Sunday, April 5, 2020

TLDM SUDAH TERIMA 6 UAV SCANEAGLE II

UAV Scan Eagle II

Malaysia akhirnya menerima 6 ScanEagle 2 unmanned aerial vehicles (UAVs) - & pelbagai peralatan berkaitan yang di berikan secara percuma oleh Amerika di bawah program MSI.

Batch pertama UAV telah pun di serahkan pada penghujung February, manakala baki 6 akan diserahkan pada 2022.

Package perolehan termasuk latihan dan selenggaran dimana krew Skuadron 601 TLDM akan mengoperasikan UAV sehingga 2000 jam penerbangan.

Melalui Maritime Security Initiative (MSI) Amerika telah memberikan bantuan dalam bentuk keupayaan dan kemampuan (pelatihan) kepada negara-negara maritim termasuk Malaysia untuk membantu meningkatkan keupayaan maritim di Asia Tenggara.

Program ini dibiayai percuma sepenuhnya oleh kerajaan AS tanpa apa-apa perbelanjaan yang perlu ditanggung oleh Malaysia.

Masa Depan Pembelian dron ini akan membantu dalam aktiviti pengawasan maritim, sementara penambahan kedua-dua pesawat Peronda (MPA) dan tiga Medium Altitude Long Endurance Unmanned Airborne Vehicles akan dilaksanakan seperti Rancangan Malaysia ke-12.

Scan Eagle merupakan sistem UAS (unmanned Aerial System) berkos rendah, ringn dan mempunyai jarak jangkauan yg jauh, dilengkapi kamera resolusi tinggi serta sistem pandangan malam (Night vision dan thermal vision).

Berasal dari sistem UAS awam SeaScan bagi industri perikanan...Scan Eagle menggunakan catapult sebagai medium pelancaran membolehkan ia dioperasikan diatas kapal2 peronda yg tidak mempunyai geladak penerbangan.

ScanEagle dapat memberikan keupayaan ISR kepada kapal peronda dalam masa sebenar, dengan ketahanan penerbangan sehingga 24 jam, mampu untuk beroperasi sehigga altitud 5944m dengan kelajuan 48knots.

Dilengkapi sistem panduarah GPS dan inertial, Scan Eagle juga mempunyai keupayaan untuk dilengkapkan dengan synthetic arpeture radar NanoSAR....selain kelengkapan ISR bagi tujuan communication relay.

Dua perkara yg membolehkan ScanEagle adalah uav nya sendiri yg ringan dan kompak selain payload nya yg boleh ditukar ganti (samada antara intergrated avionics atau dengan menempatkan NanoSAR)..kit kamera resolusi yg boleh ditukar ganti di medan dengan sensor lain seperti kit elektro optikal dan infra merah...sensor biologi dan kimi..laser designator dan juga magnetometer untuk mengesan anomali magnetik.

Scan Eagle terdiri dari 4 sistem kompak utama...UAV nya sendiri...catapult untuk pelancaran dan Skyhook untuk tujuan recovery UAV kepada induknya serta modul Command and Control.

sumber : Malaysia Military Power

No comments: