Thursday, December 3, 2015

SKUADRON PENUH HAWK AKAN DITEMPAT DI LABUAN, TAHUN DEPAN

Hawk 208 dan Hawk 108
LABUAN: Skuadron Hawk akan ditempatkan sepenuhnya di Pangkalan Tentera Labuan Udara Diraja Malaysia (TUDM) pada suku pertama tahun depan.

TUDM operasi udara Komander Leftenan Jeneral Datuk Seri Ackbal Abdul Samad, ketika berucap di majlis penutup Latihan Paradise 2/2015 di pangkalan sini, beliau berkata detasmen yang dilakukan secara tetap yang melibatkan anak-anak kapal skuadron tersebut.

"Ini bermakna pegawai berubah pada giliran tetapi pesawat itu adalah selama-lamanya di sini.


"Tetapi kita bergerak dari detasmen tetap kepada pangkalan yang tetap di sini (untuk Skuadron Hawk) di Labuan, dan kami sedang berusaha untuk memastikan ini dilakukan pada suku pertama tahun 2016.

"Tenaga kerja TUDM Labuan kini berjumlah 600; dengan Skuadron Hawk penuh, dan angka ini dijangka mencecah sehingga 900 pegawai," katanya kepada pemberita.

Ditanya mengenai aset semasa dalam pangkalan Labuan, Ackbal berkata tidak dapat mendedahkan inventori tetapi kemudahan itu mempunyai pesawat pengangkutan, skuadron helikopter serta skuadron pejuang.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada pembentangan Bajet 2015 pada Oktober tahun lalu, mengumumkan bahawa Skuadron Hawk sedang beralih daripada pengkalan udara TUDM Butterworth ke Labuan untuk mengukuhkan keselamatan di Zon Selamat Timur Sabah (ESSZONE).

Peta ESSZONE
peta kawasan ESSCOM dan Timur Sabah
Sementara itu, kira-kira 60 pengamal media dari Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Labuan mengambil bahagian dalam Hari Media dua hari dengan Kementerian Pertahanan dan TUDM yang bermula semalam.

Akhbar turut menyaksikan demonstrasi keupayaan operasi TUDM menggunakan jet pejuang seperti F / A-18D Hornet, Sukhoi SU-30MKM dan Hawk 108/208; C130H-30; KC130 dan CN235 pesawat pengangkutan, serta EC725 dan helikopter Nuri, pada majlis penutupan
Latihan Paradise  2/2015 yang bermula pada 9 November.
( sumber New Straits Times)

No comments: