Monday, March 14, 2016

HELIKOPTER PENYERANG RUSSIA Mi-28 HAVOC .

Helikopter penyerang Mi-28N Havoc
Mi-28, helikopter tempur  yang dibangunkan oleh Mil Moscow Helicopter Plant dan dikenali dengan nama kod NATO  sebagai Havoc .

Merupakan helikopter pelbagai-cuaca, versi siang dan malam dan dua tempat duduk secara military tandem (tempat duduk selari)

Pengeluaran pertama Mi-28N menjalani ujian penerbangan pertama pada April 2004 dan ujian penerbangan pertama dengan Tentera Udara Rusia pada bulan Jun 2005.

Tiga unit telah dipesan pada tahun 2005 dan 16 lagi pada tahun 2006 untuk penghantaran sehingga 2008. 

Tentera Udara Rusia mempunyai rancangan untuk mendapatkan sehingga 60 unit varian ini, kini dikenali sebagai Mi-28NE Night Hunter. 

Mi-28 boleh terbang pada kelajuan maksimum 300 km / h, boleh terbang rearwards dan sisi pada kelajuan sehingga 100 km / h dan mampu berlegar seterusnya pada 45 ° saat.

Reka bentuk helikopter adalah berdasarkan konfigurasi konvensional pod dan boom, dengan rotor (kipas) ekor. Rotor head utama mempunyai bearing elastomeric dan bilah rotor utama diperbuat daripada bahan komposit.

Kabin Mi-28 dilindungi sepenuhnya, termasuk cermin depan, yang mampu menahan impak oleh peluru mesingan 7.62mm dan 12.7mm  serta serpihan peluru 20mm.

Mi-28 dilengkapi dengan meriam automatik Shipunov 2A42 30mm , yang membolehkan kadar kitaran tembakan antara 200 pusingan seminit ke 550 pusingan seminit. 

Jenis senjata yang boleh dipasang pada Mi-28 Havoc
Helikopter itu boleh dilengkapi dengan pelbagai campuran peluru berpandu udara-ke-udara dan udara-ke-darat, roket tanpa panduan, dan senjata berpod. 

Mi-28 dan Mi-28N Night Havoc dipasang dengan senjata anti-kereta kebal Shturm dan Ataka . Peluru berpandu Ataka di pandu oleh pancaran cahaya radar halus, dan jarak maksimum peluru berpandu adalah 8km

Peluru berpandu ini mempunyai kepala peledak bentuk tendem shaped-charge  bagi penembusan perisai setebal 950mm kepada 1,000mm.

Helikopter Mi-28A  dikuasakan oleh dua enjin turboshaft TV3-117VMA, dipasang pada kedua-dua belah badan pesawat. Ia dilengkapi dengan unit kuasa tambahan untuk operasi serba lengkap

Negara yang mengoperasikan helikopter ini ialah Iraq, Kenya, Algeria, Venezuela dan Russia

(Army Technology.com)

 

No comments: