Monday, September 25, 2017

QATAR SETUJU BELI 24 UNIT PESAWAT EUROFIGHTER TYPHOON

Pesawat Typhoon Spain
Setiausaha Pertahanan British, Michael Fallon dan rakannya dari Qatar, Dr. Khalid bin Mohammed Al-Atttiyah, pada 17 September 2017 telah menandatangani surat niat (LOI) yang akan melihat pengeluar pesawat BAE System menyediakan 24 jet Eurofighter Typhoon dan peralatan sokongan yang bernilai berbilion dolar.

Kedua-dua menteri pertahanan "menandatangani LOI (Letter Of Intent) pagi ini di Kementerian Pertahanan yang selain memperkukuhkan kerjasama dan komitmen yang berterusan antara kedua-dua negara dalam bidang ketenteraan dan teknikal, juga meletakkan asas bagi niat Qatar untuk mendapatkan 24 pesawat Eurofighter Typhoon yang maju dan keupayaan sokongan  ", kata Kementerian Pertahanan Qatar dalam satu kenyataan rasmi.

"LOI akan memajukan lagi kemampuan Negara Qatar untuk usaha berterusannya dalam memerangi keganasan dan ekstremisme ganas di rantau ini," menurut kenyataan tersebut.


Angkatan Udara Qatar mula menilai Typhoon, bersama Boeing F / A-18E / F Super Hornet, McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle, Dassault Rafale, dan Lockheed Martin F-35 Lightning II, pada Januari 2011 untuk menggantikan armada Dassault Mirage 2000-5s yang dimamah usia.

Qatar merupakan negara Timur tengah yang keempat memilih Typhoon setelah Arab Saudi (72), Kuwait (28) dan Oman (12). 

Qatar nampaknya telah berbelanja besar untuk pertahanan udaranya, dimana sebelum ini ia telah memesan sebanyak 36 unit pesawat F-15 Eagle keluaran Boeing dan 18 unit pesawat Dassault Rafale C dari Perancis.

sumber : airrecognition.com 

No comments: