Sunday, February 23, 2020

RTAF BELI 6 HELIKOPTER LATIHAN H135 DARI AIRBUS

H135 helikopter latihan untuk RTAF
SINGAPURA, 12 Feb – Tentera Udara Diraja Thailand (Royal Thai Air Force, RTAF) telah membeli 6 buah helikopter latihan dari Airbus.

Airbus dalam satu kenyataan hari ini berkata, pembelian helikopter H135 oleh RTAF merupakan tempahan pertama helikopter latihan dari negara Gajah Putih itu.

“Kami berasa bangga dengan pembelian helikopter latihan H135 oleh RTAF. Helikopter ini mempunyai penerimaan yang baik dari pelanggan ketenteraan diseluruh dunia kerana keupayaan dan ketahanannya,

“Ini sekaligus menjadi bukti kepada kami bahawa H135 merupakan platform terbaik bagi memenuhi keperluan latihan sesebuah pasukan tentera udara,” kata Fabrice Rochereau, Ketua Pasara Asia Pasifik Airbus Helicopters.

Beliau menambah, H135 mampu untuk mempertingkatkan mutu latihan RTAF dalam melahirkan juruterbang helikopter yang lebih bermutu.

Dilengkapi dengan avionik Helionix Airbus Helicopters 'suite, H135 menawarkan keadaan keselamatan yang optimum untuk latihan misi asas dan maju, sambil menyediakan platform untuk peralihan perintis yang mudah dan selamat ke helikopter yang lebih advance.

Di samping itu, H135 Tentera Udara Diraja Thai masing-masing akan dikonfigurasikan dengan dua kamera luaran, menyediakan juruterbang dengan pandangan 360 darjah persekitaran luaran.

H135 juga akan dilengkapi dengan sistem taktikal dan peta bergerak Euronav7 untuk kesedaran situasional. Di samping itu, H135 akan dipasang dengan sistem penghawa dingin, tingkap tinted, dan tempat duduk juruterbang yang boleh dilaras tinggi untuk keselesaan.

H135 dijangka akan mula beroperasi dalam RTAF pada tahun 2021.

sumber : airtimes

No comments: