Friday, October 6, 2017

PELANCARAN LHD IZUMO DAN KAGA RESAHKAN CHINA

Kapal pengangkut Helikopter Izuma (kiri) dan Kaga (kanan)

Beijing - China berharap perasmian kapal induk pembawa helikopter kedua terbesar di Jepun, Kaga, tidak bermaksud mengembalikan negara itu ke sejarah militari masa lalu.

Kaga, bersama kapal induk pengangkut helikopter pertama Jepun, Izumo, memberikan tentera Jepun keupayaan yang lebih besar untuk menekan pengaruh China di Asia.

Jurucakap Kementerian Luar China, Hua Chunying berkata dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Jepun telah membesar-besarkan pandangan "ancaman China" sebagai alasan untuk mengembangkan kemampuan ketenteraannya.

"Saya juga ingin mengatakan bahawa Kaga telah ditenggelamkan oleh tentera AS dalam Perang Dunia Kedua. Jepun mesti belajar dari sejarah, "kata Hua pada sidang akhbar harian.


Kapal induk pesawat IJN Kaga zaman perang dunia ke 2
Sebelum nama itu digunakan oleh kapal pengangkut pesawat helikopter yang lebih moden, nama Kaga digunakan oleh Tentera Laut Imperial Jepun pada salah satu kapal pengangkut pesawat, yang terlibat dalam Perang Dunia II.

Kapal induk itu terlibat dalam serangan di pangkalan Angkatan Laut AS di Pearl Harbor di Hawaii pada Disember 1941 dan akhirnya ditenggelamkan oleh tentera Amerika bersama-sama dengan tiga lagi kapal pengangkut pesawat Jepun di Midway Naval Battle pada bulan Jun 1942.


"Kami berharap kembalinya Kaga tidak akan menjadi permulaan kebangkitan semula militerisme Jepun," tambah Hua.

Dua kapal perang terbesar di Jepun sejak Perang Dunia II merupakan lambang kesungguhan Perdana Menteri Shinzo Abe yang memberi penekanan
kepada tenteranya memainkan peranan lebih besar di medan antarabangsa.

Kedua-dua kapal tersebut itu dinamakan sebagai Destroyers Helicopter dikodkan DDH untuk memastikan sempadan perlembagaan Jepun yang menyangkal tujuan perang dan di dalamnya melarang pemilikan senjata yang mampu menyerang.
 


Dalam perlembagaannya, Jepun juga menghadkan perbelanjaan belanja pertahanannya kepada tidak lebih daripada satu peratus daripada KDNK setiap tahun.

Hubungan China dengan Jepun, ekonomi kedua dan ketiga terbesar di dunia, terganggu akibat pertikaian wilayah di sekeliling sekelompok pulau kecil di Laut China Timur dan kepulauan yang pernah ditakluki oleh Jepun.


  

No comments: