Sunday, April 2, 2017

IRAN PAMER KERETA KEBAL BARUNYA "KARRAR"

Kereta kebal Utama terbaru Iran "Karrar"

Pada Mac 2017, Kementerian Pertahanan Iran  (MoD) mengumumkan bahawa kereta kebal utama Karrar (MBT) memasuki pengeluaran besar-besaran.

Dalam satu kenyataan, Menteri Iran Pertahanan Brig. Jeneral Hossein Dehqan berkata: "Kereta kebal ini mampu bersaing dengan kereta-kereta kebal yang paling maju di dunia dalam tiga bidang utama:. Kuasa, ketepatan dan pergerakan, serta penyelenggaraan dan ketahanan di medan pertempuran"


Dehqan berkata kepada (Agensi Berita Fars) media tempatan bahawa Karrar adalah "dilengkapi dengan sistem kawalan kebakaran elektro-optik, laser rangefinder, komputer balistik dan memiliki keupayaan untuk menembak pada sasaran yang stabil dan mudah alih di siang dan malam."


Menteri Pertahanan Iran mengumumkan
MBT Karrar  pada bulan Februari, menyatakan bahawa Tentera Iran akan memperoleh Karrar yang dibina secara domestik sebagai ganti  T-90 Rusia yang akan diimport . Sputnik News melaporkan  bahawa Iran pada mulanya bertujuan untuk mendapatkan T-90SM.

Prototaip Karrar yang dicat dengan warna hitam dan kelabu
Penganalisis percaya (melalui Sputnik News) bahawa MBT Karrar  dibangunkan berdasarkan casis T-72, tetapi dengan mirroring turet - estetika sekurang-kurangnya - T-90SM, terutamanya dari segi bahan susun atur perisai reaktif letupan (ERA) . Menurut army Recognition bahawa Karrar bersenjatakan dengan meriam utama 125 mm dan mesingan 12.7 mm.  

Ia juga mampu menembak peluru berpandu anti-kereta kebal berpandu (ATGM). butiran lain, seperti enjin dan suite perlindungan diri (aktif atau pasif), tidak diketahui.

sumber : Quwa.org 
 

No comments: