Monday, July 24, 2017

RUSIA, MALAYSIA MEMETERAI PERJANJIAN PERMODENAN MIG29N

MiG 29N TUDM
Rusia dan Malaysia telah menandatangani perjanjian mengenai pengubahsuaian dan pemodenan pesawat tempur MiG-29 yang dihasilkan oleh Rusia yang membentuk sebahagian daripada Tentera Udara Diraja Malaysia, koresponden Sputnik yang dilaporkan dari MAKS International Aviation and Space Salon pada hari Rabu. 
 
ZHUKOVSKIY (Wilayah Moscow) (Sputnik) - Dokumen itu ditandatangani oleh Ketua Pengarah MiG Rusia (RAC) Ilya Tarasenko dan wakil Angkatan Tentera Malaysia, Mohamed Fadzar bin Sufad di margin MAKS.


"Perjanjian itu mengesahkan pelanjutan tanggungjawab kontrak kami untuk Angkatan Udara Malaysia mengenai operasi jet pejuang MiG-29. RAC MiG akan meneruskan kerjasama dengan Angkatan Udara Malaysia dan akan menyediakan sokongan teknikal untuk pesawat-pesawat ini," kata Tarasenko.


Kontrak pembekalan MiG-29 telah ditandatangani di Kuala Lumpur pada 7 Jun 1994. Nilai kontrak keseluruhan 18 pesawat Rusia yang dibekalkan dianggarkan $ 560 bilion.  


MiG Corporation menganggap kewajipan untuk membuat penyesuaian yang diperlukan dan menyesuaikan pesawat ke iklim tropika lembap Malaysia. Pesawat MiG Malaysia telah dikenali sebagai MiG-29N dan MJG-29NUB, dan membentuk Skuadron 17 dan Skuadron 19 Tentera Udara Diraja Malaysia.

Kontrak yang ditandatangani antara TUDM dan Rusia MiG Corp memastikan sokongan Rusia untuk mengendalikan armada MiG-29N sehingga April 2020.

sumber : sputnik

No comments: