Monday, June 24, 2019

PELAYARAN KAPAL INDUK CHINA: TLDM AMBIL LANGKAH BERJAGA-JAGA

Peta pelayaran armada kapal Induk Liaoning 
LUMUT, 24 Jun – Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Mohd Reza Mohd Sany menyatakan Tentera Laut Diraja Malaysia akan sentiasa berwaspada akan kehadiran kapal-kapal asing yang memasuki perairan negara.

Beliau menyatakan perkara tersebut selepas Majlis Serah Terima Tugas Panglima Armada Barat yang berlangsung di Pangkalan TLDM Lumut, hari ini.

“Saya ada membaca laporan tersebut namun sehingga kini belum ada bukti kukuh yang melaporkan perkara tersebut (kapal Liaoning memasuki perairan Malaysia) berlaku,

“Saya telah meminta Panglima Armada Timur untuk mengambil langkah sewajarnya bagi memerhati dan melaporkan kehadiran kapal-kapal asing yang memasuki perairan Malaysia,” jelas Reza.

Beberapa hari lalu, tular sekeping gambar yang menyatakan laluan pelayaran kapal induk Tentera Laut China (PLA Navy), Liaoning di kawasan barat Lautan Pasifik.

Gambar yang tular di media sosial tersebut turut mendakwa Liaoning akan berlayar memasuki perairan antara Sabah dan Filipina sebelum menuju ke Laut China Selatan.

Kapal Pengangkut Pesawat Liaoning dilaporkan merapati Guam pada 20 Jun 2019 selepas melalui Selat Taiwan dan Selat Miyako (Antara Pulau Miyako da Pulau Okinawa) pada 10 Jun 2019 lalu.

Media Taiwan yang memetik kenyataan sumber enggan mendedahkan diri menyatakan destinasi seterusnya dijangka perairan Filipina dan kemudian melalui Laut Sulu, Utara Sabah kemudian ke Kepulauan Spratly di Laut China Selatan.

Liaoning turut bersama 3 buah Pembinasa, 3 buah Frigat, 2 buah Kapal Selam Nuklear SSN dan 2 buah Kapal Bantuan dan Logistik.

Sumber tersebut turut menyatakan Liaoning dijangka akan berlabuh di pulau yang diduduki oleh China di Kepulauan Spratlys.

sumber: Airtimes & Malaysia Defence Review


1 comment:

terserah said...


admin numpang promo ya.. :)
cuma di sini tempat judi online yang aman dan terpecaya di indoneisa WA : +85587781483