Sunday, March 15, 2020

KAPAL SELAM SCORPENE PILIHAN UTAMA FILIPINA

Kapal selam Scorpane berada dalam list utama senarai perolehannya
Manila - Penubuhan dan pembangunan armada kapal selam untuk Filipina kekal sebagai salah satu keutamaan Angkatan Laut Filipina, lapor PNA

Menurut Laksamana Tentera Laut Giovanni Carlo Bacordo dalam satu wawancara, Filipina sudah memiliki road map, jadi siapa pun
yang menjadi Kepala Staf Angkatan Laut Filipina (PN), menurut rencana jangka panjang, pemilikan kapal selam itu merupakan sebahagian dari rencana yang akan diteruskan.

Bacordo membuat kenyataan ini ketika ditanya sama ada dia akan menumpukan perhatian yang sama mengenai pembelian kapal selam seperti pendahulunya, Timbalan Laksamana Robert Empedrad.

Ini adalah sebab mengapa Tentera Laut Filipina membentuk Kumpulan Submarine, tambah Bacordo.

"Kakitangan di sana, pegawai dan orang yang terlibat, mereka yang menentukan jenis kapal selam yang kita perlukan, mereka yang membuat doktrin yang diperlukan, mereka yang menentukan bagaimana Angkatan Laut akan diatur dengan kapal selam, dan latihan diperlukan," katanya.

Semasa menunggu ketibaan peralatan, Bacordo berkata, pegawai dan kakitangan dari Kumpulan Submarine Filipina telah pergi ke luar negara untuk menjalani latihan bagaimana mengendalikan kapal selam.

"Pegawai-pegawai dan anggota tentera telah pergi ke luar negara untuk latihan, mereka telah ke Korea Selatan, ke Perancis untuk semua latihan kapal selam ini. Oleh itu apabila kapal selam tiba, kita boleh mengatakan bahawa kita sudah bersedia, "katanya.

PN mahu memperoleh dua unit kapal selam diesel elektrik sebagai sebahagian daripada usahanya untuk memodenkan armada marinnya.

Scorpene, yang sedang dibina oleh syarikat Naval Group pengeluar pertahanan Perancis dikatakan menjadi pilihan utama dari beberapa senarai platform kapal selam oleh Tentera Laut Filipina dimana ianya telah dinilai pada tahun lepas.

Jika menjadi kenyataan, Filipina akan menjadi negara keenam yang akan mengoperasi varian kapal selam Scorpene selain dari Malaysia, India, Australia, Chile dan Brazil.

sumber : JakartaGreater


No comments: