Monday, April 23, 2018

LOI VL MICA UNTUK LCS DI TANDATANGANI

Peluru berpandu VL-MICA dari MBDA
KUALA LUMPUR: Satu daripada Letter Of Intent (LOI) yang diserahkan pada 18 April di DSA 2018, adalah untuk peluru berpandu VL MICA permukaan-ke-udara oleh MBDA.

MICA dibeli untuk melengkapkan LCS, sudah tentu. Tidak seperti NSM, ini bukan kontrak, walaupun ia mungkin akan diberikan tidak lama lagi.

Seperti yang telah saya nyatakan sebelum ini, MBDA telah dikontrak oleh BNS untuk membekalkan pelancar dan peralatan yang berkaitan walaupun bukan peluru berpandu. Semua senjata untuk LCS - dari senjata api ke peluru berpandu - adalah "kelengkapan peralatan kerajaan" yang akan dibekalkan terus kepada BNS sebaik sahaja kontrak telah diberikan.  


Oleh itu, kerajaan (melalui Kementerian Pertahanan) yang menandatangani kontrak dan LOI untuk peluru berpandu - NSM dan MICA - dengan Kongsberg dan MBDA.

Bagi kos dan bilangan peluru berpandu MICA yang akan diperoleh, saya belum lagi mengesahkannya. Bagaimanapun, kerana enam LCS masing-masing dikatakan mempunyai 16 peluncur, kita boleh menganggap sekurang-kurangnya 100 peluru berpandu akan diperolehi. Ia juga mungkin bahawa kedua-dua versi RF dan IR peluru itu akan dibeli.

Bagaimanapun, dari skema LCS seperti yang ditunjukkan oleh BNS di DSA 2018, MD berpendapat bahawa mereka boleh dimuatkan peluru berpandu Aster 15 atau 30 untuk mengikuti kapal, jika dana sudah tentu tersedia. 

Skematik menunjukkan pelancar A-35 di LCS menembusi hanya satu dek dengan sekurang-kurangnya tiga geladak di bawah. Sudah tentu mereka perlu mengubah reka bentuk keseluruhan kawasan bow jika mereka melakukan ini tetapi Malaysian Defence (MD) tidak fikir ia tidak dapat dibatalkan atau mahal. Bahagian mahal tentu saja peluru berpandu itu sendiri!

Menukar enam LCS pertama untuk Asters bagaimanapun akan agak mahal kerana mereka perlu mengubah sekurang-kurangnya dua dek sekurang-kurangnya. 

sumber : Malaysian Defence

 
 

No comments: