Wednesday, November 23, 2016

PROJEK PEMBINAAN SUKHOI SERVICE CENTRE, MALAYSIA ALAMI KELEWATAN

Sukhoi 30 MKM
PETALING JAYA: Pembinaan sebuah pusat perkhidmatan teknikal  bernilai RM 73 juta (STC) bagi penyenggaraan pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM di pengkalan udara TUDM Gong Kedak,Terengganu kurang memuaskan, menurut Laporan 2015 Ketua Audit Negara .

Laporan itu mendedahkan bahawa kemajuan pembinaan yang perlahan dalam tempoh 10 bulan pertama yang mengakibatkan pengambilalihan oleh sub-kontraktor yang dilantik pada 15 Jan tahun lepas.

 
"Kemajuan projek dalam tempoh 10 bulan pertama antara Mac dan Disember 2014, adalah kurang memuaskan kerana ia hanya mencapai kemajuan 3.3% berbanding sasaran 39.1% mengikut jadual kerja yang sebenar," kata laporan itu.


Pembinaan pusat itu adalah sebahagian daripada tanggungjawab Kerajaan di bawah program timbal balas bagi perolehan pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM yang merangkumi pengeluaran komponen pesawat dengan  Federal State Unitary Enterprise  (Rosoboronexport), Rusia.


Projek ini terdiri daripada sebuah bangunan hangar, ADZ bay, setor POL, AGSV / E garaj, tempat tinggal, perkhidmatan jalan, kawasan apron dan tapak perolehan peralatan khas.

Pusat teknikal  ini sepatutnya memastikan armada Sukhoi  akan sentiasa berada di tahap yang optimum untuk operasi dan tujuan latihan, kata laporan itu. 

2 Sukhoi 30 MKM di pengkalan Udara
Laporan itu bagaimanapun tidak mendedahkan sama ada atau tidak tahap avaialability armada  terjejas akibat kelewatan menyiapkan pusat. Ia telah direka untuk menjadi pusat kedua untuk penyelenggaraan dan amelioration (pengubahsuaian)  untuk 18 fleet yang kuat.

Kementerian Kewangan telah memilih Sharikat Pembenaan Setia Jaya Sdn Bhd (SPSJ) - melalui proses tender terhad - untuk kontrak bernilai RM71.49 juta daripada harga siling RM73 juta.

LOA telah diberikan kepada SPSJ pada 10 Mac 2014 walaupun kontrak itu secara rasmi ditandatangani pada 7 Julai, 2014. Tarikh akhir siap adalah 78 minggu dari 24 Mac 2014 hingga 20 Sep 2015.
 


Laporan itu menyatakan bahawa pelantikan kontraktor yang tidak berkelayakan dan kelemahan dari segi kewangan telah menjejaskan pelaksanaan dan kemajuan projek.

"The
Second Extension Time (EOT 2) telah diluluskan walaupun Certificate of Non Completion (CNC) telah dikeluarkan. Walau bagaimanapun, kerja-kerja pembinaan adalah memuaskan kecuali beberapa ketidakpatuhan, kekurangan, dan isu-isu yang memerlukan langkah yang sesuai untuk diambil tindakan

Laporan itu mencadangkan bahawa Kementerian Pertahanan perlu memastikan kontraktor dilantik berdasarkan pengalaman mereka, kelayakan dan keupayaan untuk melaksanakan projek itu.
 


sumber
The Star, Malaysian Defence 

No comments: