Tuesday, February 13, 2018

AK-12 RIFAL TEMPUR BARU KELUARAN KALASHNIKOV

Senjata baru dari Kalashnikov AK-12

Kalashnikov Concern (Izhmash) telah melancarkan pengeluaran siri senapang tempur baru AK-12. Kementerian Pertahanan Rusia akan mendapat kumpulan pertama menjelang akhir tahun ini, kata Ketua Pegawai Eksekutif Rostec, Sergey Chemezov.

Rifal ini di reka berdasarkan model asas AK-400 bertujuan untuk menggantikan generasi sebelumnya Kalashnikov AK-74 senapang serangan dalam perkhidmatan tentera Rusia dan pasukan bersenjata kerajaan Rusia lain.

Senjata baru ini direka untuk menawarkan ketepatan yang lebih baik dalam semua keadaan, boleh dipasang dengan alatan tambahan seperti peralatan penglihatan dan bayonet, dan boleh membawa peluncur bom tangan 40 mm di bawah laras.
 
AK-12 mempunyai berat 3.2 kg, panjang 940 mm (730 mm dengan stok yang dilipat), kadar penembakan 650 rds / min, halaju samaran 900 m / s, dan jarak tembakan maksimum 1,000 m.

Pengilang senjata api Rusia terbesar, Izhmash melancarkan pada bulan Februari 2012 sebagai prototaip senapang tempur Kalashnikov AK-12 yang baru dengan penambahbaikan dari segi ergonomik dan kelenturan taktikalnya.

Rifal tempur baru, digelar AK-12, sedang direka sebagai platform asas untuk pembangunan hampir 20 modifikasi senjata yang berbeza.

Rifal AK-12 ini dipamerkan buat kali pertama kepada orang ramai pada bulan Jun 2012 di pameran pertahanan di Moscow, Technologies Engineer 2012. 

sumber : bussinessinsider 

No comments: