Saturday, June 22, 2019

MITSUI UMUMKAN CADANGAN TENDER MRSS MASA DEPAN UNTUK TLDM

MRSS cadangan dari syarikat Mitsui untuk TLDM
Mitsui Engineering & Shipbuilding (Mitsui E&S) iaitu sebuah syarikat pembina kapal dari Jepun telah mempamerkan rekaan "Multi Role Support Ship" untuk Malaysia semasa Pameran MAST Asia 2019 di Chiba, Tokyo, Jepun yang berlangsung 17 Jun sehingga 19 Jun 2019.

Rekaan MRSS Mitsui E&S ini direka untuk mengangkut infantri, bantuan amfibia, kawalan dan perintah, bantuan logistik serta bantuan kemanusian, bencana dan kecemasan.

Menurut wakil Mitsui E&S, rekaan MRSS mereka mempunyai panjang 160 meter, berat 13,000 tan dan lebar 24 meter. Ia mampu membawa 150 anak kapal, 500 infantri, 16 kereta kebal MBT, 6 buah kereta perisai APC/IFV dan kenderaan ambulan medan.

Selain itu, ia mempunyai dek pendaratan helikopter untuk 2 buah helikopter bersaiz medium selain 2 buah hangar untuk helikopter. Kapal ini juga mampu mengoperasikan UAV. Dibahagian "well deck" ia mampu memuat dua buah lanchang pendarat LCM.

Untuk persenjataan, ia dilengkapi 2 unit CIWS Phalanx yang diletakkan dibahagian hadapan dan atas hangar. Ia turut dilengkapi beberapa mesigan berat serta GPMG untuk pertahanan jarak dekat.

lukisan grafik MRSS  rekaan Mitsui
Rekaan Mitsui E&S juga akan mengikut ciri-ciri Kapal Pendaratan Kereta Kebal LST Kelas Osumi yang mana dibina oleh Mitsui E&S untuk Pasukan Pertahanan Diri Maritim Jepun (JMSDF) sebanyak 3 buah siap pada 1998 sehingga 2003.

Mengikut maklumat yang dikumpulkan sejak LIMA 2019, kini terdapat sekurang-kurangnya enam syarikat pembina kapal yang kini membentuk tawaran mereka untuk program MRSS TLDM. Selain Mitsui Jepun, pesaing lain termasuk Damen Nertherlands, France Naval Group, China CSOC Shipyard, PT PAL Indonesia dan Syarikat pembina kapal Korea Selatan.

MRSS adalah satu program dalam 15 to 5 Tentera Laut DiRaja Malaysia dimana ia akan mengantikan 2 buah MPSS KD Sri Indera Sakti dan KD Mahawangsa. 2 buah kapal pertama dijangka diterima dalam tempoh 2021- 2025 dan yang terakhir pada 2035.

sumber : Malaysia Defense Review


1 comment:

terserah said...


ayo daftarkan diri anda di a*g*e*n*3*6*5 :D
WA : +85587781483