Hawk 108 Tentera Udara Diraja Malaysia |
Pesawat tempur ringan Hawk dari BAE Systems merupakan pesawat jet latihan lanjutan satu enjin pihak British. Ia dikendalikan oleh dua orang juruterbang,
Mula
diterbangkan pada tahun 1974 sebagai Hawker Siddeley Hawk,
dan seterusnya pembinaanya diteruskan oleh syarikat pengganti,
masing-masing dari British Aerospace dan BAE Systems .
Ia telah digunakan dalam kapasiti latihan dan sebagai pesawat tempur yang berkos
rendah.
Pada
tahun 1964 Tentera Udara Diraja British menyatakan tentang keperluan (Air Staff Target (AST) 362) sebuah jet latihan yang baru dan pantas untuk
menggantikan pesawat latihan/tempur Folland Gnat T.1 dan pesawat Hawker Hunter T.7
Pada asalnya SEPECAT Jaguar dipilih untuk untuk peranan ini,
tetapi kemudiannya didapati
bahawa ianya menjadi terlalu kompleks
untuk pesawat ini dijadikan sebagai pesawat latihan pantas, dan hanya
sebilangan kecil versi dua tempat
duduk telah dibeli.
Oleh itu,
pada tahun 1968, Penerbangan Hawker Siddeley (HSA)
memulakan kajian untuk pesawat yang lebih mudah, pada mulanya sebagai projek
khas (SP) 117. Pasukan reka bentuk yang diketuai oleh Ralph Hooper.
Pesawat Hawk mula berkhidmat dengan tentera Udara DiRaja British
(RAF) pada tahun 1976, iaitu versi T1 sebagai pesawat latihan lanjutan.
.
RAF Hawk T1 Trainer |
.
Pesawat ini dilengkapi dengan Enjin Rolls Royce Turbomeca Adour 151
turbofan iaitu merupakan versi un-reheated , yang digunakan untuk pesawat
Jaguar GR3.
Hawk ini telah direka untuk bergerak dengan kelajuan mencapai Mach 0.88
di peringkat penerbangan dan 1.15 Mach dalam keadaan menjunam, sekali gus
membolehkan pelatih mendapat pengalaman penerbangan transonik sebelum beralih ke latihan
jet supersonik.
Hawk juga direka untuk membawa senjata pod centreline, seperti meriam
Aden 30 mm, dua pilon bawah sayap, dan sehingga empat hardpoints untuk peralatan
dan persenjataan yang sesuai.
Hawk 100/200
Hawk 209 Tentera Udara Indonesia |
Hawk 208 Tentera Udara Diraja Malaysia |
Semenjak
dari Hawk T1, pesawat tersebut telah mengalami beberapa perubahan atau evolusi
pada tahun-tahun seterusnya.
Terdapat
beberapa variasi telah keluarkan dan ditingkat upaya untuk kegunaan RAF sendiri
dan juga untuk tujuan ekspot.
Antaranya ialah Hawk T1A, Hawk 50, Hawk 60, Hawk
100, Hawk 120/Lift, Hawk 127 and 132, Hawk T2 (128), Hawk 165 & 200 and T45
Goshawk.
Hawk 200 adalah pesawat satu tempat duduk, pesawat tempur ringan pelbagai fungsi dengan penekanan kepada pertahanan udara, keunggulan udara, sokongan udara jarak dekat dan serangan darat.
Manakala hawk 100 pula pesawat latihan dua
tempat duduk dengan sistem avionik tambahan, sistem inframerah
pandangan hadapan, sayap yang direkabentuk semula dan HOTAS (kokpit pesawat tempur
yang moden).
Malaysia
menempah sejumlah
pesawat Hawk variasi 100/200 iaitu sepuluh "Hawk 108" dan lapan belas "Hawk 208" pada akhir tahun
1990, yang telah dihantar dari tahun 1993 hingga 1995.
Pembelian ini
dibuat bagi menggantikan pesawat Tornado yang telah dibatal pembeliannya. Hawk 208 adalah Hawk pertama yang dijual dengan kemampuan mengisi minyak diudara dan mempunyai
pod misil dihujung sayap.
Manakala
Indonesia telah menempah sejumlah 8 buah “Hawk 109” untuk latihan dan 32 buah “Hawk
209” pesawat tempur ringan pelbagai fungsi.
Pesawat Hawk juga
tidak terkecuali dari mengalami beberapa masalah kegagalan teknikal hingga
menyebabkan kemalangan. Dibawah adalah kronologi pesawat Hawk yang terlibat dalam kemalangan/terhempas semasa
penerbangan
·
02jul86
ZG200 Hawk
200 British Aerospace.
·
24feb96
1060 Hawk
102 Abu Dhabi (U. A. E Air Force).
·
18jun96
M40-03 Hawk
108 Malaysian Air Force.
·
23jul96
M40-10 Hawk
108 Malaysian Air Force.
·
10sep98
M40-36 Hawk
208 Malaysian Air Force.
·
18jul00
1059 Hawk 102
Abu Dhabi (U. A. E Air
Force).
·
18jul00
121
Hawk
203 Royal
Air Force of Oman.
·
19oct00
TT-104 Hawk
109 Indonesian
Air Force.
·
16feb01
1056 Hawk
102 Abu Dhabi (U. A. E Air Force)
16nov01
TT-0201 Hawk
209 Indonesian Air Force.
·
31jul02
1057 Hawk
102
Abu Dhabi (U. A. E
Air Force).
·
04sep02
M40-35 Hawk
208 Malaysian Air Force.
·
14may04
155202
CT-155 Canadian Armed Forces/NFTS.
·
22aug04
1064 Hawk
102 Abu Dhabi (U. A. E Air Force)
Produksi
Hawk masih dijalankan oleh United Kingdom (UK) dan INDIA di bawah HAL
Industries. Sebanyak 900 buah Hawk pelbagai variasi telah dioperasi oleh 18
buah negara.
No comments:
Post a Comment