Wednesday, April 13, 2016

CHINA TEMPATKAN RADAR DAN PELANCAR PELURU BERPANDU DI KEPULAUAN PARACEL

Pulau Woody /Yongxing Island
China telah menempatkan peluru berpandu jarak jauh anti-pesawat di sebuah pulau dipertikaikan di Laut China Selatan  juga dituntut oleh Taiwan dan Vietnam, laporan media hari ini sebagai berkata, walaupun  Presiden Amerika Syarikat Barack Obama menggesa "langkah-langkah ketara" untuk menyelesaikan pertikaian wilayah di rantau-yang kaya dengan sumber

Fox News melaporkan, Imej satelit menunjukkan dua bateri lapan  pelancar peluru berpandu permukaan-ke-udara HQ-9 serta sistem radar di Pulau Woody, sebahagian daripada rantaian Paracel Island di Laut China Selatan,

Menurut imej setelit, pantai di pulau itu kosong pada 3 Februari, tetapi peluru berpandu telah kelihatan oleh 14 Februari. Diberitakan peluru berpandu tersebut tiba sejak beberapa minggu yang lalu.


Kehadiran peluru berpandu dengan ketara akan meningkatkan ketegangan dalam pertikaian di Laut China Selatan yang agak hebat.

Seorang pegawai AS berkata imej itu menunjukkan sistem pertahanan udara HQ-9 dengan jarak lebih 200 kilometer, yang akan memberikan ancaman kepada mana-mana kapal terbang awam atau tentera yang terbang berhampiran, kata laporan itu.

Imej sistem pertahanan udara HQ9 ditempatkan di kepulauan woody : foto BBC news
Ia adalah pulau yang sama di mana Kapal Destroyer Tentera Laut Amerika Syarikat belayar berhampiran dengan pulau lain yang menjadi rebutan, beberapa minggu yang lalu.

Woody Island adalah pulau yang terbesar di kepulauan Paracel, didiami oleh sekurang-kurangnya 1,000 orang, kebanyakannya askar, pekerja binaan dan nelayan. Berada di bawah kawalan Cina selama lebih daripada 40 tahun, juga dituntut oleh Taiwan dan Vietnam.

Langkah itu bermula apabila Presiden Obama menjadi tuan rumah kepada 10 pemimpin Asia di California, menyebabkan ramai bimbang dengan aktiviti terkini China di Laut China Selatan.

Amerika Syarikat akan terus terbang, belayar dan beroperasi di mana sahaja kawasan yang di bolehkan oleh undang-undang antarabangsa, dan akan menyokong hak semua negara untuk melakukan perkara yang sama,

Obama berkata semalam, setelah dia memanggil untuk "langkah-langkah yang ketara" untuk mengurangkan ketegangan diwilayah yang di pertikaikan dan kaya dengan sumber semula jadi di Laut China Selatan.

Pentagon sedang memantau perkembangan tersebut dengan teliti, seorang pegawai pertahanan memberitahu saluran berita.

"Amerika Syarikat terus menyeru kepada semua pihak yang menuntut untuk menghentikan kerja -kerja penambakan tanah, pembinaan, dan ketenteraan berprestij di Laut China Selatan," kata pegawai itu.

Dalam tempoh dua tahun yang lalu, China telah membina lebih 3,000 ekar wilayah di atas tujuh terumbu di kawasan itu. Terdapat sebanyak tiga landasan yang dibina di atas tiga daripada pulau buatan, kata laporan itu.

China telah berkata bahawa ia mempunyai hak sejarah kepada seluruh Laut China Selatan. Taiwan dan ASEAN ahli Brunei, Malaysia, Vietnam dan Filipina juga mendakwa ciri-ciri tanah di sini berpotensi dengan sumber yang kaya  dan menjadi laluan perkapalan antarabangsa.

Sumber
(PNA / PTI), BBC News


2 comments: