Tuesday, April 17, 2018

DSA 2018 - BOUSTEAD PAMERKAN DUA REKAAN KAPAL KONSEP BARU

Boustead Heavy Industry Corporation Malaysia (BHIC) menunjukkan dua model rekabentuk kapal konsep baru, Batch kedua New Generation Patrol Vessel (NGPV) dan Revolusion Littoral Mission Ship (RLMS).      
 
Konsep baru NGPV batch 2 dari BHIC




















Kedua-dua kapal itu disasarkan untuk memenuhi matlamat yang ditetapkan dalam pelan transformasi Tentera Laut Diraja Malaysia (RMN) 15 hingga 5, yang bertujuan untuk mengurangkan bilangan kelas kapal yang dikendalikan dari jumlah semasa 15 hingga hanya lima kelas kapal.

Batch pertama NGPV,  Kelas Kedah di bina oleh BHIC berdasarkan rekabentuk MEKO 100 dan ditauliah dalam TLDM pada 2006.

NGPV batch pertama - kelas Kedah
NGPV batch kedua juga akan terus menggunakan hull MEKO 100  yang mana BHIC mempunyai lesen IP tetapi struktur kapal akan diubah suai untuk menyediakan radar cross section profile yang lebih rendah. 

Menurut BHIC, pihak TLDM memerlukan sebanyak 12 kapal yang akan diberi peranan melakukan rondaan penguatkuasaan maritim dan Zon Ekonomi Ekslusif (EEZ) yang mencakupi penangkapan ikan secara haram, cetak rompak dan serangan seaborne lintas sempadan dari kumpulan bersenjata di Filipina.

Ini bermakna anggapan bahawa kapal generasi baru ini akan dilengkapi dengan sistem persenjataan yang canggih seperti peluru berpandu anti permukaan dan anti udara ternyata meleset. Dengan hanya meriam utama 57mm dan meriam 30mm dibelakang menjadikan anggaran harga NGPV batch kedua kurang dari RM500 juta (USD 128 juta) sebuah.

rekaan konsep baru LMS dari BHIC
Manakala konsep reka bentuk Kapal RLMS (Revolusion Littoral Mission Ship)  adalah cadangan BHIC berdasarkan empat Kapal Misi Littoral yang akan dibina oleh BHIC dan China Shipbuilding & Offshore International Co (CSOC) dan reka bentuk BHIC sendiri hasil dari perbincangan dengan TLDM, sebagai keperluan operasional dan misi untuk LMS selepas batch pertama memasuki perkhidmatan.

Digelar Kapal Misi Littoral Revolusioner, ia mungkin sedikit lebih panjang daripada LMS yang direka khas oleh China. Tambahan pula, ia mungkin mempunyai berat dalam urutan 750 tan, berbanding dengan 710 tan untuk empat unit batch asal LMS yang ditempah.

Model itu menggambarkan sebuah kapal dengan dek penerbangan tegar tetapi tidak ada hanggar, dan RHIBs yang di lancarkan disampingan  kapal  bukannya di buritan kapal. Dek penyimpanan di bawah dek penerbangan boleh menampung beberapa kontainer.

Persenjataan maksimum akan menjadi meriam 40mm, berbanding dengan 30mm RWS dipasang pada LMS asal.


rekabentuk LMS dari China untuk TLDM
Walau bagaimanapun, konfigurasi tepat LMS susulan ini bergantung sepenuhnya kepada keperluan TLDM, FAdm Ir. Hairutdon Ayob, ketua program LMS, memberitahu Shephard.

Walau bagaimanapun, dengan jelas, LMS Revolusi adalah reka bentuk Malaysia yang lebih unik, dan mungkin akan mencampurkan subsistem Barat dengan subsistem dari China, dan bukannya seluruh subsistem dan persenjataan dari China pada empat kapal LMS pertama.


Di bawah rancangan '15-ke-5 ', TLDM memerlukan 18 kapal LMS secara menyeluruh. Sebanyak 14 lagi akan dibina oleh BHIC di Malaysia, walaupun TLDM juga mempunyai pilihan untuk membina beberapa tambahan dalam konfigurasi yang sama seperti kuartet pertama.

Ayob berkata matlamatnya adalah untuk mula memperkenalkan LMS (next generation) pada tahun 2022, tahun selepas pengambilan kapal ke 3 dan 4 dalam kumpulan pertama LMS. Beliau berkata ini akan memastikan pembinaan berterusan di limbungan kapal Lumut syarikatnya.
 

sumber : Shephard & Monch publishing group 

 

No comments: