Tuesday, April 24, 2018

DSA 2018 - MALAYSIA BELI HOWITZER LG1 105MM

Meriam ringan LG1 Mark III 105mm dari Nexter
Nexter mengumumkan di DSA 2018 di Kuala Lumpur pada 19 April lalu bahawa tentera Malaysia memesan 18 sistem artileri LG1 mark III 105mm, yang dijadualkan untuk penghantaran antara November 2019 dan Februari 2020. Ini termaktub didalam perancangan perolehan ATM dari budget 2018.
 
Perjanjian itu juga termasuk pembelian peluru 105mm jarak jauh ERG3. 

Senjata ini akan dikendalikan oleh Rejimen pertama Artileri Diraja (Para) Brigade Parachut Ke-10. Pembentukan angkatan udara elit ini, Tentera Malaysia bersedia untuk melaksanakan pergerakan cepat.

Tembakan laras L / 30 LG1 boleh mencapai jarak sehingga 17km dengan peluru jarak jauh, dan Nexter menerangkan sebagai meriam paling ringan dalam kategorinya di dunia. Ia dikendalikan oleh lima krew. Kadar kecepatan tembakan ialah 12 tembakan per minit.

LG1 diangkut menggunakan helikopter
Ia boleh ditarik oleh sebuah kenderaan ringan,  diangkut oleh sebuah helikopter seperti PUMA atau Bell 212, atau di turunkan dengan payung terjun oleh pesawat pengangkutan taktikal seperti C130 HERCULES. 
  
Beratnya hanya (1,650kg), membolehkan senjata itu digunakan di mana-mana teater operasi dari hutan ke gunung, tidak kira berapa kompleksnya keadaan.
 
Meriam LG1 di tunda dengan trak Tentera Belgium
Nexter mempunyai perkongsian rapat dengan ADS, salah satu syarikat pertahanan utama Malaysia, selama lapan tahun dan kontrak ini menandakan langkah seterusnya dalam kerjasama mereka: 


Sistem meriam LG1 105mm ini akan dipasang secara tempatan di kemudahan ADS berhampiran Gemas, Negeri Sembilan. ADS yakin inisiatif ini akan meningkatkan keupayaan diri dan kemampuan artileri tentera. Pakej ini juga termasuk peluru ERG3 jarak jauh, Komputer Ballistic BACARA dan Sistem kawalan tembakan Thales AS 4000.

LG1 kini digunakan oleh Belgium, Kanada, Colombia, Indonesia, Singapura dan Thailand.

Selepas kejayaan memasarkan LG1, Nexter sedang meninjau peluang-peluang lain di Malaysia, dengan syarikat itu menjangkakan membawa CAESAR 6x6 SPH ke negara akhir tahun ini, mungkin sekitar Julai, untuk di demonstrasikan kepada tentera.

Direktur pemasaran artileri di Nexter, Didier Rampal, berkata CAESAR boleh menjadi pelengkap kepada M109A5 yang mana Malaysia sedang menunggu dari AS.

Kedua-dua Thailand dan Indonesia mengendalikan CAESAR. Jika Malaysia memilih platform senjata yang sama, Nexter berkata ia bersedia untuk memindahkan teknologi ke Malaysia untuk pemasangan tempatan.


sumber : shephard & Monch Publishing Group



 

No comments: