Sunday, September 4, 2016

POLAND HASILKAN KERETA KEBAL UTAMA BARU PT-16

PT-16 dengan camo baru tentera Poland

Salah satu pengeluar peralatan ketenteraan terbesar Poland telah memperkenalkan kereta kebal utama baru. Kononnya dipanggil PT-16, tetapi ia tidak jelas jika ini adalah nama yang muktamad. Ianya adalah untuk tujuan eksport.

Kereta Kebal PT-16  yang baru ini agak berkaitan dengan PT-91 "Twardy", kerana ia menggunakan versi dinaik taraf daripada kerangka dan badan kereta kebal PT-91 / T-72.

Walau bagaimanapun ia mempunyai turet baru yang dikimpal dan dipasang dengan meriam smoothbore 120 mm dihasilkan oleh Huta Stalowa Wola (HSW). Ia mampu menembak peluru jenis Rheinmetall 120 mm yang terkini iaitu DM63 APFSDS dan DM11 HE.


Meriam utama Rheinmetall 120mm (smoothbore)
Turet baru ini perlu lengkapkan dengan pengisi automatik (autoloaders) baru untuk memuatkan katrij 120 x 570 mm untuk reka bentuk meriam Rheinmetall ini; belum dipastikan lagi adakah ia telah diselesaikan atau tidak oleh Jurutera Poland. 

Kereta kebal ini dilindungi oleh perisai komposit modular baru. Perisai turet amat tebal dan mengingatkan kepada perisai komposit AMAP dari syarikat Jerman IBD Deisenroth sebagai digunakan pada Leopard 2 Evolution. 

IBD Deisenroth telah membekalkan pakej perisai bagi Rosomak-M varian dan akan menyampaikan perisai untuk versi Leopard 2PL baru Poland (versi tingkat upaya Leopard 2).  

Setakat ia seolah-olah mungkin bahawa IBD yang menghantar perisai untuk PT-16. Difahamkan bahawa akan ada beberapa pengeluaran tempatan perisai IBD bagi Leopard 2PL, adalah tidak jelas pada masa ini jika ini dilakukan di bawah lesen atau dengan Subsidiari tempatan .  

Bahagian depan badan seolah-olah akan dilengkapi dengan modul perisai applique, tetapi mengekalkan beberapa ciri-ciri klasik T-72, perisai bersepadu kereta kebal ini mungkin masih sama dengan T-72M1 / PT-91. 

PT-16 dilengkapi dengan enjin 1000 kuasa kuda (hp) daripada pembekal Serbia. Kononnya ia boleh mencapai sehingga 1100 hp, tetapi pada kereta kebal tersebut hanya dinyatakan untuk 1,000 hp sahaja. Bahagian atas badan (hull) PT-16 ini dilindungi oleh  panel perisai komposit applique, manakala bahagian bawah dilindungi oleh skirt getah. 

RWS - Remote Weapon System yang mungkin juga berfungsi untuk penglihatan komander
Turet dilengkapi dengan Remote Weapon Station  (RWS) dan sistem sensor baru. RWS bersenjatakan mesingan dan mungkin dwi fungsi sebagai penglihatan komander.  

Komander sekurang-kurangnya tidak disediakan dengan penglihatan yang berasingan dan seolah tiada kopula untuk komander, tetapi lebih kepada beberapa blok penglihatan bersepadu ke dalam bumbung turet. 
.
Sistem sensor terdiri daripada sekurang-kurangnya dua modul, satu pada setiap sisi turet hadapan. Setiap modul mengandungi tiga unit sensor. Unit-unit ini mungkin kamera atau sensor laser amaran. 

Dengan kelahiran PT-16 ini adakah Poland mampu membawa kereta kebal ini menembusi pasaran dunia yang sekian lama dikuasai oleh Amerika, Jerman, Russia dan beberapa negara pengeluar yang lain, namun begitu Poland boleh menawarkan PT-16 ini sebagai kit modifikasi untuk negara-negara yang memiliki MBT T-72 sebagai usaha untuk memodenkan angkatan MBT mereka.

Malaysia dikatakan telah menunjuk minat mengenai kereta kebal baru PT-16 ini, mungkin untuk upgradekan PT91M. Apa pun ia tertakluk kepada bajet 2017 untuk ATM.

sumber 
Defence-blog.com

No comments: