Thursday, April 24, 2008

SEKITAR PAMERAN PERTAHANAN ASIA (DSA) 2008

Pameran Pertahanan Perkhidmatan Asia atau DSA (Defence Services Asia Exhibition And Conference ) 2008, kini telah kembali diadakan di PWTC Kuala Lumpur. 
Pameran bertaraf antarabangsa ini merupakan pameran edisi yang ke-sebelas. Ianya menempatkan lebih 712 buah syarikat pertahanan dan pembekal perkakasan persenjataan antarabangsa yang mewakili 48 buah negara. 
Merupakan pameran pertahanan yang terbesar dan berprestij di rantau Asia Pasifik yang diadakan 2 tahun sekali.

Mula dianjur buat pertama kali pada tahun 1988, DSA telah berjaya memperlihatkan kelainan dalam setiap penganjuran yang dilakukanya. 
Berbeza dengan LIMA yang hanya penganjuran untuk pertahanan dan teknologi bagi euroangkasa dan maritim, DSA merangkumi pameran sistem pertahanan sepenuhnya bagi tiga cabang ketenteraan iaitu Darat, Laut dan Udara..

Pameran ini telah berjaya menarik ramai penyertaan dari syarikat gergasi pertahanan dunia seperti Firma Roosboronexport dari Rusia, BAE System (Britian), EADS (Perancis), FN Herstal (Belgium), Daewoo (Korea Selatan) dan Agusta Westland (Itali). 
Selain itu penyertaan dari Firma pertahanan bersaiz sederhana seperti Bumar Labedy (Poland), Denel (Afrika Selatan), Iran Aviation Industries (Iran) dan sebagainya..

Di anggarkan lebih 25000 orang pelawat termasuk pegawai-pegawai, ketua-ketua angkatan tentera dan Menteri-menteri pertahanan dari 50 negara seluruh Asia mengunjungi pameran ini.





No comments: