Sunday, February 9, 2020

SISTEM PESAWAT MPA MALAYSIA (CN-235) DI BAWAH INISIATIF (M.S.I) PENTAGON

CN-235
Malaysia bersedia menukar dua pesawat pengangkut PT Dirgantara Indonesia (PTDI) CN-235 ke pesawat peronda maritim (MPA). Program yang ditandatangani pada DSA 2018 akan dijalankan.

Jeneral Affendi Buang, ketua Angkatan Tentera Malaysia, memberitahu Jane pada 31 Januari bahawa sistem misi di kedua-dua pesawat itu akan disediakan oleh Amerika Syarikat di bawah Inisiatif Keselamatan Maritim Pentagon (MSI) Pentagon, tetapi tidak memberikan butiran lanjut.

Jane memahami bahawa suite misi mungkin termasuk sistem pengawasan maritim Merlin yang dibangunkan oleh Pengawasan Bersepadu dan Pertahanan, Inc (ISD) berasaskan Oregon. Sistem ini telah dipasang pada tiga CN-235, dua daripadanya berkhidmat dengan Tentera Laut Indonesia, yang lain dikendalikan oleh Tentera Udara Indonesia.

Peralatan misi Merlin termasuk radar pengawasan maritim, turet sensor elektro-optik, dan sistem langkah sokongan elektronik.

Skuadron No 1 Tentera Udara Diraja Malaysia (RMAF) mengoperasikan tujuh CN-235 dalam peranan pengangkutan dan utiliti.

General Affendi berkata kerja untuk menaik taraf kedua CN-235 dijangka bermula pada tahun ini, mungkin di kemudahan PTDI di Bandung, Jawa, di mana syarikat itu menjalankan program lanjutan perkhidmatan untuk CN-235 RMAF sebagai sebahagian daripada penyelenggaraan, pembaikan, dan kontrak baik pulih yang ditandatangani pada April 2018.

Dua lagi platform ini juga boleh ditukar menjadi MPA yang menyediakan lebih banyak dana daripada program MSI yang diluluskan.

Opsyen untuk menukarkan pengangkutan ke MPA adalah sebahagian daripada kontrak USD30 juta dengan PTDI tetapi ini belum dilaksanakan sejak kekurangan dana. PTDI pada mulanya menawarkan Sistem Situasi dan Kawalan Maritim Airborne Thales (AMASCOS) dan sensor untuk program penukaran MPA.

Malaysia memesan lapan CN-235 pada tahun 1998 dan penghantaran selesai pada tahun 2001. Satu pesawat telah dilupuskan selepas ia melakukan pendaratan cemas di laut pada Februari 2016.

sumber : Defense Studies


No comments: