Tuesday, May 26, 2015

MERIAM MUDAH GERAK (NORINCO) SH-1

 
SH-1 di miliki oleh Tentera Myanmar
SH-1 ini adalah kenderaan artileri mudah gerak 155mm dibangunkan oleh China iaitu North Industries Group Corporation (Norinco) bagi pasaran eksport.  

Sistem meriam ini telah dibangunkan sejak tahun 2002, yang pertama kali dipamerkan di Abu Dhabi,(IDEX 2007) Pertahanan Pameran Antarabangsa pada 2007  yang diadakan di antara 18 dan 22 Februari. Kenderaan ini adalah sangat mudah alih dengan kelajuan jalan maksimum 90km / h.

SHI mempunyai berat kombat kira-kira 22 tan dan biasanya dikendalikan oleh kru terdiri daripada lima orang yang duduk di dalam perisai  trak yang dilindungi pada arah hadapan casis hingga ke belakang Powerpack diesel.  

Mesingan 12.7 mm dipasang di atas bumbung trak bertujuan untuk pertahanan setempat dan udara.

Persenjataan utama SH1 adalah meriam berkaliber  155mm / 52, yang boleh menembak pelbagai peluru yang dibangunkan oleh Norinco, termasuk: Extended-Range, Full-Bore, roket-Bantuan, High Explosive (ERFB-RA / HE) dan Extended-Range Full-Bore, Base-Bleed, High Explosive (ERFB-BB / HE). 

Apabila menggunakan peluru (ERFB-BB / HE)  tembakan meriam boleh mencapai jarak maksimum 53 km.
SH-1 melakukan tembakan
Sebagai tambahan, Meriam SH 1 ini dapat menggunakan peluru 155mm standard NATO . Kenderaan ini mampu membawa bersamanya 20 unit peluru meriam tanpa kenderaan bantuan. 

Sistem Artileri ini dipasang pada kenderaan pacuan roda 6x6 yang dilengkapi dengan pelindung armor.

Kenderaan itu boleh mendaki halangan menegak setinggi 1.2 meter, dan mempunyai kelajuan  maksimum di atas jalan, 90km / jam. Kenderaan ini dilengkapi dengan dua penstabil hidraulik yang direndahkan sebagai persediaan untuk menembak.

SH1 dilengkapi dengan sistem kawalan tembakan berkomputer, dengan sensor halaju pada muncung yang memberi suapan data terus kepada komputer kawalan tembakan .  

Sistem artileri ini juga dilengkapi dengan sistem navigasi, kedudukan, sasaran, dan sistem komunikasi, semua yang menggunakan reka bentuk modular untuk memudahkan penyelenggaraan  dan naik taraf.

Sebuah rejimen SH-1 yang lengkap terdiri daripada 24 trak yang dipasang artileri mudah gerak, empat bateri kenderaan pos pemerintah, satu kenderaan command post batalion, satu radar kajicuaca, empat kenderaan peninjau beroda 6x6  dan satu  radar pencarian artileri.

Antara negara yang telah menggunakan khidmat SH-1 ialah Pakistan dan Myanmar (Burma).

Malaysia juga dikatakan berminat untuk mendapatkan meriam artileri mudah gerak ini, antara yang mendapat perhatian Tentera Darat Malaysia ialah Ceasar dari Perancis, T5-52 dari Afrika Selatan dan SH-1 dari China, tetapi sehingga kini masih dalam kajian dan belum ada kata putus dari kerajaan Malaysia untuk memilikinya.






  

No comments: