Tuesday, May 1, 2018

TIGA CN-235 TUDM DI UBAHSUAI KEPADA MPA

CN-235 milik TUDM yang akan di ubahsuai kepada MPA

KUALA LUMPUR: Tiada kontrak untuk peningkatan Nuri, Hawks dan Hercules ditandatangani pada DSA 2018 baru-baru ini walaupun dijanjikan menjelang pertunjukan. Walau bagaimanapun, Aeroangkasa Indonesia pengeluar  CN-235 RMAF telah dianugerahkan kontrak tiga tahun MRO oleh kerajaan.

Apa yang menarik ialah kontrak MRO yang disediakan untuk penukaran tiga daripada enam pengangkut CN-235 dalam perkhidmatan kepada MPA. CN-235 ketujuh dikonfigurasikan untuk pengangkutan VIP.  Pesawat kelapan itu telah dilupuskan selepas ia kemalangan berhampiran Kuala Selangor pada Disember 2016.


Walau bagaimanapun program penukaran bergantung kepada ketersediaan dana dan kerajaan masih belum menunjukkan bila wang akan diperuntukkan. Aeroangkasa Indonesia mengatakan bahawa ia akan sesuaikan dengan sistem Thales AMASCOS pada CN-235. Walau bagaimanapun, tidak ada kata sama ada ini akan menjadi jenama baru atau yang dipasang pada pesawat Beecraft King Airs.

Aeroangkasa Indonesia telah memasarkan MPA CN-235 baru ke Malaysia untuk beberapa waktu sebelum ini. Program penukaran / upgrade mungkin akan  meengurangkan  lagi harganya.

Indonesia mengoperasi 6 pesawat  Rondaan Maritim (MPA) CN-235 di lengkapi dengan
AMASCOS dari Thales Airborne Systems yang terdiri dari radar pencarian Ocean , radar penerima amaran Elettronica ALR 733, pengimejan haba Chlio, komputer navigasi Gemini dan AN / ASQ-508 sistem pengesanan anomali magnetik (MAD).

Versi rondaan maritim Indonesia boleh dipasang dengan dua torpedo mk46 atau peluru berpandu anti-kapal Exocet M-39.

sumber : Malaysian Defense 


2 comments:

Dein said...

Ubahsuai pesawat cn ni pun ok juga rasanya.. lagi menjimatkan tapi tambah keupayaan utk mengesan dan menusnahkan kapal selam juga..

Unknown said...

Pesawat lembab,asal casa sepanyol