Tuesday, November 26, 2019

TIADA MRCA BARU...HUHUHUHU


Kenyataan terbaru MenTah di sidang Parlimen mengesahkan tiada pembelian baru Pesawat Tempur Pelbagai Guna MRCA sejak diperkenalkan oleh Kerajaan pada tahun 2009 yang lalu.

MRCA sediaada F/A18D Hornet dan SU30MKM akan ditagih bertugas dan beroperasi mempertahankan Ruang Negara sehingga 2030.

CAP55 TUDM akan diteruskan dan diubah mengikut acuan kerajaan Malaysia Baharu sekarang.

TUDM akan diberi keutamaan untuk perolehan MPA dan MALE UAV bagi tugas pengawasan maritim disebabkan lompang ketara dalam rondaan maritim negara terutama di kawasan EEZ negara terutama di perairan pantai barat sarawak dan sabah yang kini kerap kali diceroboh oleh Kapal-kapal PLA Navy dan China Coast Guard.

Light Combat aircraft (LCA) telah diberikan perhatian penuh MOF dan MINDEF bagi perolehan baru dalam RMK 12 yang akan dibentangkan pada tahun hadapan.

Tawaran Russia nak ambil 28 buah MIG 29N dan SU30MKM tu masih dalam PERINGKAT KAJIAN ( Jangan Mimpi laa) bergantung kepada proses rundingan dan keadaan kewangan negara (Dah boleh Agakkan) untuk perolehan MIG35 (Kesukaan Atok yang Pelik2)

LCA yang tengah hangat diperkatakan tu kita tengok dalam tempoh 3 tahun ini jadi ke tak. malas nak buat post panjang sebab page lain dah buat analisis.

Kalau Jadi

Ramalan MMP akan jadi macam perolehan MIG29N dan Hornet D

Tengok laah

YAK 130 dan F/A 50@Gripen

Nak Jadi Macam Tentera Mesir

tapi "Malaysia Kedekut"

sumber : Malaysia Military Power

1 comment:

Huzaimi said...

Ambik bulat2 dari MMP ke?