Sunday, July 19, 2020

MISIL CAMM KELUARAN MBDA

Misil CAMM dari MBDA

Common Anti-Air Modular Missile (CAMM) merupakan siri misil atau perluru berpandu keluaran MBDA. Ia dibangunkan sebagai misil pertahanan udara untuk mengatasi serangan misil kruiser berkelajuan tinggi atau sasaran udara seperti pesawat dan pesawat tanpa pemandu (UAV).

CAMM telah dikembangkan variannya untuk platform laut, darat dan udara. United Kingdom (UK) menjadi pengguna tunggal ketika ini.

Tentera Laut United Kingdom (RN) mengunakan varian laut CAMM yang dikenali Sea Ceptor. Ia telah digunakan oleh kapal frigat Type 23 bagi mengantikan VL Sea Wolf menerusi platform "Vertical Launching System" (VLS) sedia ada pada kapal berkenaan.

UK telah memulakan pembangunan Sea Ceptor untuk RN bermula 2012 dengan kos £483 juta. Pada 2017, misil Sea Ceptor telah diuji secara rasmi pada Frigat Type 23, HMS Argyl. Pada 2018, Sea Ceptor secara rasmi digunakan RN.

Sea Ceptor mempunyai jarak jangkauan maksimum 25km lebih baik daripada VL Sea Wolf yang hanya mempunyai jarak maksimum 10km sahaja.

UK dijangka bakal mengunakan Sea Ceptor pada Kapal Frigat Type 26 "Global Combat Ship" (GCS) yang dijangka kapal pertama memasuki perkhidmatan RN pada 2026.

Misil sea wolf dilancar secara menegak

Brazil juga memilih Sea Ceptor pada Kapal Frigat Tamandare dimana kapal pertama bakal memasuki perkhidmatan Tentera Laut Brazil pada 2025.

Chile dan New Zealand dilaporkan memilih Sea Ceptor bagi mengantikan misi sedia ada pada kapal frigat masing-masing.

Chile mengantikan VL Sea Wolf pada Frigat Type 23 milik Tentera Laut Chile manakala New Zealand mengantikan Sea Sparrow pada Frigat Kelas Anzac milik Tentera Laut DiRaja New Zealand.

Itali turut membangunkan CAMM pada 2013 dengan varian lebih baik serta jarak jangkauan mencecah 45km. Ia dikenali CAMM - Extended Range atau CAMM-ER bertujuann mengantikan Aster 15 dan Aspide 2000.

UK turut membangunkan varian darat atau Sistem Pertahanan Udara diasaskan dari CAMM dikenali Land Ceptor untuk mengantikan misil Rapier digunakan Tentera Darat British.

Pada 2018, Sistem ini diintergrasikan dengan radar dan pos kawalan yang dikenali Sky Sabre dan digunakan pasukan Rejimen Artileri DiRaja, Tentera Darat British.

Sky Sabre terdiri dari kenderaan taktikal MAN SV HX60 8x8 dimana 12 tiub pelancar CAMM dipasang pada kenderaan terbabit. Ia turut dilengkapi radar Saab Giraffe Agile-Multi Beam (ABM) serta sut elektronik dari Rafael.

Sky Sabre boleh melancarkan misil CAMM (jarak jangkauan 25km) dan CAMM-ER (jarak jangkauan 45km).

Radar Giraffe ABM mampu mengesan sasaran pada jarak 120km dalam masa singkat dengan pengawasan 360°.

Rafael membekalkan Modular, Integrated C4I Air & Missile Defense System (MIC4AD) untuk Pengurusan dan Perintah Sistem Pertempuran, Kawalan,Komunikasi, Perkomputeran serta Perisikan (BMC4I) sistem intergrasi Sky Sabre.

Untuk pasaran eksport, Land Ceptor dikenali "Enhanced Modular Air Defence Solutions" (EMADS) diperkenalkan pada 2019 mengantikan Sistem Pertahanan Udara Jernas (varian eksport Rapier) dan SPADA (mengunakan misil Aspide).

Selain itu, Brazil juga membangunkan Sistem Pertahanan Udara AV-MMA atau AVibras Medium Altitude Missile. Ia akan mengunakan teknologi dan platform Sistem Pelancar Roket Berganda (MRLS) Astros 2020. Dilaporkan Kor Marin Brazil dijangka menguji sistem ini sebagai Artileri Pertahanan Udara.

KD Lekiu antara kapal perang yang menggunakan misil Sea Wolf dalam sistem pertahanan diri

MBDA UK dilaporkan mensasarkan Malaysia bagi mengantikan VL Sea Wolf dan Sistem Pertahanan Udara Jernas dengan Sea Ceptor dan EMADS.

Tentera Laut DiRaja Malaysia mengoperasikan VL Sea Wolf pada Frigat Kelas Lekiu yang diasaskan dari rekaan BAE Frigate 2000 (dahulu Yarrow) sejak 1999.

Tentera Darat Malaysia mengoperasikan Sistem Pertahanan Udara Jernas yang merupakan varian eksport Sistem Pertahanan Udara Rapier yang digunakan Tentera Darat British. Ia digunakan sejak 2006.

MBDA dan MoD UK

sumber -Malaysia Defense Review-

1 comment:

michelle said...

ayo segera bergabung dengan kami hanya dengan minimal deposit 20.000
dapatkan bonus rollingan dana refferal ditunggu apa lagi
segera bergabung dengan kami di i*o*n*n*q*q