Friday, June 12, 2015

RADAR PENGAWASAN UDARA SABER M60

Radar Saber M60
Saber-M60 adalah radar tiga dimensi Pulse-Doppler  yang menggabungkan teknologi paling maju untuk mengesan, secara serentak, sehingga 60 sasaran terbang di atas kawasan yang dilindungi.

Antara kemampuan radar ini ialah dapat mengelaskan jenis pesawat yang di anggap sebagai kawan atau lawan, serta mengenal pasti jenis pesawat sayap kaku atau berputar.

Sistem pengesanan Saber-M60  mampu mengesan sasaran dalam radius sehingga 60 km dan ketinggian sehingga 5,000 meter. Radar ini  merupakan alat yang berkesan untuk carian dan mengawasi sasaran udara pada altitud yang rendah, merupakan sasaran terbaik kepada meriam anti- pesawat.

Radar Saber-M60 mudah dipasang dan dioperasikan oleh hanya tiga lelaki dalam masa 15 minit. Teguh dan fleksibel, antena L-Band yang direka khas untuk pengangkutan dan pemasangan dalam mana-mana jenis kawasan, walaupun dalam keadaan cuaca yang buruk.

Hanya dipasang oleh 3 anggota sahaja
Radar Saber ini adalah projek Tentera Brazil, dengan objektif untuk membangunkan radar pertahanan udara 100% berasaskan teknologi Brazil .  

Mereka sedang dibangunkan oleh CTEx (Pusat Teknologi Ketenteraan) dan OrbiSat, sebuah syarikat tempatan, dengan dana dari Kementerian Sains dan Teknologi Brazil.

Sistem radar ini adalah unik kerana ia boleh disepadukan ke dalam sistem senjata atau senjata anti-pesawat yang berasaskan peluru berpandu. 

 

No comments: