Thursday, March 24, 2016

RSAF BENTUK SKUADRON F-15SG TEMPATAN YANG KEDUA.

RSAF F-15SG semasa latihan di Darwin, Australia di lihat membawa marking 142 Skuadron (foto: Jane's)
Angkatan Udara Republik Singapura (RSAF) telah membentuk skuadron kedua berpangkalan disini untuk mengendalikan pesawat pejuang pelbagai peranan Boeing F-15SG Eagle, menambah lagi kepercayaan  terhadap laporan sebelum ini bahawa ia mempunyai lebih seperti pesawat daripada yang dilaporkan sebelum ini.

F-15SG yang berpangkalan di Singapura telah dilihat membawa tanda /marking 142 'Gryphon' Squadron pada ekornya semasa penerbangan formasi bagi memperingati  persaraan ketua tentera udara Singapura, Major General Hoo Cher Mou, pada 12 Mac 2016.

Angkatan Udara Republik Singapura (RSAF) kini mempunyai dua skuadron F-15SG, 149 SQN "Shikra" dan skuadron kedua yang baru dibentuk iaitu 142 SQN "Gryphon". 

149 SQN "Shikra" merupakan skuadron pertama F-15SGS, kini beroperasi di Pengkalan Udara Paya Lebar, Singapura.

142 SQN adalah skuadron A-4 RSAF  yang pertama dan juga yang terakhir untuk terbangkan pesawat  A-4SU Super Skyhawk yang dinaik taraf  pada tahun 2005. 142 SQN juga adalah Unit Penukaran Operasi RSAF (Ocu) bagi A-4 serta berperanan dalam serangan udara ke darat (air to ground attack).

Jenis bom dan peluru berpandu yang mampu dipasang pada pilon F-15SG
Singapura disahkan mengoperasikan sekurang-kurangnya 32 F-15 SGS, dengan 20 pesawat kini di Singapura dan baki 12 lagi di Mountain Home AFB.  

Walau bagaimanapun, pada bulan Ogos 2014 lapan F-15 SGS muncul di Lembaga Penerbangan   Persekutuan US (FAA) atas daftar awam, yang membawa kepada spekulasi bahawa Singapura telah menempah lapan lagi pesawat untuk memberi sejumlah 40 kesemuanya.

Sumber
IHS Jane's Defence Weekly 
Defense Studies
.

No comments: