teleskop 3x; Sistem LSF & II (laser range finder & image intensification)