Wednesday, April 18, 2018

DSA 2018 - DEFTECH PROMOSIKAN SARP UGV UNTUK ANGKATAN BERSENJATA MALAYSIA

SARP UGV Buatan Turki
Dihasilkan secara bersama oleh syarikat-syarikat Turki Aselsan dan Katmerciler, SARP UGV sedang dipromosikan ke Angkatan Khas Malaysia oleh kontraktor tempatan Deftech semasa pameran DSA 2018 di Kuala Lumpur.

Menurut Deftech, SARP UGV terutama didedikasikan untuk misi peperangan di bandar dalam menyokong Polis Malaysia dan Pasukan Khas Tentera.
 
UGV SAR terutamanya terdiri daripada Stesen Senjata Kawalan Jauh Aselsan SARP dan UKmer UGV Katmerciler.

UKAP dikuasakan oleh bateri tunggal yang menyediakan sehingga 5 jam waktu operasi. Ia mempunyai berat kosong 1000 kg dan muatan maksimum sebanyak 2 tan. Trek terdiri daripada getah dan keluli aloi. UGV mempunyai kelajuan maksimum 17 km / j. 

Setelah diintegrasikan pada platform UGV, turet SARP membolehkan pengendali untuk menjauhkan diri dari zon berbahaya. Keupayaan komunikasi selamat, sulit dan komunikasi bebas dari jamming membolehkan sistem ini dapat dikendalikan di tempat kawalan jauh dari infrastruktur kritikal. 

SARP tanpa wayar adalah stesen senjata stabil yang dikendalikan dari jauh yang menggabungkan keupayaan peninjauan ketepatan tinggi dengan kuasa tembakan yang sangat baik, boleh dipasang dengan mesingan 12.7 mm, mesingan 7.62 mm, atau pelancar bom tangan automatik 40 mm.

sumber : armyrecognition

 

1 comment:

Dein said...

Sgt2 sesuai utk peperangan bandar...tak perlu la mendedahkan aset2 tentera bernilai tinggi utk jadi sasaran empuk pihak musuh..