Wednesday, March 22, 2017

DUA PESAING UNTUK MRSS MALAYSIA DI LIMA 17

      Booth PT PAL di LIMA 17 : foto Malaysian Defence
LANGKAWI: Dua pesaing untuk MRSS. Walaupun terdapat MOU antara Boustead dan PT PAL, tiada jaminan bahawa mereka akan mendapat kontrak untuk membina MRSS tersebut, malah  ia akan berhadapan dengan satu lagi tawaran dari syarikat pesaing dari negara China, walaupun ia tidak jelas dari segi model kapal atau dari limbungan mana.

Walaupun, satu firma China mengambil bahagian dalam LIMA 17, CSSC, ia tidak memaparkan
jenis kapal LPD yang sama dengan konsep MRSS itu. Dalam LIMA sebelum ini, mereka ada memaparkanya.

PT PAL Indonesia, di sisi lain mempunyai model MRSS dan gambar sebagai latar belakang di gerai itu. Pada dasarnya terdapat perbaikan dari model yang ditunjukkan dalam Indo Defence tahun lepas.

Boustead, sementara itu, tidak mempunyai model yang walaupun terdapat sepanduk menyebutkan MoU dengan PT PAL.

Menurut Malaysian Defence adalah  tidak pasti sama ada persaingan dari China adalah satu yang serius atau hanya satu percubaan untuk membuat PAL Boustead / PT menawarkan pekej yang benar-benar telus.  

Beliau juga diberitahu bahawa projek ini akan dibiayai tidak lama lagi, mungkin pada 2018, jika semua berjalan dengan baik dalam bidang ekonomi dan politik, ianya sudah tentu. 

KRI Banjarmasin, MRSS kelas Makassar
Model MRSS Boustead /PT PAL mempunyai meriam 57mm jadi, itu mungkin pilihan pembina. Menariknya, MRSS berdasarkan, kelas Makassar ketiga, KRI Banjarmasin dilengkapi dengan meriam 40mm L70 Bofors  sebagai senjata utama. Kapal ini mengambil bahagian dalam LIMA 17. 

Sumber 
Malaysian Defence 

No comments: