Thursday, June 13, 2013

SUPER LYNX 300 ASW

South Afrika Super Lynx
Super Lynx adalah versi eksport helikopter Lynx dari AgustaWestland (dahulunya GKN Westland Helikopter). Tentera Laut Diraja UK dilengkapi dengan helikopter Lynx HMA Mark 8  dan Tentera UK dengan AH Mk 7 dan AH Mk 9 Lynx helikopter peninjau / serangan. 

Super Lynx telah ditempah oleh Jerman (tujuh) dan Korea Selatan (13) dan Jerman dan Denmark menaik taraf helikopter Lynx mereka untuk Super Lynx standard.  

Super Lynx yang pertama bagi Jerman telah dihantar pada bulan Julai 1999 (bagi perkhidmatan di atas kapal frigat Type 122 dan 123), Singapura pada bulan Disember 1999 dan Denmark pada November 2000.

.
Super Lynx Royal Navy dengan misil Sea Skua
Super Lynx 300 ASW / ASuW adalah generasi terbaru daripada AgustaWestland yang  akan membawa pelbagai peranan, pelbagai misi maritim dan juga sebagai pesawat utiliti.

Super Lynx 300 telah ditempah oleh Malaysia (enam), Afrika Selatan (empat untuk Valour Kelas Meko A-100 kapal frigat), Oman (16) dan Thailand (dua).

Tentera Laut Malaysia adalah negara pertama untuk menerima Super Lynx 300 pada September 2003 dan kesemua enam telah dihantar pada bulan Julai 2004. Helikopter Super Lynx ini telah dioperasikan diatas geladak kapal Frigat RMN iaitu Kelas Jebat dan juga diatas kapal NGPV kelas Kedah. 
.
Tentera Udara Diraja Oman menerima Super Lynx 300 pertama pada Jun 2004. Tentera Laut Diraja Thailand juga telah terima dua buah helikopter ini yang dihantar pada September 2004 dan memasuki perkhidmatan operasi pada Februari 2005. 

Manakala empat buah helikopter Super Lynx 300  telah dihantar untuk Tentera laut Afrika Selatan pada bulan Julai 2007 dan memasuki perkhidmatan pada Februari 2008.

Super Lynx Tentera Laut Di Raja Malaysia

Super Lynx mendarat di atas Hangar Kapal
 
Di atas kapal NGPV Kelas Kedah

Super Lynx 300 ini dipasang dengan enjin berkembar Rolls royce/LHTEC CTS800-4N  yang sangat hebat, baik, berprestasi tinggi dan berkeupayaan sebagai enjin tunggal serta berciri tahan lasak.

Selain itu ia juga dilengkapi sistem navigasi avionik dan komunikasi dari Thales UK, Smiths Aerospace untuk SDS-5000 sistem paparan kokpit dan Kesihatan dan Sistem Pemantauan Penggunaan (hums) serta Sensor Selex & Airbone Sistem (HIDAS) iaitu Sistem Bantuan pertahanan Bersepadu Helikopter.

Dengan menggunakan sistem Night Vision Goggle (NVG), kokpit serasi, sistem avionik yang sesuai dan pelbagai pilihan peralatan yang lain membolehkan pesawat ini  beroperasi siang/ malam dalam semua keadaan cuaca.

Selain itu ia mampu beroperasi untuk Taktikal (Anti Sub-Marine, Anti Permukaan), Mencari dan Menyelamat (SAR) , rondaan di Zon Ekonomi Ekslusif (ZEE) dengan sistem pengawasan yang komprehensif untuk mencari dan mengenal pasti kawan atau lawan, termasuk 360 ° radar, FLIR dan ESM serta misi sokongan Utiliti. 

Penerbangan helikopter Lynx akan dikendalikan oleh dua orang krew iaitu juruterbang dan penyelaras taktikal untuk peranan yang biasa, tetapi boleh dikonfigurasikan untuk operasi dua juruterbang bagi tujuan latihan. Kabin super Lynx mampu membawa sehingga 9 anggota dalam suatu masa.

Untuk sistem persenjataan Super Lynx membawa empat peluru berpandu Sea Skua. Jarak rangkaian kedua-dua radar pandu separuh-aktif peluru berpandu Sea Skua dan radar Seaspray mark 3000 adalah lebih kurang 25km, yang memberikan keupayaan stand-off untuk helikopter Lynx itu.
 
Sea Skua Torpedo
Tembakan peluru berpandu Sea Skua oleh TLDM Super Lynx
Selain dari peluru berpandu Sea skua, Super Lynx juga boleh di pasang mesingan berat .50 kaliber atau mesingan pelbagai guna 7.62mm yang ditenggekkan pada pintu masuk helikopter tersebut, 2 x  2.70mm roket pod CRV7, 8 x TOW ATGM dan juga  meriam pod Giat NC621 20 mm.
 
Super Lynx glass Kokpit
Enjin Rolls royce/LHTEC CTS800-4N

Hampir 18 buah negara telah menggunakan perkhidmatan Helikopter Lynx/Super Lynx dalam pelbagai versi didalam operasi maritim dan juga pelbagai gunaan yang lain. Ianya merupakan satu kejayaan besar bagi Agusta Westland  dan kerajaan Britian didalam pengeluaran/penghasilan Helikopter peninjau dan serangan.



 

No comments: