Monday, January 12, 2015

INDONESIA TERIMA MBT LEOPARD 2 DARI JERMAN

Leopard 2A4 berarak pada hari Kemerdekaan Indonesia
Indonesia telah menerima kumpulan pertama Kenderaan berperisai yang diperolehi dari Jerman - dari pesanan asal sebanyak 164 unit iaitu 40 unit kereta kebal  Leopard 2A4, 63 unit Leopard 2RI (dinaik taraf kepada "Revolusi" standard), 4 unit Buffel, kenderaan pemulihan perisai, 3unit Leguan lapisan jambatan berperisai dan 3 unit Kodiak kenderaan kejuruteraan perisai, ditambah 50 unit Marder 1A2 IFV 

Pembelian ini adalah sebahagian dari program pembangunan dan permodenan alatan ketenteraan  Tentera Nasional Indonesia. Walaupun sebelum ini terdapat bantahan dari pelbagai pihak di Republik itu.

Pada masa ini, Indonesia hanya mengoperasikan sejumlah kereta kebal ringan jenis Scorpion dari Britian dan AMX13 dari Perancis



Ia dikatakan agak ketinggalan berbanding negara-negara jirannya yang telah pun mengoperasikan MBT moden dalam angkatan tentera darat masing-masing.

Sebanyak 52 kenderaan tempur, yang terdiri daripada 26 unit MBT Leopard 2(diubah suai) dan 26  kenderaan IFV jenis
Marder, akan dihantar dari bandar Unterlüss berikut satu majlis ringkas awal minggu ini, yang akan dihadiri oleh Sjafrie Sjamsoeddin, Timbalan Menteri Pertahanan Indonesia, dan Jeneral Pramono Edhie Wibowo, Ketua Tentera bersara chief of staff.

Leopard 2A4 dalam kapal kargo

Penghantaran Batch pertama di pelabuhan Tanjung Priok Jakarta.
Pihak Jerman telah memberi lampu hijau kepada firma pertahanan Rheinmetall pada tahun 2012 untuk mengeksport 104 unit kereta kebal Leopard 2, 50 unit IFV Marder 1A2, termasuk kenderaan pemulihan perisai, jambatan mudah alih dan kenderaan kejuruteraan tentera - untuk Indonesia, portal berita Jerman Spiegel Online melaporkan .

Menurut pegawai Indonesia, perjanjian awal bagi 130 kereta kebal bernilai
USD $ 280,000,000, manakala akhbar Rheinmentall yang dikeluarkan meletakkan angka EURO 216.000.000 , atau USD $ 293.700.000

Perjanjian itu termasuk sesi latihan, perkhidmatan sokongan logistik dan bekalan awal amalan dan perkhidmatan peluru. 

Rheinmetall Group akan menyampaikan kenderaan ini kepada Angkatan Tentera Indonesia di antara tahun 2014 hingga 2016.
Marder IFV

Persenjataan.

Di beritakan bahawa sistem persenjataan Leopard 2RI "Revolution Standard" ialah meriam utama Rheinmetall 120 mm L55 buatan Rheinmetall Waffe Munition of Ratingen, Germany, dengan jangkauan tembakan lebih jauh dan lebih tepat jika dibandingkan dengan meriam 120 mm L44  yang dipasang pada Leopard 2A5 dan 2A6 yang dimiliki Singapura.

Peluru meriamnya adalah compatible mengikut standard NATO 120 mm . Peluru yang digunapakai ialah dari jenis APFSDS-T anti tank dan HEAT-MP-T multipurpose.

Dari segi perlindungan Leopard 2 RI "Revolution Standard" dilapisi oleh lapisan pelindung komposit generasi ketiga, dengan adanya sistem pelindungan ini, turret leopard 2 ini dapat menahan hentaman tenaga kinetik 920 -940 RHAe (Roll Homogeneous Armor Equivalent), bahagian kaca dapat menahan tenaga kinetik 620 RHAe, bagian depan bawah tank menahan tenaga kinetik 620 RHAe.





No comments: