Monday, April 9, 2018

MBT ALTAY TARGET PASARAN ASIA TENGAH, ASIA DAN EROPAH BARAT

kereta kebal Altay komponen buatan tempatan kecuali bahagian Enjinnya

Menteri Pertahanan Nasional, Nurettin Canikli, berkata Altay, yang kini sedang dalam pembangunan, menarik perhatian ramai dari pembeli antarabangsa, terutamanya dari Timur Tengah, Asia dan Eropah Barat.  

Bercakap kepada sekumpulan wartawan, Menteri Canikli berkata eksport pertahanan Turki menyaksikan pertumbuhan stabil pada 2017, mencapai USD $ 1.74 bilion. 

Beliau juga mengesahkan menerima beberapa tawaran untuk menghasilkan Altay dan menyatakan bahawa mereka sedang dinilai. Canikli berkata bahawa kerajaan melihat kriteria yang berbeza sebelum menyerahkan projek itu kepada pembida terbaik. Ianya tidak tertumpu pada mana-mana individu atau kumpulan tertentu dan sedang dilaksanakan secara terbuka. 

Laporan terdahulu mencadangkan tiga firma, Otokar, Sistem Pertahanan FNSS, dan Industri Automotif BMC and Trade Inc., telah mengemukakan cadangan mereka untuk menjad pengeluar massa Altay. 

Menteri itu berkata Altay akan benar-benar asli, dengan pengeluaran besar-besaran kemungkinan akan bermula pada akhir 2019 atau awal 2020. Dia menambah bahawa Turki terbuka untuk mengeksport pelbagai jenis senjata yang dibangunkan di negara ini. 

"Kami melakukan kajian pasaran di negara-negara yang berbeza. Terdapat permintaan yang serius untuk howitzer kami sendiri, Fırtına (Ribut), Altay MBT dan beberapa sistem senjata lain," katanya

Canikli memberitahu bahawa kementerian telah mengadakan kajian berasingan untuk enjin Altay, kontrak yang akan diberikan dalam bidaan berasingan.

"Produk itu, bagaimanapun, akan menjadi satu bahagian enjin. Satu-satunya masalah dalam membuat Altay tidak sepenuhnya asli, tidak ada masalah dengan komponen lain," katanya.

Undersecretariat untuk Pertahanan Industri (SSM) sebelum ini mengumumkan bahawa lima syarikat, termasuk BMC,  Figes Physics and Geometri Perkhidmatan Simulasi Komputer Perdagangan, Istanbul Maritime Shipbuilding Industry and Trade Inc., Turkish Aerospace Industries (TAI) Engine Industry Inc. dan TÜMOSAN Engine and Tractor Industry Inc., membuat tawaran untuk Projek Pembangunan Enjin Kereta kebal Altay.

Turki kelihatan memuktamadkan kontrak untuk membina 500 unit (250 pilihan) dalam tempoh maksimum tiga bulan.


Altay adalah MBT generasi ketiga dan program pengembangan mbt asli buatan Turki yang pertama. Kereta kebal ini dinamakan bersempena nama General Fahrettin Altay, yang memerintahkan Kor Cavalry ke-5 semasa Perang Kemerdekaan Turki.


 Sumber : Daily Sabah
  

No comments: