Wednesday, February 28, 2018

BRAZIL BELI LPH HMS OCEAN DARI BRITIAN

Kapal Pengangkut Pesawat/ Helikopter HMS Ocean
Kementerian Pertahanan UK (MOD) mengesahkan pada 19 Februari bahawa ia telah menjual platform pengangkut helikopter Tentera Laut Diraja Britian (LPH) HMS Ocean ke Brazil untuk $ 117 juta AS.

Babcock dan BAE Systems akan mengubahsuai HMS Ocean menjelang penghantarannya ke Brazil pada bulan Jun.

Ocean HMS telah ditugaskan pada tahun 1998. Sejak itu, Tentera Laut Diraja telah melakukan pelayaran 450,000 batu nautika menggunakan kapal pengangkut helikopter tersebut. Di bawah Tinjauan Strategik Pertahanan dan Keselamatan (SDSR) untuk 2015, UK memutuskan untuk menolak komisen HMS Ocean.


Tugas angkatan tentera laut HMS Ocean akan diambil alih oleh HMS Queen Elizabeth, yang juga akan berfungsi sebagai kapal flag ship Royal Navy. HMS Queen Elizabeth direka untuk mengekalkan kedua-dua pesawat sayap berputar dan sayap tetap (F-35B).


Jualan HMS Ocean dikelola oleh Pihak Berkuasa Penjualan Peralatan Pertahanan di bawah UK MoD.


Dengan anjakan sebanyak 22000 tan,
HMS Ocean  boleh membawa sehingga 18 helikopter bervariasi dari segi keupayaan dan saiz, merangkumi dari AW159- 6 tan sehingga Chinook CH-47D - 22 tan.

Direka untuk menyokong operasi amfibia, LPH ini juga boleh membawa 40 kenderaan bersama dengan kekuatan tentera marin sebanyak 830 orang .

Tentera Laut Brazil berhasrat untuk menggunakan
HMS Ocean sebagai aset operasi udara dan amfibia untuk pelbagai peranan, termasuk: kawalan kawasan maritim dan perlindungan laluan laut, bantuan kemanusiaan dan bencana, sokongan logistik dan operasi pengaman.

Selain Brazil, Turki adalah antara negara-negara yang dilaporkan berminat dengan
HMS Ocean.  

Sumber : Quwa

No comments: