Monday, May 14, 2018

ANCAMAN KEATAS SEA LANE OF COMMUNICATION MALAYSIA DI LAUT CHINA SELATAN






















Koridor Peluru Berpandu Kruis Jarak Jauh Anti Kapal China dan surface-to-air missile systems telah pun operasional di Fiery Cross Reef, Subi Reef dan Mischief Reef.

Berberapa hari lepas China meletakkan bateri misil anti kapal di Truong Sa dengan jarak membunuh 300 batu nautika. Vietnam telah pun menyatakan bantahan rasmi.

Pada bulan lepas juga Vietnam telah membantah aturgerak military jamming equipment yang di pasang di Mischief Reef dan Fiery Cross Reef.  

YJ-62 Long Range Anti Ship Cruise Missile (ACSM)
Difahamkan peluru berpandu kruis anti kapal jarak jauh (ACSM) jenis YJ-62 yang dilancarkan dari darat, membolehkan China memusnah kapal-kapal permukaan dalam jarak 300 batu nautika dari terumbu karang.  

HQ-9B Air Defense Missile System
Sementara itu, peluru berpandu permukaan ke udara yang dikenali sebagai HQ-9B, mampu memusnahkan pesawat, drone dan peluru berpandu yang disasarkan dalam jarak 160 batu nautika.

Dengan penempatan sistem peluru berpandu anti kapal ini, ia turut meletakkan pangkalan utama kita di Sabah dan Sarawak dalam jangkauan jarak serangan mereka.

Secara umumnya, Labuan, Sepanggar dan Bintulu berada didalam bidikan bateri peluru berpandu ini tanpa perlu menempatkan kapal perang mereka dan ini merupakan tindakan yang boleh dianggap berbahaya dan memerlukan dasar cegah rintang yang kredibel.

Malahan, semua pangkalan hadapan kita di Gugusan Semarang Peninjau juga berada didalam jangkauan jarak bateri peluru berpandu tersebut.

Kapal-kapal kita yang ditugaskan untuk rondaan EEZ juga bakal menjadi sasaran.

sumber : MMP


 

No comments: