Wednesday, November 22, 2017

TUDM TUBUH PASUKAN UNTUK NILAI PESAWAT MPA

Pesawat MPA model ATR-72MP tentera laut Turki
BANGKOK: Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) akan menubuhkan sebuah pasukan teknikal untuk menilai beberapa jenis pesawat rondaan maritim (MPA) berikutan kelulusan kerajaan pembelian pesawat pengawasan seperti yang diumumkan pada Belanjawan 2018 baru-baru ini.

Menurut Panglima TUDM, Gen Tan Sri Affendi Buang, pasukan teknikal akan menganalisis beberapa aspek pesawat penumpang dan memilih pilihan terbaik yang sesuai dengan keperluan TUDM.


Selain keupayaan pesawat itu, pasukan itu akan menilai fungsi lain pesawat, termasuk aspek sokongan dan sama ada ia (pesawat) boleh bekerjasama dengan industri tempatan.

Beliau berkata kerajaan, seperti yang diumumkan dalam bajet, telah meluluskan pemerolehan empat MPA selaras dengan keperluan minimum TUDM, tetapi jumlah pesawat itu boleh ditambah pada masa depan, bergantung kepada kemampuan kewangan kerajaan.

Affendi berkata pembelian pesawat itu akan meningkatkan keupayaan pasukan udara untuk melindungi sempadan maritim negara dan menangkis sebarang pencerobohan.
 


Pada masa ini, kedaulatan maritim negara ditangani oleh tiga pesawat Beechcraft B200 TUDM, dan pesawat dari agensi lain. 

Walaupun MPA akan dikendalikan oleh TUDM, misi berbilang spektrum pesawat juga terdiri daripada operasi tentera laut seperti Anti-Submarine Warfare (ASW), yang menjadikannya penting untuk mendapat output dari pegawai tentera laut dalam pasukan penilaian.
Menurut Affendi selain ASW dan pengawasan maritim, MPA juga perlu melakukan misi seperti Search And Rescue (SAR) dan Intelligence Electronic (ELINT).

Antara pesaing untuk memenuhi keperluan MPA TUDM termasuklah
C295 Airbus Defence Space, CN235 PT Dirgantara, Indonesia, Leonardo's ATR72 dan P-8 Poseidon yang digunakan oleh Amerika Syarikat dan angkatan bersenjata Australia. 

Mengenai tawaran oleh Kerajaan Jepun untuk memindahkan pesawat pengawasan maritim Kawasaki P-1 ke Malaysia secara percuma, Affendi berkata pasukan teknikal TUDM baru sahaja meninggalkan negara untuk menilai tawaran itu. 

Beliau menyatakan bahawa pesawat Kawasaki P-1 telah beroperasi selama lebih dari 30 tahun dan mendekati akhir kitaran hayatnya.

"Pesawat ini tidak dikilangkan lagi oleh OEM (Pengeluar Peralatan Asal). Kami tidak akan membeli pesawat yang sudah lupus ... itu sistem lama, "katanya.  


sumber : Bernama



No comments: