Sunday, November 14, 2010

TENGGELAMNYA HMS PRINCE OF WALES


Battleship HMS Prince Of Wales
HMS Prince of Wales dengan nombor penannya 53 merupakan sebuah Kapal perang (battleship) seberat 35000 tan dari kelas King George V, Tentera Laut diraja British (Royal Navy).

Dibina di Cammell Laird shipyard di Birkenhead, England. Di tauliahkan pada 19 Januari 1941 dibawah pimpinan Kapten John Leach tetapi siap sepenuhnya pada 31 march tahun tersebut. merupakan antara kapal perang kebanggaan pihak British.

Mempunyai sejarah perkhidmatan yang singkat tetapi menarik antaranya pertembungan dengan Kapal Perang (Battleship) Jerman , Bismarck yang menyaksikan HMS Hood karam dalam pertempuran tersebut. 

Prince of Wales sendiri mengalami kerosakan teruk setelah dihujani tujuh tembakan dari Bismarck tetapi ia juga berhasil merosakkan Bismarck apabila tiga tembakannya mengenai bilik Dynamo, memusnahkan bahagian minyak dan aircraft catapult.

Ia kembali ke pelabuhan HM Dockyard, Rosyth untuk dibaiki selama enam minggu.


Pertempuran dengan Battleship Jerman -Bismarck

Pada bulan Ogos, HMS Prince of Wales ditugaskan membawa perdana menteri British pada waktu itu Winston Churchill ke Stesen Naval Argentia, Newfoundland dalam satu pertemuan rahsia dengan presiden Amerika Syarikat Franklin D. Roosevelt.




Pertemuan Winston Churchill dengan Franklin D Roosevelt di Newfoundland

Pada 25 Oktober 1941, Prince of Wales telah diarahkan ke Singapura bersama dengan HMS Repulse dan dua buah kapal Pembinasa HMS Electra dan HMS Express sebagai pasukan Force Z. Kemudian ia dijadikan sebagai kapal Pemerintah (flag ship) bagi Armada Timur di bawah pimpinan Admiral Sir Tom Phillips.

Kumpulan Force Z ini tiba di Singapura pada awal bulan Disember 1941. Sebuah kapal pengangkut pesawat baru iaitu HMS Indomitable yang dijadualkan untuk menyertai Force Z tidak dapat berbuat demikian kerana masih lagi dibaiki di Jamaica.

Adalah menjadi harapan dengan kehadiran angkatan Force Z yang diketui oleh HMS Prince Of Wales ke Singapura akan menyebabkan Pihak Imperial Jepun akan berfikir dua kali untuk melakukan serangan keatas Malaya (Malaysia) dan Singapura. Pihak British percaya dengan kemampuan kapal ini dapat menangani mana - mana kapal perang Jepun yang ada.


HMS Repulse dan HMS Prince Of Wales meninggalkan Singapura untuk memberi kejutan kepada Jepun.

Tetapi sebenarnya pihak Jepun masih mempunyai sebuah Kapal perang (battleship) yang lebih hebat , besar serta mempunyai kelajuan yang sama dengan Prince Of Wales iaitu Kiko Yamato.

Kewujudannya tidak disedari oleh pihak British kerana tahap kerahsiaan Jepun yang tinggi menyebabkan kewujudanya tidak terdedah.

Selepas mendapat berita mengenai serangan Jepun keatas Malaya (Malaysia). Pada petang 8 Disember 1941, Admiral Phillips mengetuai armada Force Z yang terdiri dari Prince Of Wales, Repulse serta 4 kapal pembinasa Electra, Express, Vempire dan Tenedos belayar keluar dari Singapura untuk memberi kejutan kepada Kapal perang Jepun di lautan Teluk Siam.

Bagaimanapun Armada ini tidak diringi oleh Kapal pengangkut Pesawat yang boleh memberi perlindungan dari sebarang serangan udara.

Admiral Philips tahu bahawa RAF (Royal Air Force)di darat tidak mampu melindungi ruang udara armadanya kerana RAF hanya dilengkapi dengan sejumlah kecil pesawat pejuang yang berusia.

Beliau memilih untuk meneruskan pelayaran ini kerana menyangkakan tentera Jepun tidak akan beroperasi jauh dari daratan serta berpendapat kapalnya kebal dari serangan udara pihak musuh.

Ini kerana berdasarkan fakta bahawa tiada sebuah pun kapal laut besar yang pernah ditenggelamkan oleh serangan udara.

Pada 9 Disember, Armada Force Z telah melepasi Pulau Anamba di sebelah timur dan mengubah haluan ke 345 darjah. Armada ini telah berjaya dikesan oleh kapal selam Jepun I-65 pada petang 9 Disember dan ini tidak disedari oleh Phillips.



Pesawat pengebom Mitsubishi G3M Nell


Pesawat Pengebom Mitsubishi G4M Betty

Laporan daripada kapal selam Jepun telah mengesahkan akan kehadiran armada British ini telah sampai Ibu pejabat flotila udara ke 22 dua jam kemudian.

Pada waktu itu semua pesawat sedang dipasang dengan bomb untuk serangan ke atas pelabuhan Singapura terpaksa ditukar serta merta kepada torpedo dan mengambil masa sebelum ianya selesai.

Admiral Phillips menyedari bahawa armadanya telah dikesan hasil dari kesilapan pesawat pengintip Jepun yang mengugurkan cahaya api keatas sebuah kapal kruizer Jepun 'Chokai' yang disangkanya Prince Of Wales. Hal ini telah menyebabkan Phillips mengambil keputusan membatalkan operasi dan berpatah balik ke Singapura.

Semasa perjalanan ke Singapura mereka sekali lagi dikesan oleh kapal selam Jepun I-58 dan laporan telah dihantar ke Flotila udara ke 22 Jepun mengesahkan kedudukan Armada Force Z iaitu berhampiran dengan perairan Kuantan.



Gambar diambil dari pesawat Jepun HMS Repulse terkena serangan bom

Pada 10 Disember 1941, 11.40 armada Force Z telah di serang oleh pesawat pengebom sederhana dua enjin, Jepun Mitsubishi G3M Nell dan Mitsubishi G4M Betty .

Sebanyak 86 buah pesawat pengebom terlibat dalam serangan ini. HMS Repulse merupakan yang pertama tenggelam setelah mengalami kerosakan teruk akibat dari 4 hentaman torpedo yang dilancarkan.


asap tebal menyelubungi HMS Repulse dan HMS Prince Of Wales

Prince Of Wales juga menerima nasib yang sama dengan Repulse apabila terkena hentaman torpedo yang dilancarkan dan mengalami kerosakan dibahagian propeler serta dimasuki air. beberapa biji bom yang di gugurkan juga telah mengenai bahagian dek. 

Walaupun mengalami kerosakan teruk Prince Of Wales masih mampu melakukan tembakan terhadap pesawat pengebom Jepun. Arahan untuk meninggalkan kapal telah diberi dan pada waktu 13:18, ia tenggelam meninggalkan anak kapal yang masih hidup dan diselamatkan oleh HMS Express.



Anak kapal Prince Of Wales diselamatkan oleh HMS Express

Pihak British telah menerima kekalahan yang teruk dalam pertempuran ini dengan kehilangan sebuah kapal perang (Battleship), kapal perang Kruizer dan 840 kemalangan jiwa manakala dipihak Jepun hanya kehilangan 3 pesawat pengebom dan 2 pesawat peninjau, 28 buah buah pesawat lagi rosak dan 18 kemalangan jiwa.

2 comments:

Ahmad Izzuddin said...

hebat..entry yang menarik kali ini..! Semangat menulis saudara masih ada walaupun follower sedikit..

thumbs up...

GG said...

Arigatogazaimasu . . Gud info about history