Wednesday, March 21, 2018

SINGAPURA INTEGRASIKAN SISTEM ASTER 30 DENGAN PAYUNG PERTAHANAN UDARANYA

Sistem pertahanan udara Aster 30 dari MBDA
Singapura baru-baru ini mengintegrasikan sistem MBDA Aster 30 dengan payung pertahanan udara negara tersebut, Menteri Pertahanan Singapura, Ng Eng Hen mengesahkan dalam ucapannya kepada sebuah jawatankuasa pertahanan di parlimen pada tarikh 2 Mac 2018. 

"Langit kami akan dilindungi dengan lebih baik oleh sistem senjata maju," katanya. "Kami juga baru-baru ini menambahkan sistem peluru berpandu darat-ke-udara Aster 30 ." Menteri pertahanan tidak menerangkan secara terperinci, seperti jumlah sistem dan peluru berpandu. 

Pada 2013 Menteri Pertahanan Singapura mengumumkan bahawa Angkatan Udara Republik Singapura (RSAF) akan memperoleh Aster 30 Air Defense System untuk membina pertahanan berlapis untuk melawan ancaman di udara. 

"Aster akan membolehkan kita untuk menghadapi banyak ancaman secara bersamaan dan dari jarak yang lebih jauh," kata menteri pertahanan pada tahun 2013, menambah bahawa sistem baru itu akan melengkapkan sistem pertahanan udara jarak dekat Spyder buatan Israel Aerospace Industries (IAI). 

Aster 30 akan menggantikan sistem I-Hawk yang telah lama , yang mempunyai jarak 40 km, yang dikendalikan oleh satu unit, 163 Squadron. 

Lakaran sistem pertahanan berlapis Singapura setelah kemasukan Sistem Aster 30

Peluru berpandu Aster 30 mempunyai motor propelan propelan peringkat pertama yang akan dikeluarkan selepas pelancaran sebelum fasa mid-course guidence.  

Peluru berpandu menggunakan panduan mid-course guidence, dengan update data untuk pembetulan panduan dihantar dari pusat kawalan penembakan yang berada di darat melalui saluran data uplink radar pelbagai fungsi Arabel.

Kelajuan maksimum peluru berpandu Aster 30 adalah 1.4 km / saat. Aster 30 mempunyai keupayaan untuk memintas sasaran di ketinggian dari 50 m hingga 20 km, dengan jangkauan operasi 3 hingga 120 km.

sumber : armyrecognition.com

 

1 comment:

Dein said...

Kenapa kita masih belum ada misil jenis medium lagi ye.. tgk kpd trend singapore ni..mereka mungkin akan ada sam jarak jauh ..