Wednesday, November 22, 2017

MALAYSIA DILAPORKAN SEDANG MEMIKIRKAN PENGGUNAAN PESAWAT PEJUANG RINGAN

Pesawat Pejuang ringan pelbagai peranan
IHS Jane's DefenceWeekly melaporkan bahawa Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sedang mempertimbangkan pilihan pesawat pejuang ringan pelbagai peranan untuk dilengkapkan bersama armada pesawat pejuang enjin berkembar kelas sederhana dan beratnya, iaitu F / A-18D dan Su-30MKM.

"TUDM memandang keupayaannya untuk 15 tahun ke depan, dan sejauh mana kami dapat memenuhi keperluan kami," kata IHS Jane yang memetik kata seorang pegawai Malaysia, yang menambah, "Sebagai sebahagian daripada rancangan keupayaan masa depan kami, kami sedang mencari LCA (Light Combat Aircraft) baru yang akan mempunyai kemampuan serangan udara ke udara dan udara ke darat yang lengkap. "

Terdahulu pada tahun 2017, TUDM mengeluarkan tawaran untuk keperluan aktif 18 pejuang pelbagai peranan generasi akan datang untuk menggantikan MiG-29 yang semakin dimamah usia.

Hasilnya Saab, BAE Systems dan Dassault telah melobi pesawat masing-masing Gripen, Typhoon dan Rafale, tetapi kekangan fiskal mendorong Kuala Lumpur untuk menangguhkan program tersebut. 

Sekiranya pihak TUDM mengeluarkan tawaran untuk pesawat pejuang ringan, ianya tentu akan menarik penyertaan seperti Rusia, China dan Pakistan dengan MiG-35, J-10 dan L-15B serta JF-17 masing-masing. Kemungkinan juga Korea Selatan dengan TA/FA-50.

Jika berita yang dinyatakan oleh IHS jane's benar, kemungkinan untuk pihak TUDM memiliki pesawat pejuang ringan pelbagai peranan bakal menjadi kenyataan dan pesawat jenis apakah yang menjadi pilihan masih lagi menjadi tanda tanya, tetapi semua ini akan bergantung kepada sumber kewangan negara. 

sumber : Quwa.org 

 

No comments: